arkmarin Startet 4.August.2011 Del på Facebook Startet 4.August.2011 Den 16.juli var vi på vei fra Farsund til Thyborøn. Vi startet fra Farsund på ettermiddagen, da vi ønsket landkjenning i dagslys. Det var stor skipstrafikk i Skagerak. Flere fiskebåter drev med partråling, i tillegg til den vanlige trafikken av lastebåter. Med AIS og radar hadde vi god kontroll. To ganger var vi på kollisjonskurs, hvor vi viket for lastefartøy. Ca kl 2 om nattet krysset et russisk lasteskip vår kurslinje i god avstand, men etter en stund endrer det kurs med ca 300 grader og styrer rett på oss! Jeg vurderer å legge om kurs til babord for å krysse kurslinjen hans, i stedet legger jeg kurs til styrbord og går opp mot vinden. Etter en stund svinger han til mot sin styrbord side og jeg kan felle tilbake på min opprinnelige kurs, som skipet nå hadde passert. Til min forskrekkelse svinger de etter en stund mot babord og får på nytt kurs rett i mot meg, og nå er avstanden bare et par hundre meter. Jeg vurdere å legge kursen på tvers av hans, for å komme meg klar av han, men i stedet svinger jeg mot styrbord og går opp mot vinden, for å komme unna kurslinjen hans. Han tuter tre ganger - jeg går akterover, men AISen viser han har fart forover, samt at det ser jeg med mitt blotte øye. Så tuter han på nytt tre ganger og jeg faller av og krysser hans kurs med 50-100 meter avstand til han. Det var en stor båt, 162m x 23m. Etter en liten stund opptar han normal fart og sin opprinnelige kurs. Jeg spekulerte mye på hva han drev med. Om han hadde mistet en mann overbord, burde han varslet på VHF, da det var flere båter i området. Hans manøver er fortsatt et mysterium for meg, og det var ingen trivelig hendelse midt på svarte natta. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Noen ganger tror jeg dem liker å se oss svettte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) En nygjerrig idiot som skulle se hva slags båt du var. Ellers er det jo nettopp for å unngå slike situasjoner at vi har AIS ombord. Håper du ellers hadde en fin tur. Har gått samme turen i 2008. Geir Redigert 5.August.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Hmm--har vært ute for noen lignende tilfeller, men ikke så ekstremt. Men i vår måtte vi dra på med alt for å komme unna en russer som svinget etter oss ute i Cykladene. Ikke trivelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 husker du navnet på båten? Hadde vært artig å gå inn og titte på AIS data. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Den hette noe slikt som Anatolity Lapidevskin. Den var registrert på Cypros, men før hendelsen pratet de med noen andre på VHF og da pratet de russisk. Jeg tenkte å kalle de opp, men var redd for å brekke tunga på å uttale navnet. Jeg har AIS transponder ombord. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Forte Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 DENNE kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Har ikke opplevd det selv, men også hørt om andre som har oppllevd tilsvarende i rom sjø. Virker nesten som det er noen styrmenn som morer seg med å "jakte" på seilbåter med vilje. Skremmende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Der vil vel alltid finnast nokon som, etter alle solemerker, burde fått besøk ombord av ein person med masser av gullstriper på skulderklaffene, for å sjekka om der fins blod i alkoholomløpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 DENNE kanskje ? Det er nok rette skipet ja. Det ble også spilt musikk på kanal 16 noen kort stunder, som jeg tror ble sendt fra det skipet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Jeg seilte Farsund - Thyborøn sirka samme tid/samme dag som du. (Var i Thyborøn rundt 2 tiden om natta) og jeg huske godt at noen pratet russisk på VHF. Glad for at det var ikke meg som traff på fyren. Hadde forresten flott opplevelse med 4 delfiner som følgte båten vår i timesvis over skagerrak - Var mye hyggeligere denne opplevelsen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Jeg antar du har ais klasse B transponder, vær klar over den korte rekkevidden til disse aisene, når man i tillegg vet at kart ofte rettes på lange åpne kjedelige strekk skal man være ydmyk, for egen sikkerhet naturligvis. Men du var jo tydelig observant og det må jo man være når det er stål mot plast. Kan kursendringen skyldes at fartøyet mistet fremdriften? Jeg møtte også ett par skip som ikke lot kursen korrigere 1 grad, men jeg har også møtt mange som korrigerer noen få grader. Det er iallefall svært behagelig å ha en kalkulator på når og hvor nærme vi kommer hverandre slik at man kan småjustere kursen sin lenge før en situasjon oppstår. I de fleste tilfeller iallefall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 For meg fortonet deres manøvring på at de hadde mistet en mann overbord. Det er ikke vanlig at en slik båt snur 360 grader for så ta en ny sving og stoppe opp, for etter fire - fem minutter fortsette på opprinnelig kurs med vanlig hastighet. Fanafjord gikk du ut fra Farsund? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Kan jo være de så noe mistenkelig flyte i sjøen, ikke godt å si. Høres ikke ut som motorstans iallefall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Ja vi gikk fra Farsund i 10/11 tiden. Jeg såg ikke deg - ellers hadde jeg nok tatt kontakt. Kona husket at hun såg Ark Mari i Farsund - men hun kobblet det ikke med at det var du som var så mye på Shetland og lagte den morsomme 17. mai filmen på You-tube... Jeg såg Ark Mari på vei ut av havna i Thyborøn, men da hadde vi løsnet alle fortøyninger og var på vei - orket ikke å prøve å fortøye på disse pålene en gang til... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.