Jump to content

Bør ein ungå Mercruiser, eller har dei ikkje meir problem en andre


MB Angst

Recommended Posts

Eg har nyleg kjøpt ny båt som eg har fortalt om i nokon andre trådar. Denne har Mercruiser 1,7 2003 modell. No les eg ein del om denne maskina og det ser ut som om mange har problem og / eller havari.

 

Er dette ei problembelasta maskin, eller er det berre eg som har fokus på dette. Eg tenkje at det er ei vanleg maskin, og at det sikkert er like mange problem med Yamarin og andre maskiner i denne katogorien.

 

Kva bør ein passe på?

kva teikn, om nokon, har ein på problem?

kva grep bør ein ta utanom vanleg god vedlikehald av desse maskinene?

 

Bør ein ungå Mercruiser, eller er dette ei trygg og god maskin, der enkelte desverre er uheldige og får havari?

Eg har tatt grep for nattesøvnen og ordna meg maskinforsikring i tillegg på kaskoen.

 

Fortel gjerne om di erfaring. Positive er gode å høyre, men "bad is stronger than good" derfor er det vel gjerne dette det blir fokus på.

 

mvh

Ja til heilårsbruk av båt

 

1.7 dti.zip

Link to post
Share on other sites

Mercruiser kan være så mangt, siden de stort sett ikke produserer selve grunnmotoren selv men kjøper disse fra GM/Isuzu, VM Motori osv.

Bensinmotorene har vel vært stort sett skuddsikre, naturligvis litt avhengig av om det er salt eller ferskvannskjøling.

Dieselmotorene har vel vært litt opp og ned for noen år siden iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ibiza 21 Touring 2005 mod, med denne motoren,

Og min har gått som et skudd, starter greit, ingen lekkasjer.

 

Men etter å ha lest om denne motoren på forumet her, ang. Wastegate ventil og kjøling. Så har jeg montert på kjølevannstemp.måler, og kontr. wastegate spjellet regelmessig.

Kjører den aldrig mer enn noen få minutter på full fart, men freser på litt på hver tur for å "blåse ut noe sot"

 

Vurderer å montere måler på turbotrykk og eksos temp, men skal bytte i en større båt, så det blir vel ikke noe.

 

Min har gått 420timer, og jeg hadde full service på den i vinter, med registerreim, motorolje, alle filter og olje på drev+ impeller, anoder i motor og på drev.

 

Husk på at reg.reima skal skiftes ut etter 5år, husker ikke timeantall, men det er stort sett 5år som intreffer først.

 

Har forstått det som at denne motoren er montert i MANGE båter, så hvis noen matematikere regner feilprosenter på havari. Så tror jeg den er liten.

 

 

Kort oppsumert for min del :

Godt fornøyd, drivstoffgjerrig og sprek motor.

Maler som en katt og liker seg godt på 3500-3800 rpm. Kjølevannstempen går aldrig over 83 grader.

 

Bank i bordet :smash:

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært skrevet en masse om problemer med Mercruiser 1,7 her på forumet.

Det er vel bred enighet om at de tidligste utgavene av denne motoren har et par svakheter som ofte har medført motorhavari. Når man leser på dette eller andre båtforum ser man at det er litt "bingo" når problemene oppstår. Noen får bare 30-50 timer før motorhavari, mens andre melder om hundrevis av problemfrie timers bruk (ref. Arvid.65).

(Det har også vært skrevet om problematiske årganger av VP D3/4/5). Felles for både Mercruiser 1,7 og VP-motorene er at de har blitt solgt i stort antall. Ofte vil salgstallene gjøre utslag på feilstatistikken også.

 

Siden svakhetene og symptomene for Mercruiser 1,7 er kjent og etterhvert har blitt svært grundig diskutert på dette og andre forum, så kan man gjøre et par ting for å redusere risikoen. I tillegg til grundig og regelmessig service og ettersyn, anbefales det hyppig og regelmessig rens og smøring av wastegate-ventilen. Som en ekstra sikkerhet kan det være lurt å montere en turbo-ladetrykksmåler. Da vil man kunne identifisere wastegate-problemer. Jeg tror det kan være en fordel å stoppe motoren før man brenner hull i stemplene. Som nevnt over, kan kjølevanns- og eksostemperaturmåler også være lurt.

 

Siden du nettopp har anskaffet deg et tidlig eksemplar av denne motoren ville jeg tatt et grundig ettersyn med tanke på disse kjente problemene. Hvis du har et ledig hull i cockpit, ville jeg (som nevnt) vurdert en ladetrykksmåler.

 

Når dette er sagt, så er det lett å tenke politikk:

Siden Mercruiser i senere modeller har forsterket og forbedret topp og stempler, så påstår jeg at dette er en innrømmelse av problemene. Selv om det koster mye penger, burde produsenten forlenget garanti/reklamasjonstiden. Det er utrolig kjedelig for kunden når motoren havarerer 3 måneder etter reklamasjonstiden. Jeg kjenner til at produsenten har strukket seg for kunder som har reklamert inntil 1 år etter utløpt reklamasjonstid. Jeg tror likevel at dersom en 2003-modell havarerer i 2011, så må kunden dekke alle kostnader selv.

 

Som du skriver er det oftest problemene man hører om. Siden denne motoren er en svært utbredt, vil jeg tro at det er 1000-vis av fornøyde kunder også, som aldri har opplevd problemer...

