Jump to content

Kjøpe ny motor eller beholde den gamle, 1994 200 hk Yamaha?

Christian_V

Recommended Posts

Heisann,

Vi kjøpte i våres en meget pen Winrace 22 med 200 hk Yamaha. Motor er 1994 modell og har gått i underkant av 200 timer.

Jeg leker meg for tiden med å kjøpe en nyere motor til den, har blant annet en 2006 Yamaha 200 hk HDPI på hånden til kr 90 000.

Motoren jeg allerede har fungerer egentlig veldig bra, og eneste minuset som er er forbruket. Så mitt utgangspunkt er om det egentlig lønner seg å bytte motor. Jeg kan jo kjøre ganske mange timer med motoren jeg har for mellomlegget jeg må ut med dersom jeg skal bytte motor.

Jeg har ikke måltt forbruket nøyaktig, men vil tippe det i snitt ligger på 10-15 l/t for blandet kjøring. På litt lengre etapper merker jeg at det går en del "suppe".

Så hva syntes båtfolket? Flott om dere kunne kommet med innspill.

Mvh Christian

Redigert av Christian_V (see edit history)

Enig med tkb og Finnmarken. Dette prosjektet tror jeg ikke vil lønne seg ut fra økonomiske kriterier. Hvis du vil ha en ny motor: Er det pga kraft/ytelse eller støy? I så fall kan det vel være greit å skifte motor (men da burde du gjerne gå opp ytterligere i pris/modell/hestekrefter?), men prøv å regne på hvor langt du kan kjøre før du har tjent inn de 50-60 000 kronene i mellomlegg du må ut med. Det blir trolig et LANGT et stykke....

Behold motoren din så lengde den går trofast.

Jeg tok en titt på annonsen ovenfor, der er prisforlangende 90 000, dette er etter mitt syn endel for mye ettersom vel så nye e-tec har vært tilgjengelig i 200 - 250 størrelsen til tilsvarende pris. Når det er sagt vil jeg påstå at yamaha hpdi motor ikke er noen direkte suksess, heller et blindspor. Jeg har sett svært få av de på sjøens ,men de er godt representert under motordeler på finn både ønskes og selges.

Det rimligste er nok å beholde den gamle motoren, men en litt eldre optimax eller evinrude fict/di kunne kanskje vært tingen, uten å legge så voldsomt med penger imellom?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...