Jump to content

Hva tenker båtfolket her om fartsgrensene i Vestfold?


Bitteliten

Recommended Posts

I Vestfold ble det innført maks 5 knop langs land og maks 30 knop i resten av skjærgården. Hva tenker dere om å innføre en slike fartsgrenser i andre skjærgårder? Jeg tenker at 30 knop er mer enn nok for de aller fleste innaskjærs, og at begrensningen kan være hensiktsmessig i forhold til ekstremt raske farkoster som ofte kjører så fort at det skaper uhygge og usikkerhet for andre som er på sjøen.

 

Jeg har selv møtt vannscootere i minst 50 knop i trang led i sommer - ikke morro. I fjor passerte en katamaran oss i det jeg anslår til ca 80 knop på 20 meters avstand. Føreren hadde ingen forståelse for at vi reagerte på det...

 

Jeg er av oppfatning at alle fartsgrenser må forsterkes med kontroller, slik det gjøres i Vestfold. Grenser uten synlig politik har ingen funksjon.

Link to post
Share on other sites

Synes de nye fartsgrensene vi har fått er et steg i riktig retning. Men det vesentligste mangler fortsatt, en myndighet med nok resurser til å kunne håndheve dem. Har ikke merket store endringen i år kontra tidligere år på farten i trange 5kn sund.

Men i Sverige har jeg reagert litt på hvor utbredt vannskuterkjøringen har blitt. Mye grisekjøring i full fart innaskjærs der.

Link to post
Share on other sites

Her i Lillesand er det 5 knop 50 m fra land i perioden 15. juni til 15. august - ellers fritt frem og ingen restriksjoner på hastighet i skjærgården mer enn 50 m fra land. Vi har en av landets dypeste skjærgårder og de fleste stedene er det mindre enn 100 m mellom øyene. 25-30 knops begrensning hadde vært fornuftig, men å øke 5 knopen til 150 m fra land eller å forlenge reduksjonsperioden virker meningsløs for meg. Det vil bare medføre ytterligere neglisjering av fartsgrensene er jeg redd. For øvrig er det knapt båter på vannet for 15. juni eller etter 15. august, bortsett fra de første to "hummerukene".

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten og flere her.

 

30 Knop holder for de fleste, og 5 knop 50 meter fra land kan i noen tilfeller ikke være tilstrekkelig. Om jeg drar på 50 meter fra land vil ivertfall jeg være til bry med mine bølger for fortøyde båter og badende.

 

Med med 50 meter vil vi bli kvitt all jollebajaskjøring i trange sund. Vannscootere også må lengre utpå.

Selvfølgelig om dette blir kontrollert og håndhevet av lovens voktere.

 

Enig med Mulligan.Uten kontroll og konsekvenser ved overtredelse så hjelper det lite med all verdens regler.

 

Det paradoksale med denne tråden og problemstillingen, er etter mitt syn at det er en konsekvens av våre egne (Båtfolkets) mangel på elementær forståelse og hensyn til andre på sjøen.

 

Vi "store" er ikke de verste. Det er veldig mange som sikkert mener at loven gjelder og bare for de store. Iverfall viser de ofte i handling sin egen holdning til loven.

 

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Båt-tettheten som har blitt langs kysten fra Svenskegrensa til Kristiansand fører til at man MÅ ha fartsbegrensninger, helst de samme begrensningene hele veien slik at det blir enkelt å forholde seg til dem.

Jeg benytter skjærgården på Vestfold-kysten hovedsakelig når jeg er på sjøen, men må innrømme at jeg ikke kjenner til hvilken avstand til land som gjelder for 5 knop. Selv holder jeg en knapp på 150 meter som en fornuftig distanse. At det også er en 30 knop grense i skjærgården, med fri fart i åpen sjø synes jeg høres helt supert ut. Det var jo noen dødsfall i sommer som kanskje kunne vært unngått om båtene hadde forholdt seg til regelen.

 

Til slutt må jeg også si som noen før meg i denne tråden at jeg savner Politiet på sjøen. Det bør bevilges langt mer penger til dette slik at man forebygger ulykker med tragisk utfall. Bonusen er at det antagelig blir langt hyggeligere for oss som koser oss utpå også.

 

For øvrig kommer det endringer

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg er gjort oppmerksom på, har det bare vært én kontroll i Blindleia i hele sommer.

