Jump to content

Albin eller Maxi seilbåt i Horten?

KLB

Recommended Posts

Sitter på planleggings stadiet for å prøve meg i seilbåt til neste sommer.

Av type båt så sirkler jeg rundt Maxi 77, Maxi 84, Albin Cirrus, og gjerne båter som Hallberg Rassy 32 Mistress.

Større og romsligere jo bedre er det, men den må kunne håndteres av meg alene.

Det mest realistiske innenfor mitt budsjett (opp til 100K) er vel Albin og Maxi77.

Har gått og tråkket litt langs kaiene i Horten, og sett noen Maxi 77 bla.

Dette er langt fra noen stor båt, og virker fremdeles liten selv om den ligger ved siden av snekker som i fot er mindre.

Har hørt at den er romslig inni, og har lyst til å overbevise meg og kona om at størrelsen er helt ok.

Kona protesterer antakelig allerede nede på utstikkeren, om hun ikke får gått ombord å kikket for å bli overbevist ;)

Siden vi er her i Horten nå og besøker svigers, hadde det vært utrolig morro om vi kunne fått kikket ombord på noen båter av denne typen.

Liker ikke å måtte ringe på brukt annonser og "lyge" om at vi er potensielle kunder ;) siden vi ikke kan handle før til neste år.

Ellers så tar jeg gjerne i mot tips på potensielle båt kandidater innenfor budsjett.

Gjerne også hva jeg må sjekke ved kjøp av brukt seilbåt.

Send meg gjerne en PM, eller ta kontakt på kjetilbodal@gmail.com

Redigert av KLB (see edit history)

I 1981 var jeg på seilbåtutstilling i Ekeberghallen i Oslo. Maxi 77 og Albin Cirrus var utstilt. Jeg brukte en dag på å sammenligne to båtene, og konklusjonen ble at jeg kjøpte Albin Cirrus, som jeg ble utrolig godt fornøyd med. En kamerat kjøpte Cirrus samtidig.

Min sønn som "vokste" opp i Cirrus'n kjøpte også Cirrus som sin første seilbåt som voksen.

Vi seilte fire mann til Skottland med den i 1982.

Jeg vil anbefale Cirrus.

Jeg var også på den båtutstillingen og kan enda huske at Halberg Rassey viste sin nye 29 foter. Den var alt for dyr og alt for stor for oss som seilte Misil på den tiden, men nyedlig var den og den dag i dag synes jeg den båten er flott selv om vi har passert størrelsen selv for lengst. Men den får du ikke for 100'. En båt jeg synes du skal vurdere er Marieholm. Det er flere typer av dem feks IF. Solide båter med veldig gode seilegenskaper.

Takk for tips! :smiley:

Oslo blir et lite stykke, men om vi tar turen Nordover så sender jeg deg en PM. Takk for tilbudet :smiley:

Marieholm IF synes jeg ser skikkelig liten ut, og tror kona vil protestere kraftig mtp en 3 ukers tur neste sommer :wink:

Pen båt dog!

Forøvrig interessert i å kikke på en Marieholm også. Kan godt hende bildene jeg ser rundt om lyver.

Den er ihvertfall noe smalere, og plassutnyttelsen ser veldig "enkel" ut under dekk.

Ellers så ligger det en Hallberg Rassy 32 Mistress ute på finn nå til 99K som virker som et kanonkjøp.

Får håpe det kanskje ligger noe tilsvarende neste år?! Den ser ihvertfall veldig pen ut!

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29575576

Redigert av KLB (see edit history)

Marieholm IF er langkjølt; vanskeligere å vende og bakke.

Mistress (something between a mister and a mattress :giggle: )

Den er vassere enn en typisk familieseiler.

Dra og se på den. Er den like fin som på bildene er det bare å ringe banken...

10 år gammel Yanmar innenbordsmotor må være fint. Det blir noe helt annet enn Maxi 77.

Gamle Volvo Penta MD 5 og 7 er gjerne saltvannskjølte og slitne.

• 3 måneder senere...

Jeg vil andbefale en Albin 78 cirrus, det er en kanon båt som du kan gå ut i det meste av vær i, den er lett manuvrere og koselig inni, litt som en Maxi 77 men mye finere linjer(mener jeg) og seiler betydelig bedre. Det er en Super SØT båt og bra båt:D :thumbsup:

Jeg har seilt maxi 77 i nesten 2 år og kjøpte Albin cirrus etter. Har nå seilt albin i 1 år og kommer til og forsette :sailing:.

Det eneste jeg ser som et minus er plaseringa av toalettet :confused:

Sondre 15

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...