Hulda
På min forrige arbeidsplass var det også en fra NTNU med doktorgrad som bommet. Doktorgrader har sluttet å imponere meg. Det er mange hensyn å ta som jeg ikke gidder å knotte inn her. Ikke ser jeg det interessant å begynne å bla i litteratur for å underbygge. Sink hadde en gang i tiden fordel fordi sinken ble innlegert med kvikksølv, som hindret begroing og passivering. Kvikksølv er nå forbudt. Fordelen med aluminium er at den drivende spenningen er høyere. Anoden har mer energi å avlevere både pr overflate- og vektenhet. Alu er nærmest vaksinert mot passivering. Uansett, i sjøvann vil begge materialene fungere. For Hulda spesifikt er fordelen med sink at det leveres sveiseanoder. Når anodelageret mitt er brukt opp, vil jeg muligens gå over til aluminium. Der jeg ligger, er ikke vannet veldig salt. Men vannet er veldig forurenset av avrenning fra land. Det hjelper på elektrolyttegenskapene. Man bør ikke bli paranoid. Avvirkes anodene normalt, så er det greit.
Bare for å legge til. Jeg har også regnet på 30 års anodedekking, relatert til temperatur, saltgehalt, strømningsforhold, oksygennivå etc. Slike beregninger leder til paranoia hos lystbåteiere. Totalt bortkastet energi.