jensemann2 Startet 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2004 Er det påbudt med ansvarsforsikring av lystbåt under 15 meter? Driver og forhandler med Pataenius nå. Fikk tilbud på 1800 kr for kasko+ 300 for ansvar. Det står ikke noe om hva som kreves. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 vet ikke og tror ikke det er påbudt, men jeg håper du ansvarsforsikrer deg for din egen og andres skyld. Leit om du skulle påføre en annen båt (eller verre en person) så stor skade at du måtte gå fra gård & grunn for å gjøre opp for deg. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 sant nok. Jeg skal ansvarsforsikre meg!Men greit å vite uansett. :) Er det noen her som har erfaring med Pataenius forresten? Går det an å utvide dekningsområdet for langseilas?? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 vet ikke og tror ikke det er påbudt, men jeg håper du ansvarsforsikrer deg for din egen og andres skyld. Leit om du skulle påføre en annen båt (eller verre en person) så stor skade at du måtte gå fra gård & grunn for å gjøre opp for deg. Jaha.. Hvordan det skulle gå til, er jeg interessert i å vite. Tror du er på lovlig tynn is her. Konferer gjerne med noen som KAN sjøansvarsloven.. I realiteten er det bare KASKOFORSIKRING du trenger, nettopp for å unngå det du nevner ( noen som uforutesett skader din båt, og du taper hele verdien på båten.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Man kan være uaktsom, og derved få ansvar som dekkes av ansvarsforsikringen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Man kan være uaktsom, og derved få ansvar som dekkes av ansvarsforsikringen. Geir Jepp. Rekk opp hånda alle som har vært borti noen tilfeller der denne paragrafen har vært brukt .. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Far Out Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Ansvarsforsikring behøves f.eks. for å ha båten liggende ved flytebryggen til Frognerkilen båtforening, og for å seile Færder'n. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Ansvarsforsikring behøves f.eks. for å ha båten liggende ved flytebryggen til Frognerkilen båtforening, og for å seile Færder'n. Far Out Betyr dette at f.eks båtforeningen noe igjen om båten din synker, og ødelegger brygga Far Out ? Eller får du penger av ansvarsforsikringen til Stein Erik om han smeller inn i deg under Færdern ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Etter å ha hørt med div. forsikkringsselskap angående forsikring av min forrige båt (Sjømann 22) kom det helt klart frem fra de at ansvarsforsikkring i realiteten kun gjelder brann, tyveri og i noen få spesielle tilfeller skade på annen båt/brygge. Ansvarsforsikkring på båt må på ingen måte sammenlignes med ansvarsforsikkring på bil. Skal du sikre deg og andre båter mot "hendige uhell" som du selv forårsaker så du så må du ha kasko. Dette gjelder selv om en selv har en "billig" båt... Selv tør jeg ikke å bare ha ansvar på min båt, så jeg har kasko... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Far Out Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Suzuki, Tipper det er slik du skriver. Håper ikke båten synker... Kanskje det finnes en forsikringsekspert som kan forklare oss alt sammen her? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 (redigert) Jaha.. Hvordan det skulle gå til, er jeg interessert i å vite. Tror du er på lovlig tynn is her. Konferer gjerne med noen som KAN sjøansvarsloven.. I realiteten er det bare KASKOFORSIKRING du trenger, nettopp for å unngå det du nevner ( noen som uforutesett skader din båt, og du taper hele verdien på båten.. ) Suzuki Sjøloven har regulereringer om såkalte ulykkelige hendelser og teknisk svikt. Man blir da ikke erstatningsansvarlig. Bevisbyrden faller imdlertid på den som forvolder skaden. Brenner båten din fordi du har lagt opp el.anlegg ( og ikke visste hva du drev på med ) selv eller har dårlig vedlikehold, og dette medfører skade på annen manns eiendom kan du bli tillagt ansvar i flg. med uaktsomhet. Det samme hvis du er mer opptatt av kartplotteren inne i båten i stedet for å holde utkikk for andre båter. Da kan du også bli erstatningsansvarlig i flg. med uaktsomhet. ( Hvis du har brutt sjøveisreglene da... ) Kjører du inn i nabo båten når du skal legge til/fra brygga blir du jo også ansvarlig, med mindre roret knekker e.l. Det å påberope teknisk svikt og ulykkelige hendelser vil således ikke alltid bli det samme som ansvarsfritak som resultat. Så ja det kan være veldig greit med ansvarsforsikring, for du KAN absolutt bli stilt til ansvar selv om du ikke blir objektivt ansvarlig på lik linje med f.eks bilansvar. Og KASKO bør du ha fordi hvis noen stjeler en (stor) båt, og "kjører over" alle de andre båtene i havna så er ikke båten/båteier ansvarlig, - men tyven. - Og han finner man ofte ikke igjen. Eneste måten å få erstatning på er dermed å ha kasko på egen båt. Redigert 6.Desember.2004 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.