Jump to content

Finnes alternativ løsning for kjøling av aq 140,145, 120 osv?


FjordHT

Recommended Posts

Er ganske lei den løsningen som benyttes på aq bensiner motorene, hvor rørene er "trykket sammen" med en pakning som holder det sammen, samt det filterhuset i plast som er noe dritt etter noen års bruk.

 

Byttet alt av pakninger på rørene når jeg nå overhalte(ikke forveksl med overmalte) motoren, men fortsatt drypper det en liten dråpe hær og dær og i hovedsak hvor rørene er "trykket sammen". Filterhuset i plast er jo en sak for seg selv, og er ikke helt bra.

 

Sist jeg så på en prisliste kostet disse rørene maaaange båtpenger, hvis de skulle gå i stykker, men rørene mine er bra, og pumpa er tett så det er greit. Filterhuset er limt og passe tett(litt lekk lokk fant jeg ut, men har nytt så tenker ikke så mye på det)

 

Så det jeg begynte å tenke på som burde være mulig:

1: lage filterhus av stålrør med rørstusser og benytte gummislanger fra pumpe å inn på filterhuset, samt slange fra rør ut på filterhus og ned til oljekjøler.

1: oljekjøleren burde kunne gjenges, evt loddes på en nippel så man kan bruke slanger inn og ut, og det samme på eksos.

Tenker at slanger med dobble klemmer ikke har mulighet til å bli "trykket ut" slik at det drypper irriterende dråper og samtidig være trykt og lett å vedlikeholde.

 

Har noen gjort/tenkt på noe likt?

 

Man kjøper mye rør, elektroder, slanger, nipler, klemmer og gjengeutstyr for de 1500kr jeg har lest at folk betaler bare for et filterhus...

 

Edit:

Har ingen plan om å endre på varmeveksler eller selve oljekjøler, eller bytte om til saltvannskjøling.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjor vinter hadde jeg ut aq 140 motoren min, rengjorde, og skiftet alle sjøvannspakninger, samt monterte nytt filterhus, har ikke etter dette hatt en eneste lekkasje av saltvann, så jeg synes patenten er grei nok, på en slik gammel motor,

ville vel tatt kosten med å kjøpe nytt filterhus, hvis dette er lekk, selv brukte jeg syrefri vaselin på alle gummi forbindelser under montering, har som sagt fungert veldig bra etter denne jobben for meg

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Er vell i hovedsak filterhuset som lager problemer for meg nå.

Hvor fant du det rimeligst nytt?

 

Jeg smurte også alle pakningene når jeg monterte, og er tett for det meste, men det drypper litt når det er mye turtall på motoren.

 

Løsningnene er vell greie nok med tanke på alder, men tenker uansett at det kunne vært bedre og tryggere med en løsning hvor ting er skrudd sammen.

Link to post
Share on other sites

Var det lang leveringstid fra marineparts?

Tok en liten testtur nå som det var litt mindre vind(driver med test&innkjøring, så er bare ute når det er vær til å kunne fikse småfeil), Alt greit nok opp til ca 3k rpm, lekker litt, når man legger til noe ekstra og opp mot 4k rpm endrer ting seg til fontene, men det kommer fra lokket :headbang:

Har et ekstra lokk liggende, prøver det først og vurderer. Hvis det løser fontenefunksjonen til lokket som står på nå så får det vente med bestilling, hvis ikke blir det bestilling av hele ruklet selv om hele båtbudsjettet er spist opp 2 ganger i år.(og kun noen liter drivstoff)

Link to post
Share on other sites

"...Har et ekstra lokk liggende, prøver det først og vurderer..."

 

Husk å ha litt grease under gummirondellen i det nye lokket så det får klemme riktig på stussen, mulig du også har en liten sprekk rundt gjengepartiet pga frysing eller overbelasting av silhuset en gang, Relekta har en tokomponent 'superlim' som brukes til plastdetaljer, deksler og støtfangere på biler bl.a. og godt mulig holder til silhuset ved å finne sprekkene, file de opp, og presse inn denne.

