Jump to content

Galvanisert, syrefast eller aluminium for unngå korresjon og rust?


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg skal fortøye en GH 10 med 15hk Yamaha mellom to faste bolter på hver siden av sjøen. Disse boltene står der fra før og jeg vet ikke om de er galvanisert, syrefast eller hva de er. Jeg tenkte ha båten på svai på sjøen mellom boltene og trenger trinser og sjakler i hver ende for å hale inn og ut båten.

 

Bør jeg velge galvanisert, syrefast eller aluminium trinse/sjakler? Hva bidrar til minst korresjon og rust?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syrefast

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kommer på hvem som selger trinser i syrefast,eller AISI 316 som det ofte brukes,vet jeg at det finnes.

 

Syrefast er det eneste riktige å bruke i og ved sjøen slik jeg ser det.

 

Ok, hva er grunnen til dette?

 

Vil det ikke oppstå korresjon hvis jeg bruker trinse av aluminium?

Link to post
Share on other sites

Før i tiden brukt vi ikke annet en galvaniserte jerntriser (blokker). De holdt i minst ti år. Enkelte brukte bare ringer som tauet ble tredd gjennom. Vanlig for robåter av forskjellig slag rundt omkring i Oslofjorden. Kanskje fornuftig å legge inn et tidsaspekt også.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drit i blokk og trinser. "alle" småbåter som ligger slik, og på bøyer, har bare tauet igjennom eller rundt. Det holder i årevis

 

Jeg prøvde det nå i sommer og det funket greit nok men var litt tungt å dra båten inn og ut. Forestiller meg at det blir lettere med trinser i hver ende?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kommer på hvem som selger trinser i syrefast,eller AISI 316 som det ofte brukes,vet jeg at det finnes.

 

Syrefast er det eneste riktige å bruke i og ved sjøen slik jeg ser det.

 

Så alle leddene burde være syrefast? (både sjakler og trinse)

 

Hva hvis bolten i fjellet ikke er syrefast?

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsbestandig aluminium brukes i støpte deler som f.eks. drev og propellere. Det er svært billig å masseprodusere. I bolter og annet konstruksjonsmateriale brukes stål. Rustfritt som det heter er ikke godt nok i sjøvann, det er stål uten karboninnhold og egentlig et dårlig stål. Syrefast må til. Galvanisert er bra til mye, som f.eks forankringskiler, det er vanlig stål som er belagt med sink og holder ganske lenge men gir mye friksjon og egner seg ikke der hvor du har bevegelse. Plast ruster ikke og finnes i mange fine farger :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsbestandig aluminium brukes i støpte deler som f.eks. drev og propellere. Det er svært billig å masseprodusere. I bolter og annet konstruksjonsmateriale brukes stål. Rustfritt som det heter er ikke godt nok i sjøvann, det er stål uten karboninnhold og egentlig et dårlig stål. Syrefast må til. Galvanisert er bra til mye, som f.eks forankringskiler, det er vanlig stål som er belagt med sink og holder ganske lenge men gir mye friksjon og egner seg ikke der hvor du har bevegelse. Plast ruster ikke og finnes i mange fine farger :thumbsup:

 

Så i mitt tilfelle mener du jeg burde bruke syrefast?

Link to post
Share on other sites

Har jobba med rustfritt stål i jobbsammenheng siste 14 år i maritim sammenheng, men må si at eg ser lite forskjell på 304 og 316 etter noen år. Ser jo også ofte att tykkvegga galvaniserte ting kan stå like lenge og lenger enn 304/316, men allt er relativt og det skal små endringer til før ting endrer seg. Plast / kunstfiber er nok beste alternativ men der finnest sikkert en 304/316 aksling i trinsa også?

 

Har ikke fått med meg om systemet ditt vil ligge nede i sjøvannet? Visst ikke så vil nok det meste fungere greit så sant det ikke ruster fast. Styr unna Aluminium.

Link to post
Share on other sites

Har jobba med rustfritt stål i jobbsammenheng siste 14 år i maritim sammenheng, men må si at eg ser lite forskjell på 304 og 316 etter noen år. Ser jo også ofte att tykkvegga galvaniserte ting kan stå like lenge og lenger enn 304/316, men allt er relativt og det skal små endringer til før ting endrer seg. Plast / kunstfiber er nok beste alternativ men der finnest sikkert en 304/316 aksling i trinsa også?

 

Har ikke fått med meg om systemet ditt vil ligge nede i sjøvannet? Visst ikke så vil nok det meste fungere greit så sant det ikke ruster fast. Styr unna Aluminium.

 

Det skal lenkes fast i bolt på stein og fjell, men de får en god del sjøvann på seg og det er vel da det ruster/koregerer mest ved veksling av oksygen og sjøvann?

 

Hva er 304 og 316? Er 304 galvanisert stål og 316 syrefast?

Link to post
Share on other sites

304 er rustfritt stål og 316 er syrefast.(kort fortalt)

304/316 kan nok få litt overflaterust under slike forhold, mens tæring er mest utsatt når det ikke er oxygen til stede som fks. i brakkvann.

Kan ikke sjå noe problemer med å bruke verken 304 eller 316 i denne applikasjonen, men bruk 316 så er du trygg.

Husk å sikre sjakkeler etc. så de ikke skrur seg opp (loctite/rf.tråd/tau eller lignende) Eller bruk kun tauverk visst dette er mulig.

Angående tauverk så kan man også tenke på at man ikke bruker løse løkker men istedenfor legger en form for halvstikk, strupestikk eller ka de no heter på fint. (mindre gnag/slitasje)

Og så det viktigste uansett matriale : jevnlig inspeksjon.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da forsvinner bolten i fjellet. Bruk galvanisert blokk og sjakkel.

 

 

304 er rustfritt stål og 316 er syrefast.(kort fortalt)

304/316 kan nok få litt overflaterust under slike forhold, mens tæring er mest utsatt når det ikke er oxygen til stede som fks. i brakkvann.

Kan ikke sjå noe problemer med å bruke verken 304 eller 316 i denne applikasjonen, men bruk 316 så er du trygg.

Som Jernbåten nevner vil bolten forsvinne hvis jeg bruker syrefast sjakkel og trinse og bolten ikke er syrefast?

 

Husk å sikre sjakkeler etc. så de ikke skrur seg opp (loctite/rf.tråd/tau eller lignende) Eller bruk kun tauverk visst dette er mulig.

Angående tauverk så kan man også tenke på at man ikke bruker løse løkker men istedenfor legger en form for halvstikk, strupestikk eller ka de no heter på fint. (mindre gnag/slitasje)

Og så det viktigste uansett matriale : jevnlig inspeksjon.

Smart!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...