Jump to content

Stor dynamo = tungstarta motor?

Nils

Recommended Posts

I Seilmagasinet nr9 -2004 (siste nummer)  blir Yanmar YM15 omtalt.  I teksten står det:

«Dynamoen er spesifisert til hele 60A, og 80A kan leveres.  Da blir nok motoren tungstartet ved lav batterikapasitet» 

Spørsmålet mitt er:  Stemmer det at dynamoen belaster startaren ved start?

Dynamoen vil ikke belaste motoren før denne er startet og turtallet er høyt nok til å kunne gi lading. Ergo må motoren allerede være startet før dynamoen belaster systemet....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

her bør nok Seilmagasinets reporter sette seg på skolebenken ja. Det å lure sine lesere er nok ikke helt bra

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

her bør nok Seilmagasinets reporter sette seg på skolebenken ja. Det å lure sine lesere er nok ikke helt bra

Vel DET er vel ikke akkurat noe nytt.

Leser de artiklene de har om bruktpriser :cryin::cryin::headbang::headbang:

For å si det sånn, makan til surr har jeg sjelden sett..

A.Holo artiklene er snart det eneste jeg leser. "Mycket bra" er karakteren min på det meste fra den kanten.

Suzuki

No boat needed..

Seilmagasinet nr9 -2004 (siste nummer) blir Yanmar YM15 omtalt. I teksten står det:

«Dynamoen er spesifisert til hele 60A, og 80A kan leveres. Da blir nok motoren tungstartet ved lav batterikapasitet»

Spørsmålet mitt er: Stemmer det at dynamoen belaster startaren ved start?

Dynamoen vil ikke belaste motoren før denne er startet og turtallet er høyt nok til å kunne gi lading. Ergo må motoren allerede være startet før dynamoen belaster systemet....

Dynamoen belaster selfølgelig ikke starteren ved start, men det er helt riktig motoren kan bli tungstartet. Nå har ikke jeg lest artikkelen, men har egen erfaring.

Jeg har en TMD 40 med 2 dynamoer en orginal på 50 eller 60 Ampere og en på 120 Ampere. Når batteribanken på 500 Ah er tom er mototren tungstartet. Hos meg starter ladeprosessen ved ca 800 omdreininger på begge dynamoene. Tungstart oppleves som ved at når motoren startes på tomgang så greier den faktisk ikke belastningen fra begge dynamoene så turtallet synker å motoren nesten stopper eller stopper. (Harker fælt ihvertfall)

Løsning er at jeg starter med et gasspådrag på ca 1500-2000 omdreineinger og da fungerer alt greit, men dette er jo ikke normal startprosedyre og det medfører muligens litt mer motorslitasje en normal start

Dynamoen belaster selfølgelig ikke starteren ved start, men det er helt riktig motoren kan bli tungstartet. Nå har ikke jeg lest artikkelen, men har egen erfaring.

Sitatet og at dette er ein liten motor er alt i artikkelen som har relevans til temaet. Av siste innlegg kan det nesten, i alle fall om vi legg til ein del godvilje, sjå ut som om forfattaren av artikkelen kan forsvara teorien om tung start.

Sitatet og at dette er ein liten motor er alt i artikkelen som har relevans til temaet.  Av siste innlegg kan det nesten, i alle fall om vi legg til ein del godvilje, sjå ut som om forfattaren av artikkelen kan forsvara teorien om tung start.

Hei Nils,

er får jeg et inntrykk av at man blander sammen to forskjellige ting: tungstartet - og evnen til å gå på tomgang.

Tungstartet;

Som andre har påpekt er der ingen åpenbar grunn til at motoren skulle bli tyngre å dra igang fordi om den har større generator(er) påhengt. For omdreiningstallet vil være så lavt at generatoren(e) ikke får magnetisert seg - og da er bare generatoren "en død klump".

Evnen til å gå på tomgang;

En motor som nettopp har startet og som har svært lavt pådrag, den vil ofte ha nok med å holde seg selv igang. Hvis den da i tillegg belastes med en generator som akkurat har fått nok omdreining til å magnetisere og begynne å lade et nedkjørt batteri, da kan det fort bli en ekstra belastning som merkes - og man må gi mer pådrag for å holde den igang.

Men i min terminologi er ikke "tungstartet" det samme som å holde den igang, eller gå på tomgang. Følgelig gir jeg min fulle støtte til de som mener at journalisten har uttrykt seg uheldig.....

mvh

Poseidon

PS til JRK

Jeg ville ikke ha vært betenkt på å starte motoren med litt høyere omdreining - og du kan sikkert redusere igjen etter et halvt minutt, kanskje mindre?

DS

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg ville ikke ha vært betenkt på å starte motoren med litt høyere omdreining  -  og du kan sikkert redusere igjen etter et halvt minutt, kanskje mindre?

