Jump to content

Hva tenker båtfolket her om fartsgrensene i Vestfold?


Bitteliten

Recommended Posts

Naturligvis dukker nissefolket opp igjen og ser muligheten av å begrense ferdsel ytterligere på sjøen.

 

Jeg kan ikke se at noen tar til orde for å begrense ferdselen til sjøen, kun at denne skal foregå på en mest mulig behagelig og trygg måte (for alle)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hvordan ser du at pøbelen er hytteeiere eller nyrike?

 

Å se hvem som er hytteiere eller nyrike vil jeg hevde er meget enkelt, men å påstå at det er disse som utgjør problemet er jeg helt uenig i.

Forøvrig har jeg sett svært lite av den type oppførsel i sommer og kanskje forklaringen ligger delvis i at politiet har vært mere tilstede?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Politiets statistikk så langt fra sannheten man kan komme?

 

Mulig det blir litt feil å påstå av meg, men å ta EN kontroll som grunnlag blir like feil. Dessuten har nok de blå lysene på toppen, samt tekstmeldinger som Verrie nevner en viss preventiv virkning. Promille og manglende vest er det som regel for sent å gjøre noe med.....

Egen erfaring kan f.eks. være i Kreppa(øst for Kragerø). Dette er en kjent plass for mange, men for de som ikke kjenner til det er det en rekke øyer som danner en trang led flere nautiske mil på vei inn mot Kragerø. Kreppa er merket godt med 5 knop grense. Her har jeg aldri opplevd å gå en eneste gang uten å møte eller blitt tatt igjen av en som bryter fartsgrensen. Den typiske lovbryteren her er gjerne skjærgårdsjeep mellom 17 og 20 fot og helst med ei jente bak roret. Det er altså den samme typen båteier som gjerne har hytte i Kreppa, men den som bryter grensen her, har hytta si på et annet sted.

Sist gang vi gikk der kom en Ibiza 24 med en 8-10 knop(i den verste farten rett før den planer ut) med 2 meter klaring til ripa vår. Minsten som satt i sofaen(2 år) datt på dørken og den ble et helvetes spetakkel om bord. De som kjørte denne daycruiseren var lykkelig uvitende om sin framferd da de vinket og smilte tilbake når jeg kjørte 5 fingre i været. De hadde nok aldri sett akterover......

 

Hvordan tror "Hytteeier" at forholdene hadde vært i Kreppa om det IKKE hadde vært 5 knop der ??? Frihet under ansvar som du så fint kaller det.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er altså den samme typen båteier som gjerne har hytte i Kreppa, men den som bryter grensen her, har hytta si på et annet sted.

 

En av konsekvensene av at det er fem knop i Kreppa er at svært mange velger å gå andre veier hvor det ikke er fem knop. Jeg snakker da om de lokale sommergjester. SKal man til/fra Kragerø for å handel, eller hente noe, så er Kreppa som transportetappe i fem knop gørr kjedelig! To enkle alternativer blir da sundene på utsiden av Gumø (hvor flere grunner har blitt sprengt vekk!) eller å innsiden av Langøy.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En av konsekvensene av at det er fem knop i Kreppa er at svært mange velger å gå andre veier hvor det ikke er fem knop.

Vel, nå er det nå en gang slik at selv i Langårdsund / Kreppa er det en god del hytter . Spesielt i den søndre delen. Jeg har gått gjennom sundet utallige ganger og bestandig i 5-6 knop. Hver gang jeg har gått der sommerstid kommer en elller flere kjørende i 20 - 30 knop gjerne med en haug med unger hengende over ripa. Slikt er unødvendig etter mitt syn. Folk må gjerne kjøre fort men da der hvor det ikke er til sjenanse for andre som er ute og koser seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at 5 knop mer enn 50m fra land er unødvendig. Det har vært nevnt150m fra land. Dvs et 300 m bredt sund. Jeg tror det er vanskelig å få forståelse for en slik fartsgrense. Jeg er en del på vannet hele året, mesti Oslofjorden. Det er ikke mye grisekjøring jeg ser, men det er en del hasardiøs kjøring som vi ser. Et par av eksemplene er nevnt over. Jeg forstår godt at andre skremmes av slike hendelser. Innaskjærs har jeg vansker med å forstå hvorfor noen må kjøre i 50knop eller mer. De føler det nok komfortabelt, problemet er at andre ikke føler deres kjøring som trygg.

Link to post
Share on other sites

....Det er ikke mye grisekjøring jeg ser, men det er en del hasardiøs kjøring som vi ser. ....

