Jump to content

Bayliner 652 med mercruiser 1,7 dti - Krypstrøm?


Redman

Recommended Posts

Hei.

 

Har for 3 uker siden blitt eier av en 2005 Bayliner 652 med Mercruiser 1,7 dti. Båten tilfredstiller de kravene vi har til en dagsturbåt og så langt har jeg vært veldig fornøyd. I dag når jeg kom for å starte båten var det nesten ikke strøm i batteriet, som forøvrig er nytt i år. Starteren dro så vidt rundt. Hovedstrømbryteren var selvfølgelig slått av, og jeg brukte båten dagen i forveien. Reiste hjem og tok ut batteriet av min Ford Connect og monterte dette i båten. Motoren startet med en gang så jeg sjekket ladespenningen som viste seg å være 14,4 før jeg la ut på en liten kjøretur, mens jeg hele tiden hadde strømproblemet i bakhodet. Før jeg kjørte hjem stoppet jeg for å ta et bad. Turde ikke å stoppe motoren. Var nok ute i 2-3 timer. Tilbake i båtplassen stoppet jeg motoren for så å forsøke å starte den igjen. Da viste det seg at også dette batteriet,som også er nytt, var tømt for strøm.

Da ble jeg litt engstelig. Vet at poden satt i båten en dag og lekte seg med bryterne til diverse på dashbordet, men her må det jo være et større problem.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette, tar jeg imot forslag til problemløsning med stor takk.

 

Hilsen

 

Litt frustrert

Link to post
Share on other sites

Har i dag vært i båten og montert nyladet batteri. Motoren startet selvfølgelig med en gang. Målte ladingen igjen og fant ut at den nå leverte 14,8 volt. Det er jo etter hva jeg kan forstå ca 0,4 for mye dette er målt på batteriklemmene på batteriet. Hvis jeg i tillegg har noe spenningsfall underveis fra dynamo er det sikkert rundt 15 V ut fra dynamo. Skulle gjerne ha målt det, men dynamoen sitter så knotete til i min båt. Uansett, må jeg ha ny dynamo? Eller har disse utskiftbar regulator? Sjekket prisen hos Eurofritid og der kostet ikke dynamoen mer enn 11500,-. Synes det var skammelig dyrt, men sånn er det vel bare.

 

Båtvalutaen er jo den hardeste valutaen som finnes: 1 båt krone er jo det samme som 100 norske.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at måleinstrumentet ditt måler korrekt spenning!

 

Er du helt sikker på at du fortsatt har for høy ladespenning så kan du montere et ladeskille-diode på ladekabel fra dynamo for å redusere ladespenningen.

 

Du vil da normalt få et spenningsfall på ca. 0,6V.

Ved 14,8V fra dynamo - 0,6V spenningsfall over dioden = 14,2V ladespenning på batteri.

 

Når det gjelder krypstrøm så sjekk om du har komponenter som er koblet by-bass hovedbryter. F.eks. lensepumpe, radio, VHF, e.l.

For å forsikre deg om at problemet ikke skyldes batteriet så kan du jo fjerne tilkobling på plusspolen over natta for så å sjekke tilstand!?

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det høres veldig snodig ut hvis det er slik du forklarer.Mål ladespenninga på batteriet i en periode på minimum 15 min.og se om den ikke stabiliserer seg på ca 14,4V. Uansett skal ikke dette føre til at du går tom for strøm. Mål uttapping fra batteriet ditt med hovedbryter slått av.(måles i serie med et ampermeter.Er vel ikke så mange komponenter som har permanent spenning(30) med hovedbryter slått av muligens en radio klokke,lensepumpe e.l.uansett bør du ikke ha noe særlig mer uttapping enn 15-20mA.Hvis det er mer må du eliminere med å koble bort kretser som Mateco og Gebret beskriver.Husk også at dynamo kan tappe strøm hvis den har en diodefeil, da vil du gjerne kunne kjenne at den blir varm utenpå uten å bli brukt.

Lykke til! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Byttet dynamo på min 1,7 for to år siden, og fant en som passet hos mekonomen. Byttet bare over remskive. Mener jeg betalte rundt 3500 for den.

Hvis det blir aktuelt å bytte ta med den gamle så kanskje de kan finne en som passer. Hvis ikke kan du kontakte meg så skal jeg prøve å finne det ut for deg, (har solgt båten, men skal nok overtale nye eier om en rask kikk.)

 

Lykke til!

 

Mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Vel, noe stemmer her ikke.

 

Du kan umulig ha 14,4V ladespenning på batteri uten å lade den.

Det hele blir verre når du sier at du ikke en gang ha stoppt motoren på turen,

mens du ikke fikk startet på nytt etter du komm tilbake i havn.

 

Det finnes i grunn bare tre fire muligheter igjen.

1) Det finnes spenning på batteri men en feil på startmotor/startertilkoblingen.

2) Det finnes et skadet batteri i parallel.

3) Det finnes en annen storforbruker som trekker parallel i fra startbatteriet mens du starter.

...ikke logisk men mulig.

 

4) Målingene stemmer ikke.

 

=> Hører du at startmotoren vill dreie motoren, eller står den helt stille?

=> Hvilken spenning kan du måle på batteriet -mens- du starter?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...