Jump to content

md21b turtall,temperatur, påkjenning på motor


Kaptenen

Recommended Posts

Eg lurer på angående volvo penta md21 motorene! mange her snakker om at disse motorene ikke må kjøres på et høyere turtall en 3000rpm for de tåler de ikke, er de på grunn av turtallet fra 3000rpm til over 4000rpm at motoren går for varm, eller er de generell påkjennelsen motoren ikke tåler ved for høgt turtall?

Redigert av Kaptenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregelen om 3000rpm baserer seg på at det sitter noenlunde riktig propell på båten. Den tåler sikkert fint å ruses til 4000 rpm ubelastet, men det har vist seg at effektuttaket blir for stort for et langt og lykkelig liv om den kjøres over noen og 3000 rpm.

 

Noen har sin selvpålagte grense på 3000, noen på 3200 og noen på 3500. Belastningen vil jo også variere med hver enkelt installasjon og propell, f.eks. En halvplaner vil normalt være tung for motoren på høyt turtall mens en planende båt ofte vil gå litt lettere når planingsterskelen er passert.

 

Når eksosen begynner å ryke og/eller få en mer svidd lukt kan du i alle fall anta at du kjører for hardt. Toppakningen har jo lett for å ryke på disse, og hvis motoren først går varm (av en eller annen grunn), blir gjerne toppen skjev. Det er derfor spesielt viktig å ha kjølesystemet i god stand ( impeller, slanger, sjøvannsfilter, slangeklemmer osv) samt en fungerende temperaturmåler med fungerende alarm.

 

Min erfaring med MD21 var i seilbåt og den hadde et lett liv, så vidt jeg vet går den fremdeles 35 år gammel. Jeg hadde lite tull med den, byttet matepumpe, gløderele, sjøvannspumpe og renset kjølesystemet i løpet av de årene jeg hadde den.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...