 

Jeg liker meg på sjøen, og ferdes stort sett i snekke-fart, rundt 7 knop.

Er positiv til det meste som kan gjøre livet tryggere og sikrere på sjøen.

Tror dessverre at de som skaper de farlige/ubehagelige situasjonene ikke vil respektere lover/regler uansett.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er skremt og irritert over at en del mener å vite at de fleste av oss ikke bryr oss om regler hvis vi ikke blir kontrollert.

 

Det er jo bare tull og løgn. De fleste følger de regler som fins uten noen som helst kontroll til stede.

 

Men noen er det jo, og de gir jo f.. uansett regler og kontroll.

 

Så om en tenker på seg selv, at man gir f.. uten kontroll, si heller det fremfor å påstå at "alle andre" bryter reglene om det ikke er kontroll.

--------------

 

Og logisk skjønner jo alle at nær 99% av oss faktisk følger de regler som er uten å trenge noen kontroll. Man trenger jo ikke å være supersmart for å skjønne hvorfor. Vi alle følger reglene fordi vi vet og erfarer at de er et gode for oss alle, og det blir som regel ettertrykkelig bevist når noen velger å ikke følge reglene og det gir et tragisk utfall, eller når noen gjør noe så banalt som å snike i køen og irritere deg.

 

Et ønske om at enhver regel skal følges opp med intensiv kontroll er jo å ønske seg et vanvittig byråkrati, politi og kontrollsamfunn.

 

Det handler i all hovedsak om holdninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg er skremt og irritert over at en del mener å vite at de fleste av oss ikke bryr oss om regler hvis vi ikke blir kontrollert.

 

Det er ingen som sier "de fleste av oss" så langt jeg kan se.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Kjøpmannskjær og har god utsikt over Vrengensundet, både over 5- og 30 knops sonen. Før disse nye fartsgrensene ble innført var det 8 knop i hele Vrengen. Jeg vil påstå at de aller fleste åpne båter som er istand til å kjøre over 5 knop gjør det. Større båter holder seg stort sett til 6-8 knop, som også "yrkestrafikken" holder. Jeg kan dokumentere (utskrift fra AIS) at redningsskøyter,kystvakt,skjærgårdstilsyn, og selv kongeskipet ikke holder 5 knop. Regattaen "Nøtterøy rundt" gikk i år i frisk vind så de fleste seilte langt over 5 knop. Ja, selv padle regattan rundt øya kan få problemer med å holde seg under 5 knop.

Jeg stiller meg spørsmålet hvorfor en har innført denne fartsgrensen. Er det for å hindre ulykker så kan jeg opplyse for de som ikke vet det at ulykken nå i sommer der to gutter omkom skjedde i 5 knops sonen, så det hjalp lite. Den gjør bare en mengde mennesker til lovbrytere. Er det for å hindre sjø for de som ligger på "taterholmen", eller ligger å fyller drivstoff ved marinan. Da skjønner jeg ennå mindre av

den nye grensen litt lenger øst i Vrengen der en nå kan kjøre i 30 knop. Buerstad småbåthavn ligger blandt annet her, og heldigvis ser det ut til at de med større båter har vett til å kjøre så forsiktig at ikke havna blir ubrukelig. Jeg har i sommer bare sett ett tilfelle da en båt fra marinen (tror det var kystheimevernet) kjørte med ca, 15 knops fart og lagde slik sjø at kansje båter ble skadet der. Helt lovlig.

Så til kontrollen. Jeg har kun sett politibåten en gang i Vrengen i sommer, så ofte er den ikke her.

Ett tips til politiet. Bare sitt på brygga til Kiwi, eller marinaen og ta en prat med de som kommer i full fart inn for å handle.

Jeg synes at den gamle grensen med 8 knop i hele Vrengen var mye mer fornuftig. Det betyr ikke at jeg er uenig i 5 knops fart i trange sund som Åresund, og Røssesund. Å snakke om å innføre 5 knop en viss avstand fra land synes jeg lite om. Husk at Norge er mer enn Oslofjorden og Sørlandet. I disse dager har vel mange fulgt hurtigruta langs kysten. Hvor mange trange sund går den gjennom hvor den da måtte sakke helt opp, eller velge å gå den ytre leia. Gjennom Stokksundet for eksempel hvor den i dag sakker farten, men alikevel har 10knops fart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer bare sett ett tilfelle da en båt fra marinen (tror det var kystheimevernet) kjørte med ca, 15 knops fart og lagde slik sjø at kansje båter ble skadet der. Helt lovlig.

