Jump to content

Ny båt! Bavaria eller annet?


jonor

Recommended Posts

Kan bare bekrefte mye av det som er sagt om Bavaria. Hadde en 35 Sport i tre sesonger og var veldig godt fornøyd med båten. Litt småtrøbbel har jeg hatt, men det var relatert til motor/ drev og ikke selve båten. Det lille jeg hadde av problemer med min 35 Sport fikset Lunde Båt greit, ved oppmøte på båtplassen min. Jeg hadde bare et stort ankepunkt mot denne båten, og det var at kalsesjeløsningen etter min mening var sånn passe. For mye styr for å få den ned og opp igjen, så marerittet var å bli overrasket av regn. Er fortsatt litt usikker på om det var kalesjebåter generelt eller BMB spesielt jeg ble lei av, men det endte med at vi kjøpte oss en HT båt i stedet.

 

Har nå en 37 Sport HT som ble kjøpt høsten 2009, til stor grad basert på erfaringene fra forrige båten. Min 37 Sport har fungert flott, og har heller ikke noen problemer med å anbefale båten til andre.Kunne ønske meg sterkere løftemotor for å løfte motorromsluken, men det har vel også en sammenheng med hvor mye greier vi fyller plassen under solsengen med tipper jeg.

 

Litt trøbbel med frittfalls tanken for septik har jeg hatt på begge båtene. For mye papir i forhold til vann gir en del utfordringer når denne skal tømmes. Dvs. den tømmes ikke uten litt hjelp, noe som er en lite trivelig jobb. Så i ferien at det finnes en tittel som heter Kloakkmester i Danmark, og har tatt til meg denne etter 5 sesonger med BMB. :wink:

 

Jeg har også fuget om noen fuger ombord da disse ikke så bra ut, og benyttet en masse som tåler UV-stråler bedre enn originalfugene. ( Håper jeg da)

 

Båten har bare standard 3. parts komponeneter ombord, og dette er de samme komponenter du finner hos de fleste andre så her er det ikke noe hokus pokus. Hos oss gikk falt motoren til ankervinsjen av rett før ferien, men dette fikset Anchorlift meget raskt og greit.

 

Alt i alt er dette en stor båt med masser av plass, med kloke løsninger på det meste, og gode innstallasjoner av motor og el-annlegg. Litt kjipe løsninger på belysning ombord,halogenlamper med individuelle brytere, men det er ikke noen kjempesak å fikse opp i selv. Synes også at man kunne kostet på seg å ha 12v/220V i alle kabiner. men også dette er kurant å gjøre i etterkant.

 

Jeg synes båten går godt i vannet, lett opp i plan og fin, økonomisk marsfart på 25-27 knop med 2 x D4-260, og egner seg både til førstegangskjøpere og til oss som har hatt båt noen år, og har et mer kritisk blikk på ulike løsninger.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Var i helgen sammen med noen som hadde kjøpt den nye 38 foter`n.

Båten kostet 2,2 mill. De oppdaget til sin store forbaulselse at i denne prisen inngikk ikke gassovn/stekeovn. Ikke var det trekk på noen av madrassene.

Og lydnivået i båt / motor var veldig høyt.

Og kalasjeopplegget var håpløst. De hadde ennå ikke orket å ta ned hele kalasjen på engang.

Snart like mange Bavariar 32/33 som baltice`r nå ?

Link to post
Share on other sites

Var i helgen sammen med noen som hadde kjøpt den nye 38 foter`n.

Båten kostet 2,2 mill. De oppdaget til sin store forbaulselse at i denne prisen inngikk ikke gassovn/stekeovn. Ikke var det trekk på noen av madrassene.

 

Synd de ikke leste specen eller kontrakten før de kjøpte båten da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synd de ikke leste specen eller kontrakten før de kjøpte båten da..

 

Enig ! ;_)

De så på en utstillingsmodell å sa at de skulle ha en tilsvarende båt + utstyr som forhandler mente han måtte ha. Tror ikke penger spillte noen rolle. Tror handlen ble gjort på under 15min.

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo litt trist selvfølgelig men hastverk er lastverk, og det tror jeg gjelder hos alle produsenter. Kalesjen er som jeg nevnte tidligere en trist affære, men det går bedre med litt trening. Når det er sagt har jeg en kompis med en Princess V42, og det er ikke så mye bedre der heller. Trodde kanskje at den den nye 38 Sport hadde en enklere og mer elegant løsning, men har bare sett på HT varianten av denne.

 

Ellers så har ikke Bavaria isolerte motorrom/ luker som standard ennå tror jeg. De tidligere modellene hadde ikke det i alle fall, og støynivået ombord med 2 x D4 er høyt. Derfor er de fleste båtene etterisolert, enten før levering eller etter første tur i marsfart :yesnod:

 

Lurt å lese avtalen/ spesifikasjonen da prislisten bare inneholder båt, klargjøring etc. slik at den kan benyttes tilkommer, og alt "nice to have" utstyr eller løsninger finnes på egen liste med avkrysningsbokser.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått en del IM on Bavaria 32 Sport og min mening. Slenger likesågodt ut den her og:

 

Bavaria 32 Sport, 2004 modell, 2xKAD32

 

Bra:

Masse båt for pengene.

Går som et tog i sjøen, vi pleier å gi oss ved ca 1 - 1,5 meter bølgehøyde, da tar vi den ut av plan. Kjørt problemfritt i 2 m bølger fra siden i plan.

Strømopplegget er over snittet, bra kabelsize rund baut.

Skrogtykkelse er meget god (har skjært hull et par steder, så det vet jeg)

Treverket er stort sett greit.

Skroget er meget stabilt.

Med våre motorer (KAD32) er den fin å kjøre med. vedlikehold på hver motor er veeeldig billig. Med D4 vet jeg ikke, særlig mhp på det som har vært av haravarier med D-serien.

Kjøleskapet inne er rett og slett dritsvært :-)

Bra plassering av vanntanken (i front av båten). Bra mhp planingsterskel. Dieseltanken er også plassert midtskips, så stabilitet er ingen issue uansett.

 

Svakt:

Utnyttelse av plass i "tomme rom" i skroget. det er masse uutnyttet plass under setene uten. masse. Vi kommer til å lage noe lukegreier her

badeplattformen burde det vært laget luker/oppbevaringsrom i, det er plass til det.

Låsing av luken foran til tauverket/dreggen m.m

 

Dårlig:

Kalesjen lekker vann inn bak på hver side, okke somm hva vi gjør. Det er rett og slett ikke laget for regn..

Støy fra motorrom. Vi har lagt en liten list på toppen av den somer der, det er natt og dag i forskjell.

Kokeapparatet som skal gå på strøm/sprit er en vits på sprit, flott på strøm. Vi har byttet til lampeoljeapparat.

 

Folks oppfattelse av Bavaria generellt er litt irriterende. Den er ikke på høyde med f.eks Windy, men det er myyyyye båt for penga. Mye. Jeg har hatt en Joda 310, norskbygget og ser at noe er bedre på Joda, men f.eks strømopplegget er himmla mye bedre i vår Bavaria32. Samme med motormontering og teknisk generellt.

 

mvh

 

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...