Jump to content

Kan man redde batteri med delvis tørrlagt bly og 6,5 volt spenning

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg har ikke fått liv i generatoren i båten, og har hele tiden planlagt å sjekke hva som kan være feil. Merket også for en uke siden at ved bruk av batterilader ved landstrømbruk kom det knallgasslukt i båten. Slo da selvfølgelig av lader og landstrøm inntil kilden var lokalisert. I går sjekket jeg start og forbruksbatteri, begge hadde bra med syre og spenning, men batteriet til generatoren viste seg å være synderen. Når laderen stod på, kunne man høre fresing/koking fra det. Sjekket syrenivået og og cellene var tørre slik at toppen av platene var tørrlagt. Så, er det sløsing av batterivann å prøve førstehjelp på batteriet, eller er det håp og prøve? Dvs, har noen klart å redde slike batteri?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

At dette batteriet står med lavt syrenivå, er ein ting. Men so lite spenning i sopass tid, so ville eg ikkje gi dette batteriet mykje håp. Dertil er nok sulfateringa kommen for langt. Sulfatering er noko som skjer over tid i eit batteri som er meir eller mindre utladet, og totalt ødeleggande for batteriet.

For min eigen del vil eg seia det slik at eg skulle vera i ein økonomisk skvis for i det heile å prøva å redda dette.

Magne

Bare litt av platene som er over væsken?

Fikk et tips fra en batteriforhandler for å se om jeg fikk liv igjen i noen som var nede på 7-8V:

(Gjelder for vanlige bly med propper en kan ta av for å se ned på cellene)

Om batteriet nesten tomt for væske. - fyll på litt batterivann.

Ta en lader med "starthjelper" mulighet (Må være av den kraftige typen) som gir opp mot 50V. Sett på i noen minutter. - Det skal bruse godt.

Mål spenning og se om det har økt litt.

Om spenning har økt. - Fortsett å kjør på med starthjelperen/50V i opp til 10-15min. - Pass på at batteriene ikke blir for varme, om så må en ta en pause i ekstremladingen til det har kjølt seg ned litt igjen.

Væsken vil også stige når en gjør dette, så pass på at det ikke blir for mye. Og under ekstremladingen kan en fylle på litt batterivann etterhvert for å eventuelt få væsken et godt stykke opp.

Etter ekstremladingen setter en på vanlig lading i ca 1 døgn. Da vil væsken øke ytterligere. La batteriet hvile, og mål spenningen. Så måler en syrevekten, og eventuelt etterjusterer med syre om det har blitt for mye vann i blandingen.

Pass på at batteriet står et sted som tåler at batteriet eventuelt renner over under døgnet med vanlig lading.

Han sa de har vekket batterier til live igjen som har vært helt nede på 2-3V med den metoden. Men kapasiteten til batteriet vil være veldig redusert etterpå.

Edit: Enig i Dinamo. Ofte bedre å bare kjøpe nytt batteri.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Jan E. : Ofte bedre å bare kjøpe nytt batteri.
Eller gå til en bilopphugger. I vår fikk jeg et 65ah for 150kr. 2 år gammelt. Det var samme pris på alle uansett alder og størrelse og ca 100 stk og velge i da jeg var innom. Eneste ulempe er at de fleste ligger på 60-70ah eller mindre da alle der var fra personbiler. Ta med en spenningsmåler hvis du har, for det er du selv som må vurdere tilstanden.

Det jeg fant lå på 12,65 volt, men nå etter at det er tatt i bruk igjen holder det ca 12,80 v. hvilespenning.

I samme slengen fikk jeg med meg radio/cd spiller for 100kr. Alt dette uten at jeg skrudde noe selv. Dette er ting som demonteres ut av bilene før de blir vraket.

Det var egentlig det jeg gikk ut fra. At jeg bake kjøper nytt. Får stikke innom Biltema. Er veldig fornøyd med deres batterier og garantier på disse. Har handlet batteri der til vinsjen på båthengeren, til Cadillacen, 2 stk til Land Cruiseren bla...