 

Nja, er det lovlig å forvolde skade selv om man holder seg innenfor en maks fartsgrense?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Før disse nye fartsgrensene ble innført var det 8 knop i hele Vrengen.

Jeg stiller meg spørsmålet hvorfor en har innført denne fartsgrensen.

Jeg synes at den gamle grensen med 8 knop i hele Vrengen var mye mer fornuftig. Det betyr ikke at jeg er uenig i 5 knops fart i trange sund som Åresund, og Røssesund

 

Jeg har tillatt meg å klippe ut bruddstykker av innlegget ditt.

Grunnen er at du ønsker det 8 knop i Vrengensundet, men 5 knop i Årøysund og Røssøysund.

Det blir rett og slett vanskelig å forholde seg til og nettopp grunnen til at jeg ivrer for at hele kysten fra Svenskegrensa til Kristiansand får samme regel som i Tønsberg-skjærgården, eller i det minste en regel som kan gjelde for hele strekningen uansett hva den måtte bli. 5 knop er ikke dumt, da man på den måten reduserer idiotkjøringen i sund som er så trange som f.eks. Årøysund hvor 8knop også etter min mening kan bli for mye.

Reglen blir lett å formidle og usikkerheten rundt hva som gjelder forsvinner. At man ikke kan ha det slik langs hele kysten forstår jeg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan dokumentere (utskrift fra AIS) at redningsskøyter,kystvakt,skjærgårdstilsyn, og selv kongeskipet ikke holder 5 knop.ble skadet der.

Så til kontrollen. Jeg har kun sett politibåten en gang i Vrengen i sommer, så ofte er den ikke her.

Jeg holder meg mye på andre siden av Nøtterøy og inn mot byen, men også noe på Kjøpmannskjærsiden, og politibåten møter jeg av en aller annen grunn alltid i byen, har enda til gode å se de noe særlig lengre fra byen enn Munkrekka eller Rosanes, før det ser ut som de snur og kjører tilbake igjen til byen hvor de tøffer litt frem og tilbake utenfor brygga.

Godt brukte penger på den nye politibåten.

 

Har også merket meg at de gangen jeg jeg er ute og tøffer i fem knop og virkelig har hatt problemer med store hekkbølger, så er det denne jæ!"#a ribben til skjærgårdstjenesten som suser forbi på bånn spiker, og utenom feriesesongen så går den båten for full guffe uansett hva fartsgrensen er, og det ser ut som de synes det er rasende morsomt, særlig når de skal inn på Gåsekalven og de holder full gass inn mot bryggen for å så banke i revers så vannspruten står femti meter i været. Har alltid vært litt imponert over at de går foran med ett godt eksempel.

 

Forøvrig så holder jeg alltid fartsgrensen i fem knops områdene, men holder derimot nesten aldri fartsgrensen i tredve knops områdene, og har heller aldri blitt stoppet av Politiet.

Link to post
Share on other sites

politibåten møter jeg av en aller annen grunn alltid i byen, har enda til gode å se de noe særlig lengre fra byen enn Munkrekka eller Rosanes, før det ser ut som de snur og kjører tilbake igjen til byen hvor de tøffer litt frem og tilbake utenfor brygga.

Godt brukte penger på den nye politibåten.

 

De var i Stavern alle 3 dagene under Stavernsfestivalen og gjorde en flott jobb !

(om jeg ikke husker feil så var det 7-10 Juli)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med de som sier at det er alt for lite politi på vannet, men heldigvis så har jeg evnen til å kose meg på vannet med de regler som er. På land og i bil også forøvrig.

Jeg ser overhodet ingen problemer med å forholde meg til de regler som gjelder.

Resultatet av båtføreres kjøring og under eget ansvar har vi sett nok av i sommer synes jeg.

Min eneste kommentar til det er at det er godt det ikke har gått ut over andre mennesker i andre båter.

Link to post
Share on other sites

..en rusletur på gjestebrygga i Tønsberg avslører jo ganske fort at det er mange som synes det er unødvendig å kjøre forbi der fortere enn 5 knop.. det er bare å høre på alle stønna hver gang det skjer :headbang: en hjelpekorpsbåt var den som skapte mest banning sist jeg var der, frem og tilbake med baugen i været, motoren godt trimma ut i 8-9 knop og laga kjempebøger, hurra.

