KAT Startet 5.August.2011 Del på Facebook Startet 5.August.2011 (redigert) Har en kjenning som har en gammel Marna 8-11hk K og som ikke aner hva et båtforum er så jeg representerer han akkurat nå. Motoren har gått litt ujevnt i det siste og han tappet ut endel liter med vann fra bunnen av tanken. Han tappet også ut fra vannutskilleren på bensinfilteret. Han hadde også ute forgasseren og fikk rengjort den sier han. Pluggene er nye og de gnistrer. Bensin kommer det til forgasseren, men motoren starter ikke og pluggene er tørre. Det kan tyde på at det ikke går bensin gjennom forgasseren. Den skal være av typen Simplex (eller muligens Duplex når jeg tenker etter). Er det noen som kunne tenkes å ha en løsning på dette - eller helst en sprengskisse over denne forgasseren slik at jeg kunne fjernhjelpe han med problemet. Redigert 5.August.2011 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Hva med å bytte den "obligatoriske" kondensatoren i ny og ne...? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 ..... Det kan tyde på at det ikke går bensin gjennom forgasseren. Den skal være av typen Simplex (eller muligens Duplex når jeg tenker etter).... Helt enig i den konklusjonen En fordel med Simplexforgasseren er at de er veldig enkle å arbeide med, men vær "lett på labben" slik at dere ikke ødelegger noe. Men først bør dere sjekke om der kan være et lite filter på innløpet, gjerne bare en trådsil som har lett for å samle opp rusk... Forgasseren består av en overdel og en underdel. Disse holdes sammen av 4-5 skruker satt inn ovenfra. Skruene løses og forgasseren "splittes" med forsiktighet, passe på så ikke pakningen ødelegges mer enn høyst nødvendig. I den ene enden av underdelen er et cylindrisk "kar", på størrelse med et litt romslig drammeglass, og der ligger en flottør som har til oppgave å holde jevnt nivå i forgassseren, dvs den flyter opp og stenger tilførelsen - og når nivået faller åpnes ventilen som betjenes av flottøren, og ny bensin flyter inn ovenfra. Det første jeg ville sjekke var at det kom bensin så langt. Hvis flottørkammeret fylles greit er neste skritt å sjekke dysene. Denne forgasseren har vanligvis to, en for tomgang og en for full fart. Forskjellen er lengde og diameter. Skru dysene forsiktig ut og forsøk å blåse gjennom med munnen eller hold dem opp mot godt lys og forsøk å se gjennom. Hvis dysen(e) er tett(e) må dere finne frem en veldig tynn koppertråd, og forsøke å stikke opp åpningen igjen, men vær forsiktig og lett på labben.... Sett alt sammen igjen med forsiktighet og regn med at det nå iallefall kommer bensin frem til innsuget på motoren. Lykke til! PS Jeg ser ikke helt hva den ""obligatoriske" kondensatoren" skulle ha med bensintilførselen å gjøre, men det var kanskje heller ikke meningen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KAT Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 Takk for det Poseidon Jeg skal prøve å fjernhjelpe han med dette, han sitter i Oslo og jeg er minst 35 mil derfra. Er det forresten noen i Oslo området som besitter kunnskaper om denne motoren og forgasseren? Han har båtplass på Lindøya. Sitér dette innlegget Link to post
rpm Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Sjekk også at flottørventilen fungerer som den skal. Vanligste er at den lekker men den kan også gå tett. Går den tett vil ikke flottørkammeret fylles med bensin. Jeg kjenner de gamle Marnaene ganske godt, hadde for endel år siden en K og har nå en R2. Bor i Oslo men er ikke tilbake fra ferie før slutten av kommende uke. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 I den ene enden av underdelen er et cylindrisk "kar", på størrelse med et litt romslig drammeglass, ... He-he, nå vet jeg ikke hva du mener med "et litt romslig drammeglas", hos oss bruker vi jo Norgesglass til slikt, men så stor er vel ikke dette cylindriske karet vel? Jeg kjenner de gamle Marnaene ganske godt, hadde for endel år siden en K og har nå en R2. Bor i Oslo men er ikke tilbake fra ferie før slutten av kommende uke. Flott, hvis han ikke har fått fyr på den inntil da, kan jeg kanskje høre om du har en mulighet å se på denne da? Det hadde vært utmerket for han selv har minst 14 t.totter. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Ville bare opplyse om nå har han fått start på Marna'en og den går som om den aldri skulle ha gjort annet. Og det har den forsåvidt ikke gjort heller. Han fikk renset forgasseren skikkelig etter Poseidon sin beskrivelse, lå mye rusk og rask der. Men hovedårsaken til at den ikke ville gå var at magneten /tenningen var kommet ut av kurs - for å si det sånn. Jeg kjenner ikke tenningssystemene for denne motoren men han hadde blitt forklart av Marna-gutta om det. Når tenningen ble justert riktig var alt i sin skjønneste orden igjen. Fikk overspilt lyden over mobilen og jeg ble nesten nostalgisk. Slike motorer hadde de fleste slepebåtene på seisnurpefiske i gamle dager. Og der var også jeg PS Marna-gutta ba han om å passe på magneten som gull og ta den med hjem om vinteren (hvis det ikke var hver kveld da). Slike ting fås ikke kjøpt lenger og var et yndet mål for de som ikke hadde det..... DS Redigert 9.August.2011 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 .....Han fikk renset forgasseren skikkelig etter Poseidon sin beskrivelse, lå mye rusk og rask der. Mange takk for hyggelig tilbakemelding! Rusk i forgasseren er en absolutt gjenganger blant gamle bensinmotorer som ikke vil starte, eller gå normalt... Men hovedårsaken til at den ikke ville gå var at magneten /tenningen var kommet ut av kurs - for å si det sånn. Jeg kjenner ikke tenningssystemene for denne motoren men han hadde blitt forklart av Marna-gutta om det. Når tenningen ble justert riktig var alt i sin skjønneste orden igjen.... Jeg nevnte ikke tenningen siden du i det første innlegg forklarte at den hadde god gnist. Men det er helt riktig at magneten ofte kan settes et halvt tørn feil, slik at gnisten kommer fullstendig feil i forhold til arbeidstaktene på motoren. Det er også mulig å bytte om pluggledningene, og dermed komme helt feil ut. Min måte å sjekke at gnisten kommer riktig er å skru ut begge pluggene, tørne motoren riktig vei med en finger i et plugghull, samtidig med at jeg holder øye med gnisten på pluggen. Når jeg merker at det bygger seg opp trykk, dvs motoren "komprimerer", da skal gnisten komme når trykket er maks. Ta vel vare på en god motore, med massevis av godlyd - men pass godt på magneten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.