kjetillunde Startet 5.August.2011 Del på Facebook Startet 5.August.2011 (redigert) Jeg skal fortøye en GH 10 med 15hk Yamaha mellom to faste bolter på hver siden av sjøen. Disse boltene står der fra før og jeg vet ikke om de er galvanisert, syrefast eller hva de er. Jeg tenkte ha båten på svai på sjøen mellom boltene og trenger trinser og sjakler i hver ende for å hale inn og ut båten. Bør jeg velge galvanisert, syrefast eller aluminium trinse/sjakler? Hva bidrar til minst korresjon og rust? Redigert 5.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Syrefast Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kjetillunde Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Skal alle være syrefast? Jeg var på Malfix i Oslo og der hadde de visst bare aluminium trinse... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Uten at jeg kommer på hvem som selger trinser i syrefast,eller AISI 316 som det ofte brukes,vet jeg at det finnes. Syrefast er det eneste riktige å bruke i og ved sjøen slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
kjetillunde Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Uten at jeg kommer på hvem som selger trinser i syrefast,eller AISI 316 som det ofte brukes,vet jeg at det finnes. Syrefast er det eneste riktige å bruke i og ved sjøen slik jeg ser det. Ok, hva er grunnen til dette? Vil det ikke oppstå korresjon hvis jeg bruker trinse av aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Det er ikke store båten.Her kan du sikkert greie deg med en blokk i komposittmateriale.- nylon eller lignende.Dette vil i alle fall ikke ruste og holde i lange tider. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Før i tiden brukt vi ikke annet en galvaniserte jerntriser (blokker). De holdt i minst ti år. Enkelte brukte bare ringer som tauet ble tredd gjennom. Vanlig for robåter av forskjellig slag rundt omkring i Oslofjorden. Kanskje fornuftig å legge inn et tidsaspekt også. Redigert 6.August.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Denne er riktignok ikke syrefast,men rustfri. Den er billig,lett å få tak i og vil nok vare i maaange år. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
kjetillunde Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Så i tillegg til galvanisert, syrefast og aluminium har jeg altså enda noen alternativ; rustfri og komposittmateriale? Er det ikke noe med at hvis syrefast kommer i kontakt med aluminium så vil det oppstå korresjon? Redigert 6.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Drit i blokk og trinser. "alle" småbåter som ligger slik, og på bøyer, har bare tauet igjennom eller rundt. Det holder i årevis Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjetillunde Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Drit i blokk og trinser. "alle" småbåter som ligger slik, og på bøyer, har bare tauet igjennom eller rundt. Det holder i årevis Jeg prøvde det nå i sommer og det funket greit nok men var litt tungt å dra båten inn og ut. Forestiller meg at det blir lettere med trinser i hver ende? Redigert 6.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Uten at jeg kommer på hvem som selger trinser i syrefast,eller AISI 316 som det ofte brukes,vet jeg at det finnes. Syrefast er det eneste riktige å bruke i og ved sjøen slik jeg ser det. Så alle leddene burde være syrefast? (både sjakler og trinse) Hva hvis bolten i fjellet ikke er syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Da forsvinner bolten i fjellet. Bruk galvanisert blokk og sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Da forsvinner bolten i fjellet. Bruk galvanisert blokk og sjakkel. Ok, så hvis bolten hadde vært syrefast kunne de andre leddene også vært syrefast? Men de tærer vekk bolten hvis den ikke er syrefast? Er det sånn? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Noen sier syrefast, mens andre sier galvanisert... Hva bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Sjøvannsbestandig aluminium brukes i støpte deler som f.eks. drev og propellere. Det er svært billig å masseprodusere. I bolter og annet konstruksjonsmateriale brukes stål. Rustfritt som det heter er ikke godt nok i sjøvann, det er stål uten karboninnhold og egentlig et dårlig stål. Syrefast må til. Galvanisert er bra til mye, som f.eks forankringskiler, det er vanlig stål som er belagt med sink og holder ganske lenge men gir mye friksjon og egner seg ikke der hvor du har bevegelse. Plast ruster ikke og