Jump to content

Ny båt! Bavaria eller annet?


jonor

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe ny båt. Føler jeg har bosatt meg på finn.no.... Har sett på mye forskjellige båter og finner at Bavaria 32-34 eller Gobbi 345 er den som passer meg best med henhold til plassutn. og pris. Det jeg stusser litt på er hvorfor det står så mange Bavaria til salgs av nyere årstall. Er dette en båt man ikke blir fornøyd med eller er det solgt så utrolig mange nye? Prismessig får man jo en ny båt kontra en Gobbi. Er det noen her som kan gi litt fornuftig info om disse båtene?

Link to post
Share on other sites

Det er nok solgt mange Bavariaer siden de koster mindre nye enn andre båter. Dette grunnet at de har en velfungerende samlebåndsproduksjon, og at de bruker rimeligere materialer i produksjonen. Jeg var å kikket inni noen nye Bavaria-båter for noen år siden, samtlige hadde kabindører som hang i karmene, slik at man måtte bruke krefter for å åpne og lukke dørene. Altså båtene blir satt sammen i en fart og eventuelle justeringer blir ikke alltid tatt. Nå virker nye Sport-serien veldig bra (liker å kikke på båter :wink: ) men jeg var inni en ny 43 Sport i sommer, og la merke til at tettingsmasse/lim ikke var fjernet ordentlig fra kanter og hjørner. Masse som var brukt til å dekke i stiftmerker der karmer og lister var stiftet på veggene var ikke dradd skikkelig ut og overskudd var ikke skikkelig fjernet. Egentlig bittesmå pirketing, men det er det som dyrere båter ikke har å pirke på. Så Bavaria virker som kurante båter, men har billige løsninger som gir utslag i mange og billige bruktbåter. Håper jeg ikke har trødd Bavaria-eiere på tærne nå :wink: ...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært ombord i noen Bavariabåter, og synes finishen er helt ok. De har valgt å ikke bruke så mye dyrt trverk, slik at det er mer plast som synes.Dette i seg selv er ikke så negativt, da det er lett å holde rent, samt at det er ikke alle som liker treverk så godt.

Jeg vurderte også Bavaria før vi gikk til innkjøp av den vi har nå, og tror ikke de er noe dårligere enn mye av det andre på markedet.

Det har gått sport i å ikke like Bavaria, men det er ikke båten sin skyld :rolleyes:

Lykke til med båtjakten

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes er så rart er at det virker som bavaria-eiere har båten bare et par år før de selges. Mange jeg har ringt på (2006-2007 mod.) har hatt 2-3 eiere. Synes dette er litt rart. Er de misfornøde med båten, eller er det dem som har prøvd båt, men ikke trivdes med det, og kjøper hytte istedet? Liten omtale om Gobbi her på BP, så får ikke hentet så mye info om den. Må vel være noen her med erfaringer fra Italienske båter også? Men må selge båten min først, og DET går ikke fort om dagen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte jo nylig Cranchi, som er noe i nærheten... Selger fortalte litt om hvordan Cranchien var i forhold til Gobbi 345, da noen venner av dem visst hadde en slik. Cranchien var noe bedre utnyttet plassmessig og hadde mer takhøyde både under dekk og under targabøyle og kalesje. Ellers er Gobbi, likesom Cranchi veldig hvite inni etter det jeg har sett. Dvs at ofte er det ikke teakdørk og slikt, og benker og skap er ofte hvite. Det er en tråd her hvor det står litt om Gobbi...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Denne tråden kan fort utvikle seg til en Bavaria-tråd, med masse synsing fra uteforstående. Det gidder ikke jeg å være med på, men jeg kan dele min erfaring med trådstarter. Jeg er en lykkelig eier av en BMB 35 sport. Både jeg og familien er kjempefornøyde med båten, og det har ikke vært noe å reklamere på overfor selger (Lunde båt). Jeg har snakket med mange BMB sport- eiere, og de er samtlige av samme oppfatning. Ingenting vesentlig å klage på. Det samme kan ikke sies om mange som har kjøpt norskproduserte båter. Har inntrykk av at de stadig har noe å reklamere på. Jeg vil imidlertid tilføye at dette kun er min antakelse ihht. min brede kontakt med mange båteiere. Før jeg kjøpte Bavaria'en, hadde jeg en Scand Atlantic. Denne båten hadde alltid vært min drømmebåt, men både jeg og familien ble dødsskuffet. Jeg var i utgangspunkte svært skeptisk til Bavaria, da jeg hadde hørt mye dritt om dem, men ble bare positivt overrasket. Alt funker, punktum. Bavaria 35 sport er en "sommerbåt" slik jeg ser det, så hvis du bor på sør/østlandet, så er den ideell. Syntes vel kansje ikke det er den rette båttype, hvis man bor på vestlandet eller nordnorge, p.g.a. mye kalesje. Ønskes mer detaljert info, er det bare å spørre