 

Tror de fleste vanlige bilverksteder har disse patronene og spisser, og kan lime dette for deg for en svært billig penge om du demonterer og klargjør plasthuset.

Rensing og smøring av anlegssflater for pakninger og o-ringer er også en god idé :)

 

 

Megaplast var det go'stoffet hette, finnes på side 16 i katalogen.

 

 

Selve kjølerørene i kobber blir stive etter mange år med vibrasjoner, og bør glødes forsiktig før remontering og evt. tilpassing igjen.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å vite det ikke gikk etter planen, har ikke prøvd enda med mitt men tenkte å ta en test..

Har også etpar drypp fra dette stedet, nytt lokk, men lekker litt når lokket er helt tilskrudd. Fant at ved å løsne lokket noen grader tilbake så fikk jeg bare noen få dråper i minuttet, og valgte å kjøre denne sesongen slik før forsøk av reparasjon på plasthuset/bytte.

Er nok bare en liten hårsprekk i gjengepartiet, eller et 'sandkorn' i anleggsflata for lokket så hadde litt tro på enten megaplast eller forsiktig sammensmelting av plasten når årsaken er lokalisert.

Link to post
Share on other sites

"...Har et ekstra lokk liggende, prøver det først og vurderer..."

 

Husk å ha litt grease under gummirondellen i det nye lokket så det får klemme riktig på stussen, mulig du også har en liten sprekk rundt gjengepartiet pga frysing eller overbelasting av silhuset en gang, Relekta har en tokomponent 'superlim' som brukes til plastdetaljer, deksler og støtfangere på biler bl.a. og godt mulig holder til silhuset ved å finne sprekkene, file de opp, og presse inn denne.

Megaplast var det go'stoffet hette, finnes på side 16 i katalogen.

 

Det er helt tørt mellom gummi og metall i lokket jeg har på i dag, er det kanskje derfor det lekker?

 

Skal prøve å ha grease bak og se om det hjelper.

Det andre lokket var helt tett på det andre silhuset, som jeg brukte i fjord. Det silhuset er desverre skadet så monterer ikke det igjen, men skal prøve lokket fra den også og se om det kan holde denne sesongen eller ivhertfall en stund så jeg får brukt båten nå som jeg enda har ferie.

 

Takker for tips :)

Link to post
Share on other sites

For dem som måtte google frem denne tråden i senere tid, eller leser nå, så er det noen kroner å spare på å kjøpe disse delene(som mye annet) fra statene slik som $ kursen er nå.

 

Bestiller straks nytt hus med pakninger & lokk, kan ikke holde mere en litt over 3500 rpm før det begynner å komme mye vann ut, uansett hvilket lokk jeg velger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Å ha silen på trykksiden er sjelden en suksess. Har samme problemet. Kommer til å kjøpe meg ett filter og hus med maritim å sette på sugesiden før sjøvanspumpen. Skal gjenge opp å sette i nipler slik at en får vekk kobberrørene. Må lage meg en flen med overgang til 90 grader og slangestuss der som orginal filteret står.

Link to post
Share on other sites

Å ha silen på trykksiden er sjelden en suksess. Har samme problemet. Kommer til å kjøpe meg ett filter og hus med maritim å sette på sugesiden før sjøvanspumpen. Skal gjenge opp å sette i nipler slik at en får vekk kobberrørene. Må lage meg en flen med overgang til 90 grader og slangestuss der som orginal filteret står.

 

Noe slikt jeg tenkte jeg også, men nå er nytt filterhus bestilt og hvis det som står har holdt siden 1985 så håper jeg det nye holder ca 20 år til :smiley:

Løsningen er uansett ikke bra konstruert slik jeg ser det, hvor rørene er presset inn i koblingene med gummipakninger som skal holde det hele på plass. Slanger med tilhørende koblinger rundt om tror jeg hadde vært bedre, men det hadde vært behov for å bytte disse etter en stund...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...