Får stikke og hente det ødelagte, slik at jeg kan levere når jeg kjøper nytt. Litt irriterende og unødvendig kostnad egentlig, når båtselger skrøt over at alle batterier var nye sist høst...

Kjetil S

Det hjelper ikke om batteriene er nye om de lades over lang tid med en "dum" batterilader med for høy ladespenning!

Har villet sjekka opp og evt. bytta lader til en mere intelligent type som selv går over på vedlikeholds ladning når batteriet er fullt oppladet!

Hvis ikke kan du risikere at det samme skjer igjen !!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

... Får stikke innom Biltema. Er veldig fornøyd med deres batterier og garantier på disse. ....

Ta med spenningsmåler og sjekk i butikken! Jeg fikk med hjem et batteri fra BT med en ødelagt celle (som selvfølgelig ble returnert). Sjekket da flere batterier i butikken. Fant vareierende spenninger og et til med en gåen celle. Ingen flere batterier fra BT for meg!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Men så sitter jeg og lurer på om jeg skal ta en telefon til de som har hatt servicer på båten. I kvittering datert 28/08-2010 står det: "Feilsøkt hvorfor generator ikke startet for kunde. Denne virket til slutt etter å ha trykket på startknappen en rekke ganger. Dårlig kontakt i noe som blir brukt for lite. Videre konstatert defekte batterier i båten, reist og hentet 3 nye og byttet disse. 2 til båt, 1 til Generator. Alt ok."

Da jeg tok batteriet ut i går, ser jeg bedre oppi cellene. 4 av dem er tørre, og det ser ut som om noen har rotet oppi batteriet med et skrujern. Toppen av platene er i stykker og biter ligger most oppå platene. Batteriet ser ikke nytt ut og har "gammeldagse" opphevede skrukorker. På kanten av batteriet oppå synes jeg å klare å tyde en kode hvor det står noe sånn som 082301. Det trodde jeg var prod.dato, dvs 23 august 2001.

Kjetil S

Jada, har det.

Tok en telefon og de som hadde hatt service syntes dette hørtes merkelig ut. Skal ut og ta bilde og info på det og smse tilbake, så får vi se hva de finner ut. Han jeg snakket med, lurte på om det kanskje var to ladere i båten, en til start/forbruk, og at den fungerer, og en til generatorbatteriet, og at denne ikke fungerer og bare pøser på med strøm hele tiden...

Kjetil S

Vel. Mitt batteri er dødt, ferdig, kaputt, fucked :cryin: .

Og det ser man her:

batteri_005.jpg

Og jeg har snakket igjen med fyren på serviceverkstedet. På fakturaen står det skrevet at det er skiftet tre batterier, men det er bare spesifisert 2 stk. Han kunne se av bildet jeg sendte at det var noe de aldri hadde levert, og hadde det stått spesifisert og fakturert tre batterier, skulle han selvfølgelig ha dekket nr tre. Så tidligere eier har da også trodd at det var skiftet alle tre, og skrevet det i annonsen og informert meg om det, pga en kraftig skriveleif. Nå må jeg nok ut og handle meg batteri selv, bu-hu...

Kjetil S

Men, så lurer jeg på: Siden alle tre batterier har forsyning fra samme lader, er de jo koblet sammen på et vis, og da vil vel det ødelagte batteriet skade de to som ble skiftet i fjor, ikke sant? Og da skal man vel egentlig bytte alle tre batterier igjen? Og det har jeg ikke lyst å dekke...

Kjetil S

Låner tråden litt. jeg har forsøkt å få liv i et batteri som har stått ubrukt en stund. Det har vært bra med væske på batteriet. Jeg satte det på lading med en vanlig lader, kan tenke meg til sammen 12 timer. Nå har batteriet en hvilespenning på 10,5 v. Er det noen vits i å lade videre?

Høres ut sm du har batteri med en død celle. Dersom ladingen stopper på 10.5V: Kjøp nytt!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...