Link to post
Share on other sites

Takker Blues for et innlegg som gir meg mere ro i sjelen :thumbsup: Har også hørt så mye negativt om Bavaria, så hadde egentlig slått fra meg tanken om handel, men nå er jeg på tampen til å snu igjen. Man får jo nesten ny båt for samme prisen som en 10-12 år gammel Gobbi. Takker også for et supert nettsamfunn her på BP. Er ny her, og meget fornøyd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å anbefale Bavaria. Vi har hatt to franske seilbåter, èn svensk og to Bavaria. Har vært veldig fornøyd med Bavaria`ene våre, både når det gjelder kvalitet og service :thumbsup:. Vet at mange Bavaria-eiere bytter til større Bavaria etter et par år, kanskje nettopp fordi de er så fornøyde og at de får mye båt for pengene :smiley:

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er også strålende fornøyd med Bavaria, men har kun erfaring fra seilbåter. Grunnen til at det er mange relativt nye båter til salgs er trolig at det for det flørste selges et stort antall Bavaria til Norge, og at prisforskjellen mellom en brukt og en ny Bavaria er relativt liten, dvs annenhåndsverdien er på den ene siden god, og for de med 3-fot syken er spranget opp til en større båt ikke avskrekkende kapitalmessig.

Link to post
Share on other sites

Problemet med produsenter som masseproduserer rimelige båter og gjør at folk kjøper nytt i stede for brukt, er at de bidrar kraftig til å lage er svært miljøproblem om 30-40 år.

 

Litt OT, men: Det er nok mer et problem for overmettning av bruktbåtmarkedet enn det betyr all verden for miljøet. Det finnes et knippe med metoder for å gjenvinne GRP, bl.a. som tilsats til betongproduksjon med varmegjennvinning fra polyesteren og gjenbruk av glasset i fiberene til betongen. Problemet ligger heller i gode systemer for innsamling av gamle skrog og innsatsen som eventuelt må legges inn i å demontere innredning etc.

Link to post
Share on other sites

På grunn av pris har nok Bavaria vært populære hos førsteganggskjøpere, men også hos annen og trede gangs kjøpere. At det finnes mange av de på bruktmarkedet handler rett og slett om at det er solgt svært mange av de. At det blir brukt billigere materialer er bare tull. Det er den samme Volvo Penta motoren som hos andre. Jabasco dassen er helt lik den de har i dyrere båter.Delta ankeret mitt er ettter hva jeg vet støp i samme materialet som andre Delta ankre. Skrogene er tykke, ja jeg har laget hull.

Vi er svært godt fornøyd med den Bavaria motorbåten vi kjøpte for 6 år siden. Selvsagt skulle jeg gjerne ha hatt et ord med designeren. Jeg kunne gitt han noen gode råd, men det tror jeg gjelder alle båter.For oss dreide det seg om at den gangen var det svært få, om noen 25 fotere som tilbød den samme plassutnyttelsen både i cockpit og nede som Bavaria. I tillegg var de den gangen uslålige på pris. Siden har vi hatt et så uproblematisk båtliv som en KAD44 kan gi deg wink.gif

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en BMB motorbåt i år etter å hatt 4 norske 80-talls båter. (Draco, Nordkapp, Joda, Scand)

Kjempefornøyd med ting jeg er opptatt av; god i sjøen, stivt skrog, vanntett overbygg og ruter, dekk som ikke svikter, ryddig elektrisk og mange praktiske løsniger.

Dessuten er alle inngående komponenter av god kvalitet de andre også bruker. (VP, Waeco, Wallas, Engbo, Quick, Jabsco, Raymarine osv)

Hvis jeg skal sette fingeren på noe så er det litt ball med å pakke vekk kalesjen, det er det nok andre som sliter med også.

Noen setter fingeren på synlig fuging mellom skott og inner liner. For meg betyr det mindre skrangling og løse skruer.

 

Klart de kan ikke måle seg med nyere Windy, Nord West ol. Men nå det går 2 Bavaria på èn Windy, blir valget enkelt for meg:-)

Link to post
Share on other sites

eg har inntrykk av at Bav. er populære båtar for førstegangskjøparar. Stemmer det? I så fall så er det naturleg at ein byttar til andre båtar etter 2-3 år.

 

Mitt inntrykk er det motsatte, at de som har kjøpt Bavaria gjerne holder seg til Bavaria også for sin neste båt.

