Jump to content

Septikproblemer, hva med ferskvanntoalett


VannTro

Recommended Posts

Jeg sitter igjen med følelsen at den største synderen når det kommer til tett toalett / septiktank i båt er saltvann. Når saltvann blandes med urin så dannes urin-stein i slangene.

Dette har jeg erfart på egn båt og åpningen i en 38mm slange var krympet til 5-6mm.

Jeg ser nå på en annonse på Finn. Det er en Sealine F 37 med Jabsco Silent Flush ferskvanntoalett. Båten har 400 liter ferskvanntank og 140 liter septiktank. Det betyr at man sitter igjen med ca 250 liter vann til annet bruk, noe som ikke er så galt. Jeg vil også tro at det finnes en vendekran, slik at man kan bruke saltvann om man skulle råke opp for ferskvann på tanken.

 

Er det noen på BP med erfaringer på et slikt opplegg, gjerne over flere år ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at mye av slange problematikken ligger i at mange ikke tømmer toalettet etter hver tur og når de gjør det

så fyller de på med saltvann og sanitærveske, vi har aldri hatt problemer med hverken slanger eller lukt, det kommer mulig av at jeg skyller alltid toalettet i fersk vann etter hver tømming slik at fersk vann og væske står i skåla og i slangene når båten ikke er i bruk. Hvis båten blir liggene i en uke eller mer så fyller vi også opp hele septiktanken med fersk vann i blandet en god slump sanitær veske.

Det har funket for oss. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

jeg skyller alltid toalettet i fersk vann etter hver tømming slik at fersk vann og væske står i skåla og i slangene når båten ikke er i bruk. Hvis båten blir liggene i en uke eller mer så fyller vi også opp hele septiktanken med fersk vann i blandet en god slump sanitær veske.

 

Selvom mine kjemikunnskaper er noget begrensede høres det riktig ut at så lenge det ikke står saltvann i slangene blir problemet mye mindre. Men hvordan, punkt for punkt, utfører du prosedyrene jeg siterer deg på?

Link to post
Share on other sites

Vi har ferskvannstoalett i den nye båten. Toalettet er fransk-produsert, husker ikke merket nå.

Toalettet har ikke egen "inn-pumpe" slik som saltvannsutgavene har. Det er en magnetventil som slipper trykkvannet fra ferskvannspumpen til pentry inn i toalettet.

 

Vi vurderer faktisk å gjøre det motsatte av deg, vi snakker om å bygge om til saltvannsdrift. Synes det er mye ferskvann som går med spylingen.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har lest i tråden til nå, så trekker jeg den slutningen at om jeg f.eks. monterer en separat vanntank på f.eks. 2x størrelsen på septiktanken så vil mye av problemene med tett toalett være eliminert. Man kan også ha en skroggjennomføring mindre å bekymre seg for. Dessuten unngår man pyton lukt i et toalett som står med saltvann over tid.

 

Har man plass til tank så må jo dette være en god løsning så lenge vanntanken er dimensjonert så stor at man ikke trenger oppsøke havn bare for å fylle denne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer når jeg i høst skal bygge om ferskvanns systemet ombord og koble ferskvann inn på det ene toalettet. Vil da bli med ett Y gren slik at jeg kan velge salt eller ferskvann.

Har 2 vanntanker med tilsammen ca. 1000 ltr.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Y-gren for valg er jo smart når man først har skroggjennomføringen der likevel. Med 2x1000 liter vann bør likevel egentlig aldri trenge å gå saltvann i det toalettet :smash:

 

Med så mye vannkapasitet blir det vel nesten et problem å ha friskt vann uten å medbringe løs kanne....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1x600 og 1x400 totalt 1000ltr.

