Jump to content

Hva tenker båtfolket her om fartsgrensene i Vestfold?


Bitteliten

Recommended Posts

Denne tråden kan kort sammenfattes med følgende:

 

Vil ytterligere begrensninger på måten vi ferdes på sjøen endre folk til å bli mer hensynsfulle?

Tvilsomt, men vel verdt å forsøke!

 

Det kom nok som en bombe på på en del debattanter da trådstarter flagget at han syntes 5 knop inntil 50 meter fra land fikk holde. Ikke 100 meter. Ikke 150 meter.

 

Og vet dere hva? Jeg er helt enig med trådstarter. Her jeg sitter i Blindleia er det 5 knop inntil 50 meter fra land og vet dere hva igjen? Det fungerer helt utmerket! Selv politiet synes det fungerer utmerket og tar svært få for fartsovertredelser. Grunnen er selvfølgelig at denne reglen er enkel og fornuftig og på toppen av alt synes så og si alle at den er så fornuftig at de respekterer den! De respekterer den selv om det ikke er noen politibåt i nærheten.

 

 

Hittil har ingen flagget at de ønsker 5 knop 200 meter fra land, men det kommer nok.

 

Så har vi de som har en treg båt og trives best i 7 knop og mener alle andre også bør trives best i 7 knop.

 

Så har vi dem som ikke klarer å ha differensierte fartsgrenser. Står det 8 knop på et stort gult skilt i Vrengensundet og 5 knop på et like stort skilt i et av de andre sundene, så blir det for vanskelig. For øvrig er det de samme folka som kjører i 70 på landeveien uansett hva fartsgrensen er.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om "No wake", da blir det triveligere for alle i skjærgården.

 

Hyttereier:

Kan ikke unngå å se at du skyter litt på meg i innlegget ditt. Nå har det seg slik at jeg har en båt som krever at jeg er ekstra oppmerksom selv, da jeg alt ved 8-9 knop lager hekkbølger som ville fått gjestene en hvilken som helst gjestehavn til å hyle og skrike etter meg.

Når du i samme slengen generaliserer litt og påstår at folk som ønsker hensynsfull ferdsel på sjøen er de samme som ligger i 70 på landeveien uansett fartsgrense så kan jeg fortelle deg at det er skivebom. Selv kjører jeg 40-50.000km i året og har slett ikke tid til å være på søndagstur. Ei heller har jeg råd til en masse bøter og kona vil også gjerne ha meg hel hjem, men å sitte i sin egen verden å tusle langs E-6 i 70km/t, det har jeg altså ikke tid til.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du er tydeligvis en habil sjåfør som kjører bilen omtrent i den farten skiltingen viser.

Jeg kjører ikke like mange km i året og ligger konstant 10 km over fartsgrensen på landeveien når forholdene tillater det. Jeg tar meg en frihet under ansvar, selv om det ikke er lov.

 

Så hva er problemet? Intet problem. Hva er intet problem? Å ha differensierte fartgrenser på forskjellige steder i forskjellige kommuner. Vi må ikke komme dit hen at staten umyndiggjør kommunepolitikerne og fratar dem dagens rett til selv å velge egne kommunale fartsgrenser. Det er nemlig like lett på sjøen å lese et 5 knop skilt som det er på landeveien å lese et 50 km skilt. Det høres kanskje spinnvilt ut, men det er faktisk reine skjære sannheita!

Link to post
Share on other sites

Det blir jo en pen slump penger som må legges på bordet av kommunene om man skal skilte hele skjærgården for å vite hva som er bestemmelsene på de enkelte stedene...... Kystverket sliter med å opprettholde merkingen til sjøs, skal vi ha fartskilter på hvert nes langs vår langstrakte kyst(som i strandlinje faktisk strekker seg 4 ganger rundt ekvator) så har vi skaffet oss et realt pengesluk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

5 knop inntil 50 meter fra land i perioden 15. juni til 15. august.

Dette løser et av mange verdensproblemer en gang for alle.

Samtidig har Onkel fortsatt mulighet for å ta uvettig kjøring selv om det skjer 55 meter fra land.

 

Det passer dårlig for Astor som vil at alle skal tøffe avgårde som en gammel mann i rullator hele 150 meter fra land, men fordelen er at det i meget stor grad respekteres - av alle!

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...