Jump to content

forsikring av seilbåt

jensemann2

Recommended Posts

vet ikke og tror ikke det er påbudt, men jeg håper du ansvarsforsikrer deg for din egen og andres skyld. Leit om du skulle påføre en annen båt (eller verre en person) så stor skade at du måtte gå fra gård & grunn for å gjøre opp for deg.

Jaha.. Hvordan det skulle gå til, er jeg interessert i å vite. Tror du er på lovlig tynn is her. Konferer gjerne med noen som KAN sjøansvarsloven..

I realiteten er det bare KASKOFORSIKRING du trenger, nettopp for å unngå det du nevner ( noen som uforutesett skader din båt, og du taper hele verdien på båten.. )

Suzuki

No boat needed..

Ansvarsforsikring behøves f.eks. for å ha båten liggende ved flytebryggen til Frognerkilen båtforening, og for å seile Færder'n.

Far Out

:diving:

Betyr dette at f.eks båtforeningen noe igjen om båten din synker, og ødelegger brygga Far Out ?

Eller får du penger av ansvarsforsikringen til Stein Erik om han smeller inn i deg under Færdern ?

Suzuki

No boat needed..

Etter å ha hørt med div. forsikkringsselskap angående forsikring av min forrige båt (Sjømann 22) kom det helt klart frem fra de at ansvarsforsikkring i realiteten kun gjelder brann, tyveri og i noen få spesielle tilfeller skade på annen båt/brygge.

Ansvarsforsikkring på båt må på ingen måte sammenlignes med ansvarsforsikkring på bil. Skal du sikre deg og andre båter mot "hendige uhell" som du selv forårsaker så du så må du ha kasko. Dette gjelder selv om en selv har en "billig" båt...

Selv tør jeg ikke å bare ha ansvar på min båt, så jeg har kasko...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jaha.. Hvordan det skulle gå til, er jeg interessert i å vite. Tror du er på lovlig tynn is her. Konferer gjerne med noen som KAN sjøansvarsloven..

I realiteten er det bare KASKOFORSIKRING du trenger, nettopp for å unngå det du nevner ( noen som uforutesett skader din båt, og du taper hele verdien på båten.. )

Suzuki

:yesnod:

Sjøloven har regulereringer om såkalte ulykkelige hendelser og teknisk svikt. Man blir da ikke erstatningsansvarlig.

Bevisbyrden faller imdlertid på den som forvolder skaden.

Brenner båten din fordi du har lagt opp el.anlegg ( og ikke visste hva du drev på med ) selv eller har dårlig vedlikehold, og dette medfører skade på annen manns eiendom kan du bli tillagt ansvar i flg. med uaktsomhet. Det samme hvis du er mer opptatt av kartplotteren inne i båten i stedet for å holde utkikk for andre båter. Da kan du også bli erstatningsansvarlig i flg. med uaktsomhet. ( Hvis du har brutt sjøveisreglene da... ) Kjører du inn i nabo båten når du skal legge til/fra brygga blir du jo også ansvarlig, med mindre roret knekker e.l. Det å påberope teknisk svikt og ulykkelige hendelser vil således ikke alltid bli det samme som ansvarsfritak som resultat.

Så ja det kan være veldig greit med ansvarsforsikring, for du KAN absolutt bli stilt til ansvar selv om du ikke blir objektivt ansvarlig på lik linje med f.eks bilansvar.

Og KASKO bør du ha fordi hvis noen stjeler en (stor) båt, og "kjører over" alle de andre båtene i havna så er ikke båten/båteier ansvarlig, - men tyven. - Og han finner man ofte ikke igjen. Eneste måten å få erstatning på er dermed å ha kasko på egen båt.

:smash:

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...