Link to post
Share on other sites

eg har inntrykk av at Bav. er populære båtar for førstegangskjøparar. Stemmer det? I så fall så er det naturleg at ein byttar til andre båtar etter 2-3 år.

 

Mitt inntrykk er det motsatte, at de som har kjøpt Bavaria gjerne holder seg til Bavaria også for sin neste båt.

Link to post
Share on other sites

Her er det meste sagt allerede.

Selv har vi hatt vår Bavaria 37 sport på 3. sesongen i år. Små ting er det med alt, men vi er så fornøyd at vi vil ikke nøle med å kjøpe vår neste Bavaria. Båten og komponenter er velkjente produkter som er identisk med andre mer dyre båter. Som nevnt: Dass, varmer, motorer, drev, osv.

Det skrytes av Lunde Båt`s service, men den skal du ta med en klype salt. Kanskje bra om det dreier seg om store mangler, men med småfeil så fungerer det ikke. Svaret du får er at de kan gjerne rette feilen men da må du kjøre båten inn til dem. Frakt og diesel vil i mange tilfeller overgå kostnaden med å utbedre dette på et lokalt verksted. Jeg har valgt det siste.

 

Noen småting

Det lekker vann mellom alulist og targa, en del luftlommer i gelcoat, vannlekasje fra ankerkjetting rett ned på relèbro til tiltmotorene, Bøtte til ankerkjetting løsnet grunnet manglende innfesting, feilmontering av varmer (ifølge Webasto servicemann). m.m.

 

Lunde båt burde sende servicemann rundt, eller ha samarbeidsavtale med lokale verksteder om refusjon av utførte reklamasjonsarbeider. Slik som Campingvognbransjen.

 

Båten er ellers pålitelig, solid og funksjonell. Den har uten problemer fraktet oss dit vi ønsker på korte og lange turer, Sverige, Danmark, Tyskland.Vi koser oss med båten. Vi har ingen problemer med å anbefale Bavaria. Jeg tror de som har mest vondt å si er de som enda ikke har hatt Bavaria. Meg selv inkludert før vi fikk vår første.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden kan fort utvikle seg til en Bavaria-tråd, med masse synsing fra uteforstående.

Og hvem er så de utenforstående?

Er det slik at de som kjører Opel ikke kan diskutere Volvo?

Kan de som liker brunost ikke ha meninger om gulost?

Er det slik at de som har undersøkt mange forskjellige båter før de gjør sitt valg ikke gi del av sine funn?

Link to post
Share on other sites

Kanskje bare fornøyde Bavaria-eiere skal få svare :wink: . Jeg er også imot at man svarer utfra synsing og hva man har hørt en i havna si som han fikk vite av kompisen til en som kjenner en som var inni en Bavaria en gang og ikke likte den. Jeg prøvde å nevne det jeg har sett og lest selv. Synes selv at nye 34 Sport er en tøff båt med god plassutnyttelse, og jeg kunne kjøpt en slik selv, hadde vi ikke hatt Cranchien hadde lottoen slått til. Men jeg nevnt småplukk som er tilstede, som gjør båten billigere. Men, med nye Bavariaer, blir prisen ofte opplyst basis båt. Så kommer frakt fra Tyskland, bunnstoff, GPS, putetrekk, dieselmotor (billigpris er gjerne med billigste bensiner)+++, og vips så er båten 300" dyrere en oppgitt. Og noen av prisene for montert utstyr er på viddene. Koppholder til over 1000 kr, maken selges i båtrekvesitabutikker til ca 300,-.

Jeg sier ikke at det er dårlige båter, for det har jeg ikke grunn til å si, men når jeg nevner billigere materialer, er det enklere skai, svakere pakninger (har sett 08 modell der pakningene hang og slang ut av vindusrammene) etc. Utstyret er jo samme som hos andre, så det er ikke noe og si på.

Det er ikke lett å informere uten å virke nedrakkende :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen ny båt, av litt størrelse, på dagens marked som prises med mer enn et minimum av utstyr og også uten frakt, dersom den produseres utenfor Norge. Det er vel heller ingen som bestemmer seg for båt ut i fra prislisten. Her må det forhandles og det er prisen på kontraktsforslaget som er interessant.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Men, med nye Bavariaer, blir prisen ofte opplyst basis båt.

 

Det er da ikke så uvanlig for de fleste båter å ha en liste over forskjellig utilleggtstyr? Noen øsnker å ordne frakt, stoffing og koppholdere selv, andre betaler for å få det gjort. Skjeøøner hverkan at dette er et problem eller at dette skal være spesielt for Bavaria?

 

med mindre man har en veldig tykke lommebok vil vel de fleste sammenligne priser med den spec. man selv er interessert i?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...