finnes i mange fine farger Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Sjøvannsbestandig aluminium brukes i støpte deler som f.eks. drev og propellere. Det er svært billig å masseprodusere. I bolter og annet konstruksjonsmateriale brukes stål. Rustfritt som det heter er ikke godt nok i sjøvann, det er stål uten karboninnhold og egentlig et dårlig stål. Syrefast må til. Galvanisert er bra til mye, som f.eks forankringskiler, det er vanlig stål som er belagt med sink og holder ganske lenge men gir mye friksjon og egner seg ikke der hvor du har bevegelse. Plast ruster ikke og finnes i mange fine farger Så i mitt tilfelle mener du jeg burde bruke syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 eller plast Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 eller plast Plast-sjakler og plast-trinser, finnes det og er det sterkt nok? Jeg trodde plast var en spøk, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Har jobba med rustfritt stål i jobbsammenheng siste 14 år i maritim sammenheng, men må si at eg ser lite forskjell på 304 og 316 etter noen år. Ser jo også ofte att tykkvegga galvaniserte ting kan stå like lenge og lenger enn 304/316, men allt er relativt og det skal små endringer til før ting endrer seg. Plast / kunstfiber er nok beste alternativ men der finnest sikkert en 304/316 aksling i trinsa også? Har ikke fått med meg om systemet ditt vil ligge nede i sjøvannet? Visst ikke så vil nok det meste fungere greit så sant det ikke ruster fast. Styr unna Aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Har jobba med rustfritt stål i jobbsammenheng siste 14 år i maritim sammenheng, men må si at eg ser lite forskjell på 304 og 316 etter noen år. Ser jo også ofte att tykkvegga galvaniserte ting kan stå like lenge og lenger enn 304/316, men allt er relativt og det skal små endringer til før ting endrer seg. Plast / kunstfiber er nok beste alternativ men der finnest sikkert en 304/316 aksling i trinsa også? Har ikke fått med meg om systemet ditt vil ligge nede i sjøvannet? Visst ikke så vil nok det meste fungere greit så sant det ikke ruster fast. Styr unna Aluminium. Det skal lenkes fast i bolt på stein og fjell, men de får en god del sjøvann på seg og det er vel da det ruster/koregerer mest ved veksling av oksygen og sjøvann? Hva er 304 og 316? Er 304 galvanisert stål og 316 syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 304 er det samme som A2 rustfritt stål, mens 316 er A4 syrefast stål. Forskjellen er at A4 er tilsatt molybden. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
volfro Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) 304 er rustfritt stål og 316 er syrefast.(kort fortalt) 304/316 kan nok få litt overflaterust under slike forhold, mens tæring er mest utsatt når det ikke er oxygen til stede som fks. i brakkvann. Kan ikke sjå noe problemer med å bruke verken 304 eller 316 i denne applikasjonen, men bruk 316 så er du trygg. Husk å sikre sjakkeler etc. så de ikke skrur seg opp (loctite/rf.tråd/tau eller lignende) Eller bruk kun tauverk visst dette er mulig. Angående tauverk så kan man også tenke på at man ikke bruker løse løkker men istedenfor legger en form for halvstikk, strupestikk eller ka de no heter på fint. (mindre gnag/slitasje) Og så det viktigste uansett matriale : jevnlig inspeksjon. Redigert 8.August.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Da forsvinner bolten i fjellet. Bruk galvanisert blokk og sjakkel. 304 er rustfritt stål og 316 er syrefast.(kort fortalt) 304/316 kan nok få litt overflaterust under slike forhold, mens tæring er mest utsatt når det ikke er oxygen til stede som fks. i brakkvann. Kan ikke sjå noe problemer med å bruke verken 304 eller 316 i denne applikasjonen, men bruk 316 så er du trygg. Som Jernbåten nevner vil bolten forsvinne hvis jeg bruker syrefast sjakkel og trinse og bolten ikke er syrefast? Husk å sikre sjakkeler etc. så de ikke skrur seg opp (loctite/rf.tråd/tau eller lignende) Eller bruk kun tauverk visst dette er mulig. Angående tauverk så kan man også tenke på at man ikke bruker løse løkker men istedenfor legger en form for halvstikk, strupestikk eller ka de no heter på fint. (mindre gnag/slitasje) Og så det viktigste uansett matriale : jevnlig inspeksjon. Smart! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Bruk tau mellom bolt og trinse så går det bra. Hadde uansettt vart i mange,mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.