 

Jeg har sett en politibåt i området rundt Lillesand/Blindleia en rekke ganger i år, en Ibiza, og to ganger sågar to politibåter samtidig. Det har vært både på dagtid og et stykke utpå kvelden. Den andre politibåten var en større RIB med to store motorer bakpå. Vet om flere som har fått bot i Blindleia i sommer og ikke på samme dag. Kan faktisk ikke huske å ha sett politiet så hyppig noen gang som i sommer.

 

Jeg opplever at det er de mindre båtene som er hissigst på fart, men det er de større båtene som er vel så "ubehagelige" da altfor mange ikke skjønner, eller er klar over, hvor stor sjø de setter i fartsområdet 8/10 knop. Når det kommer en Scand i åtte knop forbi en som ligger og fyller bensin på marinaen i Lillesand så er det "morsomt" å følge med! Folk er altfor lite flinke til å holde litt ekstra avstand eller gjøre en liten bue for å redusere effekten av sine egne bølger/hekksjøer.

Folk slakker også av for sent og speeder opp for tidlig, inn til og ut av havner.

 

Vil noen ytterligere fartsgrenser endre på dette? Tvilsomt, men absolutt verdt å forsøke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er en repportasje fra trening med Politibåten i Vestfold, bare synd den ikke er utpå hele sommeren.

Politiet lærer å håndtere sin nye båt

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Folk slakker også av for sent og speeder opp for tidlig, inn til og ut av havner.

 

Vil noen ytterligere fartsgrenser endre på dette? Tvilsomt, men absolutt verdt å forsøke!

Det er skremmende når noen i sin visdom vil innføre ytterligere begrensninger på sjøen som de innrømmer at det er tvilsomt om begrensingen har noen effekt over hode. Likevel vil de innføre dette sånn bare for å forsøke de tvilsomme forslagene.

 

For meg er det ikke tvilsomt i det hele tatt at det må være noe alvorlig galt med mennesker som absolutt vil innføre alle mulige begrensinger i friheten på sjøen nesten bare for begrensningenes skyld.

 

Grimstad/Lillesand har felles politibåt. I forrige uke ble det kontrollert bagatellmessige 48 båter. Fangsten ble 3 promilleanmeldelser og 2 anmeldelser for manglende flytemidler. 1 hobbyfisker ble også anmeldt for ikke å ha godt nok merket fiskeredskap. Verdt å merke seg er det at ingen ble anmeldt for fart. Ingen ble anmeldt for hensynsløs kjøring. Ingen ble anmeldt for manglende båtførerbevis.

 

Her i Lillesand og Grimstad kjører folk ofte fortere enn 5 knop også nærmere land enn 50 meter når forholdene tilsier det. Det er likevel intet problem fordi man ikke er til fare eller sjenanse for andre og faktisk er det slik at de fleste kan tenke mer enn 2 fornuftige tanker etter hverandre.

 

Politiets statistikk viser med andre ord at tingenes tilstand i Blindleia og videre mot Grimstad er virkelig flott.

 

På den annen side kan vi nok innføre noen ytterligere begrensninger med tvilsom effekt hvis noen eldre herremenn med tvilsom logikk fikk gjennom viljen sin. De ser det ikke selv, men i sin iver etter å få alt enda litt bedre i sin lille virkelighet, er de med på å innskrenke og ødelegge båtgleden til et stort flertall av båtfolket. Det verste av alt er at dette skjer uten noen som helst målbar positiv effekt.

 

Etter min mening er det ikke tvilsomt i det hele tatt at slike personer vil få det så meget bedre hvis de kommer seg vekk fra sjøen og lar oss andre nyte frihet under ansvar.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva Politiets kontroll avdekket er nok så langt fra sannheten som du kan komme. Vi som "bor" på vannet har nok en litt annen "statistikk" å vise til av egen erfaring.

Hva du opplever som frihet under ansvar har vist i stort monn at ikke fungerer, derfor etterlyses regler som man i hvert fall kan henvise til når noen er til stor sjenanse for andre.

At du ikke ønsker disse reglene sier meg en del om ditt båtliv Hytteeier....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Politiets statistikk så langt fra sannheten man kan komme?