 

Hele vannproblematikken ble snudd på hodet etter jeg kjøpte nåværende Mariell. Fra tidligere å spare på vannet er det nå blitt til å bruke mye vann for å ikke sitte igjen med "gammelt" vann.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om en tenker på vekt & driftsomkostninger i motorbåter, men i en middels stor seilbåt vil det være nokså merkelig om en legger inn stor tanker og ekstra vekt med ferskvann = for å spyle ned i do. Vi seiler på 4. året i Middelhavet og toa er det minste problemet i båten. El. toalett, papir i boks + litt løsemiddel nå og da = 0 problem. Vel, bruker en båten to uker i året er det kanskje hips om haps hva en spyler ned med, men det blir relativt kostbare doturer dersom en installerer eget ferskvannsystem for do, og da har jeg ikke nevnt miljøsiden med det. Derimot i en stor yacht vil ferskvann til do bety lite, men i en vanlig norsk fritidsbåt, nei.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer når jeg i høst skal bygge om ferskvanns systemet ombord og koble ferskvann inn på det ene toalettet. Vil da bli med ett Y gren slik at jeg kan velge salt eller ferskvann.

Har 2 vanntanker med tilsammen ca. 1000 ltr.

 

Hei igjen, er du tilbake i landet igjen? Jeg ser du har tilgang til tastatur med norske bokstaver.

 

 

Vær forsiktig med å bruke et toalett som er bygget for saltvannsdrift på ferskvann fra pentrysystemet.

 

Hvis du ved et uhell skulle få vann fra toalettet tilbake inn i ferskvannssystemet, kan det få meget uheldige følger .... :puke:

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Etter å ha skiftet en slange som var nokså gjenklogget av stein har vi valgt å legge oss på en prosedyre på at hver gang båten legges i hjemmehavnen sørger vi for å skylle såpass mengder ferskvann i toalettet at slangen skal inneholde minimalt saltvann. Forrige slange holdt i 5 år, så jeg skal melde tilbake om effekten om noen år.......

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss har jeg lagt inn system slik at septiktanken kan suges tom. Har fyller jeg ferskvann og skyller tanken. Om jeg skal være borte lenge, hvilket jeg er, så fyller jeg en skvett eddik (30 %) i skålen. Og det går en skvett eddik i septiken også. Ingen lukt overhode, og ikke urinsten. Når båten ligger stille i perioder, så er bunnventilen åpen og tanken 'puster'.

Link to post
Share on other sites

Vår erfaring med lange slanger fra senter i båten og ut/septik, er å sørge for god utskylling (sjøvann) og putte ned noe løsningsmiddel for kloakksystem (ulike typer i forskjellige land) 2-3 ganger i uka. Går ut fra at eddik gjør samme nytten. Slik jeg har forstått det dannes urinsteinen av urin og sjøvann. Tar en bort en av bestandlene (urin) skal det hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde sjøvannstoalett i den forrige båten og benyttet litt edikk 30% når båten skulle ligge over en uke. Tømte alltid septikken etter hver tur.

Ingen problemer med lukt eller tette slanger.

 

I vår nye båt er det ferskvannstoalett.

Perfekt med ferskvann.

Bruker selvfølgelig mere vann, men det kan fylles gratis de fleste steder.

Tømmer septikken også her etter hver tur.

Heldig vi som har oppsug på bryggen vi ligger.

Når tanken er tømt fylles det litt vann i skålen med en skvett sanitærveske.

Ingen lukt i den nye båten såfremt man huske å tømme etter hver tur.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Hvis du ved et uhell skulle få vann fra toalettet tilbake inn i ferskvannssystemet, kan det få meget uheldige følger .... :puke:

 

 

I Jabsco monteringsanvisning advares mot å koble til ferskvannsysteme fra båten inn til dassen.t.

Beste måten å holde slangene åpne på er å la 10 % sitronsyre virke ca 15 minutter og deretter pumpe gjennom knust is . Flyselskapene har brukt disse to komponentene for å holde slanger og rør åpne i flydassene i mange år.Den knuste isen drar med seg saker og ting fra rørsystemet uten å gjøre skade på rør og koblinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...