 

Jeg er for hastighetsbegrensning, menom jeg hadde bodd på Veieland og måtte pendle et stykke med båten 2 ganger om dagen så blir nok 5 knop over alt en prøvelse. Ser flere har brukt Kragerøskjærgården som eksempel, det er vel et av de stedene hvor flest pendler, jeg har selv bodd på Jomfruland og pendlet og mener at det bør etableres pendlertraseer for 20-30 kn transport.

 

Når Politiet i Tønsberg solgte Targaen og 761'n og kjøpte en gummibåt så skrompa vel potensialet får god dekning...

 

Mener også at høyfartkjøring i mørke bør straffes mye hardere.

 

Skuffet over hvor stor andel av det som jeg oppfatter som bøllekjøring som utføres av babes og klut-huer

Link to post
Share on other sites

menom jeg hadde bodd på Veieland og måtte pendle et stykke med båten 2 ganger om dagen så blir nok 5 knop over alt en prøvelse.

Så ille er det vel ikke.

Du kan kjøre i 30 knop i Tjømekjæla og mellom Veierland og Håholmene hvis du skal til Tenvik.

Skal du til Tønsberg er det 30 som gjelder inntil du kommer til lykta i Nordbyen.

Drar du mot Sandfjord er det ikke noen fartsgrense i det hele tatt før Tranga. Vel å merke dersom du holder deg i Sandefjord kommune.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det å gå i fem knop er ment som en pekepinne på at du skal holde lav fart i området. En seilbåt lager lite sjø i 7 -8 knop. Ingen vil reagere på om man går i dette fartsområde med en seilbåt selv om det er merket 5 knop i området. Det er viktig å se på egne bølger og være kritisk mot seg selv. Sunt sjøvett er greit å ha ombord. :thumbsup:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I noen tilfeller har Astor rett om seilbåt men i de fleste tilfeller er nok fartsgrensen ganske absolutt og reflektererer ikke bare bølgene men også oversikt over medtraffikanter, badende osv. Har av åpenbare grunner ikke sett grisekjøring med seilbåt dersom man forutsetter at grisekjøring kun dreier seg om høy fart.

Link to post
Share on other sites

5 knopssoner kan jo med fordel erstattes av "NO WAKE" soner, altså ingen hekksjø, om det da kjøres i 4 eller 8 knop er da uvesentlig, Hensikten med lavfartsoner er jo som regel å ikke sjenere andre med store bølger. møkklei folk som sier at båtene deres lager mere bølger i 5 knop enn i 20!! Jeg har et bra bølgekraftverk selv, men i 5-6 knop er det ikke mye som dras opp bak!! Da bare glir jeg frem og kooooser meg!!

 

EDIT: ser noen nevner overblikk og badende, tror i de fleste tilfeller at en "NO WAKE" regel ville vært mere enn tilstrekkelig!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Fartsgrensene i Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme skjærgården er veldig fornuftig. De fleste overholder reglene, og det er vel et signal om at de er ok. Uansett regler er det alltid noen som vil kjøre villmann.

 

Seilbåter skal også overholde fartsbegrensningene, uavhengig om de lager bølger eller ikke. En slik "no wake" regel blir vanskelig å håndheve. Hva med små gummijoller og andre som nesten ikke lager krusnimger på sjøen når de planer.

 

Mye fin kjøring i år synes jeg. Noen unntak vil det bestandig være.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en politibåt i området rundt Lillesand/Blindleia en rekke ganger i år, en Ibiza, og to ganger sågar to politibåter samtidig. Det har vært både på dagtid og et stykke utpå kvelden. Den andre politibåten var en større RIB med to store motorer bakpå. Vet om flere som har fått bot i Blindleia i sommer og ikke på samme dag. Kan faktisk ikke huske å ha sett politiet så hyppig noen gang som i sommer.

 

Jeg opplever at det er de mindre båtene som er hissigst på fart, men det er de større båtene som er vel så "ubehagelige" da altfor mange ikke skjønner, eller er klar over, hvor stor sjø de setter i fartsområdet 8/10 knop. Når det kommer en Scand i åtte knop forbi en som ligger og fyller bensin på marinaen i Lillesand så er det "morsomt" å følge med! Folk er altfor lite flinke til å holde litt ekstra avstand eller gjøre en liten bue for å redusere effekten av sine egne bølger/hekksjøer.

Folk slakker også av for sent og speeder opp for tidlig, inn til og ut av havner.

 

Vil noen ytterligere fartsgrenser endre på dette? Tvilsomt, men absolutt verdt å forsøke!

Fikk de bot...eller bare forelegg...stor forskjell på det. En politimann kan ikke bøtelegge på stedet...man forelegg kan han gi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...