Hva med forsikringsbransjens statistikk? Norsk Folkehjelps statistikk? På bærtur de også?

 

 

De reglene man har i dag gir mulighet for å straffeforfølge brudd på sjøveisreglene, brudd på aktsom kjøring, brudd på fart, brudd på båtførerbevis, brudd på flytemidler, vannscooter osv. Med andre ord kan man i praksis ta folk for alt som ikke passer inn i en trang A4 ramme.

 

Vi mangler imidlertid en regel som i detalj regulerer de som gasser på litt for tidlig eller slakker av litt for sent. Kanskje slike regler burde innføres? Retardasjon- og akselerasjonsgebyr?

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... og lar oss andre nyte frihet under ansvar.

 

Hvordan definerer man det ansvaret hvis det ikke er knyttet til noen lover og regler og med fellesskapets mulighet til å utøve sanksjoner ved overtredelse?

 

Frihet under ansvar er i utgangspunktet en meget god tanke, men når det ikke fungerer i praksis så er man vel nødt til å gjøre noen endringer/innstramninger. Du synes det fungerer bra som det er, svært mange andre her mener noe annet.

 

Jeg har forøvrig i mange andre tråder tatt til orde for å innføre tydelige "No wake zone" etter amerikansk model, noe som fungerer meget bra der og burde kunne fungere tilsvarende bra her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Frihet under ansvar er i utgangspunktet en meget god tanke, men når det ikke fungerer i praksis så er man vel nødt til å gjøre noen endringer/innstramninger. Du synes det fungerer bra som det er, svært mange andre her mener noe annet.

Akkurat som i veitrafikken finnes det nå regler for sjølivet som gjør politiet i stand til å ta de få som ikke klarer å oppføre seg hensynsfullt og aktpågivende.

 

Det mangler altså ikke på sanksjonsgrunnlag hverken på sjøen eller landeveien. Likevel blir reglene brutt. Er løsningen da å lager flere regler som også vil bli brutt?

 

Kanskje noen kan oppfriske faktagrunnlaget?

Hvor mange fritidsbåter?

Hvor mange kollisjoner mellom båter?

Hvor mange grunnstøtinger?

Hvor mange drukninger?

Den relative nedgang i antall ulykker de siste 15 årene?

Forsikringsprisutviklingen?

med mere....

 

Lovløse tilstander der politiets statistikk er helt feil? Holdepunkter for slike syn?

 

Noen slår fast at frihet under ansvar ikke fungerer i det hele tatt. Selv synes jeg det fungerer utmerket.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg er gjort oppmerksom på, har det bare vært én kontroll i Blindleia i hele sommer.

 

Jeg kan forsikre om at det er langt oftere, og er faktisk imponert over hvor mye jeg har sett dem her i distriktet i år i forhold til så stort distrikt båten skal dekke.

 

Bare de siste 2 uker observerte jeg politibåten 4 forskjellige dager i og rundt blindleia, og kan legge til at teleselskapene tjener svært godt på det.... (txtmld og telefoner i fleng blant ungdom for å kartlegge bevegelsene til politibåten).

 

Redigert tid, skrev feil.

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter 3 uker på ferie på Sørlandet er mitt syn at flere begrensninger på hastighetene og bølgene dessverre må til!! Fjordfolket(de med hytter), kjører som svin. "Nyrike" eller i pappas båt mangler ofte fullstendig båtvett.

Men også mange som er flinke, få veldig stor som kjører fort (blitt dyrt kanskje)!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forsikre om at det er langt oftere, og er faktisk imponert over hvor mye jeg har sett dem her i distriktet i år i forhold til så stort distrikt båten skal dekke.

 

Bare i forrige uke observerte jeg politibåten 4 forskjellige dager i og rundt blindleia

Og i samme tidsrom tok altså Sand driftsenhet som dekker Lillesand og Grimstad ingen personer for råkjøring. Dette til tross for at det er 5 knop både i Grimstad og Lillesand. Sågar brukte Grmnstad kommune i år 300.000 kroner på å bytte ut 6 knop skiltene med 5 knop skilter. Skal se at det er dette som har gjort utslaget.

Her i Blindleia ser jeg lite stygg kjøring.

 

Hvis man så neste år bytter ut alle 5 knop skiltene med 4 knop skilter, så blir det nok enda bedre. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...