Mange motorer skal (det står i instruksjonsboken!) startes med fullt gasspådrag. Noen motorer har også en kaldstartsanordning som slår seg på bare ved fullt pådrag. Om det er nødvendig å gi litt ekstra gass under start ville ikke jeg heller vært noe skeptisk til dette (om ikke instruksjonsboken sier noe annet da).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Her får jeg et inntrykk av at man blander sammen to forskjellige ting: tungstartet  -  og evnen til å gå på tomgang.

Det er artikkelforfattaren som brukte ordet tungstarta- ikkje eg :smiley: Poenget mitt var at sjølv om artikkelforfattaren var unøyaktig, gav han eit signal om eit (teoretisk) problem i tida etter start. Skal eg vera heilt ærlig- At ein motor berekna for montering i seilbåt kan leverast med stor dynamo, er kun ein fordel, og fortener ros!
  • 3 uker senere...

Jeg har en Yanmar på 9 hk (1GM10), den er orginalt utstyrt med en dynamo på 35 amp. Tenkte jeg ville ha litt mere strøm, og satte på en dynamo på 55 amp. Da skal jeg si den ble tungstarta, det var så vidt den orka å gå i gang.

Grunnen til dette var at når motoren tente og turtallet steg, så kobla dynamoen inn, og holdt på å kverke motoren før den hadde rukket å nå opp til tomgangstutall.

Jeg satte tilbake dynamoen på 35 amp, jeg...

Jeg har en Yanmar på 9 hk (1GM10), den er orginalt utstyrt med en dynamo på 35 amp. Tenkte jeg ville ha litt mere strøm, og satte på en dynamo på 55 amp. Da skal jeg si den ble tungstarta, det var så vidt den orka å gå i gang.

Grunnen til dette var at når motoren tente og turtallet steg, så kobla dynamoen inn, og holdt på å kverke motoren før den hadde rukket å nå opp til tomgangstutall.

Jeg satte tilbake dynamoen på 35 amp, jeg...

Rask hoderegning sier meg at 9-hesteren din kan levere ca. 550 Amp (hvis vi gjør om til denne benevnelsen og 12 volt). Dynamoen du satte inn trekker med andre ord ca. 1/10-del av motorkapasiteten... Og DET burde den klare uten "pusteproblemer". Hva med å gjøre som Poseidon antyder: Hev tomgangsturtallet??

(Andre løsninger (for "pelementmakere") kan være å montere en bryter på dynamoen: Ikke la den lade (på fullt) før turtallet er kommet opp etter start...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Rask hoderegning sier meg at 9-hesteren din kan levere ca. 550 Amp (hvis vi gjør om til denne benevnelsen og 12 volt). Dynamoen du satte inn trekker med andre ord ca. 1/10-del av motorkapasiteten... Og DET burde den klare uten "pusteproblemer". Hva med å gjøre som Poseidon antyder: Hev tomgangsturtallet??

(Andre løsninger (for "pelementmakere") kan være å montere en bryter på dynamoen: Ikke la den lade (på fullt) før turtallet er kommet opp etter start...)

Problemet er bare det at dynamoen holder på å kverke motoren før den kommer opp på tomgangsturtallet. Dessuten yter den 9 hk først på 3.600 o/min, ikke på 900 o/min.

Hei...

Hadde litt av det samme problemet med min Solè på 13 hk. Den hadde også en dynamo på 55 ampere. Når jeg "kjørte" det ene batteriet helt ned (Kjøleskap over natta) sank turtallet med ca 200 r.min. Altså tok den en masse energi av motoren. Men dette var bare bare de første 5 minuttene av seilasen, etter det så tok turtallet seg opp og motoren gikk normalt.

Hadde 2 batterier med velger, 1+2 eller begge, tilkobblet motoren. Løsningen min var å starte motoren på startbatteriet, kjøre mororen varm for så å slå over på begge batteriene. Da fikk det nedkjørte forbruksbatteriet strøm fra det friske startbatteriet, og dynamoen hamlet opp med dette uten problemer.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

• 6 måneder senere...

Drar opp dette emnet da jeg har et problem m. dynamo på en Skilsø 23 m/ MD2 motor. Denne har originalt Dynastart, men det har blitt ettermontert vekselstrømdynamo, med reim over svinghjul og dynamo på brakett for sveiv??!! Dynastarten er altså bare startmotor. Når jeg får start på motoren fyker dynamoen opp i turtall pga. høy utveksling, og motoren stopper. :cryin: Har hittil løst dette ved å starte uten dynamoreim; kjøre til motor er varm og så stoppe, montere reim og starte igjen. Da går det, men det piper og uler i reima og den blir så varm at det ryker av den(reima). Mitt spørsmål er: Er det mulig å begrense/ slå av impulsen til regulatoren til motoren er varm, eller vet noen om et ombyggingssett med reimskive til å montere foran svinghjulet? Det gikk an å kjøpe originalt; tror jeg :wink: Problemet er jo at strømmen må gå via dynamoen for at jeg skal ha startstrøm, så jeg kan ikke bare koble fra en ledning?

Mvh; Sindre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...