Jump to content

Nybegynner vurderer Uttern 5100 DC/5500 DC eller Askeladden 515/58

knut-jar

Recommended Posts

Hei

Er nybegynner på sjøen som er på jakt etter båt. Om noen mer drevne kunne komme med synspunkter hadde jeg vært takknemlig for det.

Er på jakt etter daycruiser og har falt for, Uttern 5100 DC/5500 DC eller Askeladden 515/585. Har egentlig blitt advart mot askeladden og at den er for "flat" under ? båten skal gå i saltvann på østlandet (hvaler)og rundt svenskekysten rundt Strømstad så noe sjø må påberegnes. Har sånn i første omgang ikke mer enn 100 000 å bruke på båt. På forhånd takk for innspill.

Hvis Askeladden 585 har samme skroget som Askeladden 605 vil jeg påstå at det er et vesentlig bedre alternativ en Uttern D55.

Uttern virker flatere og slår i sjøen, Askeladden 605 er betydelig mykere.

Vi har eid både en Uttern D55 og Askeladden 605.

90 HK på Uttern er minimum hvis du skal ha med deg fire/fem personer.

Jeg ville ikke kjøpt meg Askeladden 605/585 med Optimax 135 HK, den bråker MYE. Jeg har testet Optimax 90 HK på en Askeladden 505 og den var meget stillegående. Jeg antar at en Optimax på 115 HK vil bråke tilsvarende den 90 HK som jeg har prøvd (75-115 HK Optimax har 3 sylindere, mens 135-175 har V6 som støyer MYE, men er utrolig morsom å kjøre)

Lykke til med båtkjøp.

Hei har bytta ut vår gamle Askeladden på hytta mot en dønn strøken 585 som var lite brukt. den har 115hk 4 syl. 4-takt, noe som passer båten bra.. i brosjyren så er det veldig mye mere forbruk på 135 optimax på høye turtall. båten er ganske tung og solid som gjør den ganske fin i sjøen. Det er minimalt med skramling og slag i sjø. Vi vurderte også Uttern men den er lit smalere og korttere og plassutnyttelsen virket dårligere..Askeladden så ut som en mye mere gjennomtenkt og mer solid konstruksjon. 585 er veldig praktisk og vi har hatt mange fine dagsturer i sommer. Når man vil fiske er det bare å slå opp den ene benken helt akter og man har et ganske fint akterdekk.. søler man så er det bare å spyle av med dusjen som er i en spessiel konsol forran akterdekket. Om jeg skal trekke frem noe negativt så er det veldig lite med oppbevaring for småtterier og ingen koppholdere! dette kommer jeg nok til å modifisere etter hverdt. Ellers er stuverommene store og fine. Den tar ikke så godt ror under bakking merker jeg, men det har vel en sammenheng med at den er ganske dyp i hekken. Lugaren er nok egentlig bare til nødbruk, men så er det jo ingen bobåt. men man kan greit ligge over en natt der. Ble overaska over et veldig fint bensinforbruk på ca rundt 4000 omdr. lydnivået er formidabelt i forhold til totakteren vi hadde før.. nå går det jo an å føre en samtale uten å måtte rope hehe. Så lenge det er snakk om påhenger vil jeg aldrig mer igjen ha totakter selv om det der er enorm utvikling

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...