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Det sies ofte at denne motoren har vært solgt i bøtter og spann og en derfor hører så ofte om problemene. Pr nå er der ca 80 av 15 400 bruktbåter med denne motoren på Finn.no . dvs 0.5 %

Eg har ikkje talt manuelt men valgte -brukt, diesel, 101-200 hk og mercruiser 1.7 som søkeord.

 

Så da blir spørsmålet, er det mye? eller er det ikkje solgt så mange av desse som det ofte blir hevdet.

 

 

Men 1.7tdi til side og for å ta spørsmålet i overskriften. Nei de har antagelig ikkje meir problemer generelt alle modeller medregnet, men det er rimelig tydelig at det er svært vanskelig å få kvalifisert hjelp om noe går galt. Brunswick har tydeligvis latt sparekniven skjære bort for mye under finanskrisa samt det åpenbart er store problemer med logistikken da det knapt kan skaffes deler innen rimelig tid

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pr nå er der ca 80 av 15 400 bruktbåter med denne motoren på Finn.no . dvs 0.5 %

Eg har ikkje talt manuelt men valgte -brukt, diesel, 101-200 hk og mercruiser 1.7 som søkeord.

 

Så da blir spørsmålet, er det mye? eller er det ikkje solgt så mange av desse som det ofte blir hevdet.

 

 

Bare for å pirke litt :cheers_wine:

Jeg fant 215 stk, 1.7 blir ikke så mye brukt i annonsen, har funnet ut at denne motoren blir omtalt som 116, 117 og 120 hk.

 

Ca. andel 1.7 Mercruiser:

17000 brukte båter -- 1,3%

6536 brukte Diesel -- 3,3%

1184 brukte Diesel 18-23 fot -- 18,2%

(på Finn.no)

(med forbehold om feil i innlegget :saint: )

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man tar en bilmotor som vanligvis har mellom 60 og 80hk. Så trimmer man den til 116 hk +, og setter den i båter. Da går motoren i motbakke hele tiden. etter en stund begynner probleme å melde seg. I ettertid ikke så rart, 116 hk på 1,7 liter er mye. Legg til at bårmotorer ofte brukes lite, så får man trøbbel med at ting setter seg. Da denne motoren kom fikk den masse skryt i fagpressen pga sine ytelser, lave forbruk, og gunstige pris. Senere har det ikke blitt mye skryt. At en motor, selv om den er noen år, totalhavarerer etter 200 timer er for dårlig, og burde ikke forkomme. At det skjer med veldig mange, tyder på et dårlig produkt. Alle verkstder jeg har snakket med, kaller dette en dårlig motor, som nok rett og slett er overtrimma. Minner litt om mopeder i ungdommen som gikk som ei kule en liten stund, så var det hjem å skru. Husk at Mercruisers alternativ som bensinmoter er en 3 liter på 140 hk.

Link to post
Share on other sites

båtstørrelse og om det er bensin eller diesel er på ingen måte rellevant. Det er antall motorer i % på markedet vi er ute etter. Slik som du holder på kunne vi lett fått 90% dekning.

Meget mulig der er rundt 215 pr nå ja, som sagt så viste eg mine søkekriterier og de har sin begrensning. Så da kan vi gjerne si 1.3% . Fortsatt veldig lite i forhold til hvor ofte man hører om kuk i kålen

Link to post
Share on other sites

båtstørrelse og om det er bensin eller diesel er på ingen måte rellevant. Det er antall motorer i % på markedet vi er ute etter. Slik som du holder på kunne vi lett fått 90% dekning.

Mulig det ble oppfattet feil, men jeg var på ingen måte ute etter å kverulere.

'over og ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev i innlegget over:

Mercruiser 1,7 (....) har blitt solgt i stort antall.

Jeg tenkte da utelukkende på de segmentene som denne motoren er ment for.

Av totalt antall omsatte båter (alle typer), er nok andelen for denne motoren forsvinnende liten.

Kikker man f.eks. på day-/cabincruisere (18-25 fot) omsatt i Norge de siste 9 årene, så er (fortsatt) min påstand at det er solgt relativt store mengder av denne motoren.

 

Jeg synes %-vis av totalt antall solgte motorer ikke så veldig interessant i denne sammenhengen. Jeg ønsker heller ikke å kverulere rundt dette. Nå ligger det noen tall i innleggene over. Kriteriene for utvalgene ligger også der. Så får det blir opp til hver enkelt å gjøre sin vurdeing.

 

Det viktigste er likevel at det er kjente svakheter på de tidligste årgangene av denne motoren. Man kjenner svakhetene, og berørte båteiere bør derfor (så langt som mulig) forsøke å forhindre at disse svakhetene blir et problem.

Jeg er selvsagt enig i at service og logistikk hos leverandøren er under enhver kritikk, men det er en annen diskusjon.

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Men nå er det ikkje bare folk med daycruisere på 18-25 fot nyere enn 9 årsom frekventerer internettet. Og med så lav prosentandel av markedet som desse motorene da faktisk har har så hører en likevel om de svært ofte. Så jo det blir interessant da vi alle har motorer, men det er de få med denne man hører oftest fra.

Det burde ikkje herske noen tvil om at dette har vært det mest tvilsomme produkt som noengang har stått mercruiser på.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke bare problemer i Norge (heldigvis?)

http://www.rib.net/forum/f36/mercruiser-1-7dti-problems-14253.html

Turbohavari, kjølesystemhavari, hull i stempel.. osv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...