Jump to content

Og havneavgiften betaler vi selvsagt uoppfordret ?

Haba

Recommended Posts

:nonod:

Ja, det trodde jeg var en selvfølge. Har jo hørt rykter om båter som stikker av fra gjestehavner uten å gjøre opp for seg, trodde det helst var snakk, men nå på min ferietur fikk jeg høre noe som dessverre gjør at jeg må revurdere min naive oppfatning.

I en gjestehavn traff jeg på en bekjent og vi kom i snakk om gjestehavner vi begge besøker.

Kjenningen fortalte at i N.N.-havn var de nå begynt å kreve inn havneavgift, så der visste han ikke om han ville gå lenger. Jeg ble målløs. Jeg har gått til den havna i 22 år og alltid betalt havneavgift. Havna ligger i umiddelbar tilknytning til eierens butikk og her har vi betalt for antall døgn vi har ligget. Men i år hadde de visstnok begynt med å gå rundt til båtene for å kreve inn avgiften. Antagelig blitt slik pga. dem (lik den jeg snakket med) som ikke har gjort opp for seg uopppfordret, men bare kastet loss og stukket av. Dette kaller jeg kvalifisert snylting, får håpe at det ikke er så mange av slike ”båtfolk.”

Dette kaller jeg kvalifisert snylting, får håpe at det ikke er så mange av slike ”båtfolk.”

Enig, det neste blir vel at disse klager på servicen i havna..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei, det må være missforstått. Det er mange, svært mange plasser i byer eller kaier hvor en kan ligger gratis, helt legalt. Tar en derimot betaling, ut fra at brygga/kaia er privat, eller at det er offentlige avgifter, for en også ta jobben med å kreve inn betaling. Men står det oppslag om at en skal betale slik og slik betaler jeg selvfølgelig, men jeg vil aldri lete etter noen å betale til. Jeg mener også at tar en betalig så skal en også yte noe mer en bare en pål å sette tampen i.

For øvrig holde mange marinar her i landet et svært lavt servicenivå, men høyt prisnivå, i forhold til til mye av de en finne i utlandt.

Redigert av pettersand (see edit history)

Og ikke helt uventet (?) så er det størst problem med de som har de største og dyreste båtene i følge en havnesjef jeg snakket med tidligere i uken.

Det skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om, men jeg vet at enkelte har båt "inntil 30 fot" når avgiften skal betales. :rolleyes: Men når båten står tilsalgs så er den både 33 og 34 fot. :giggle:

Hvis jeg ikke kan betale havneavgift får jeg heller bli hjemme.

Må si jeg avogtil lar være å betale havneavgiften når jeg ligger i vågen i Bergen. Det er nok fordi jeg ikke ser på det som en gjestehavn, men snarere "min" hjemmehavn.

Men sørger alltid for å betale for meg på ALLE andre steder.

Det er mange her inne på forumet som ytrer seg negativt over alle gjestehavnene rundtomkring. Ta for eksempel den fantastiske perlen av et sted som heter Røyksundkanalen på Bømlo. Stedet er i forfall, men de holder nå fremdeles åpent på tross av alle som ligger i bryggeanlegget med landstrøm, og har båten full av medbragt mat og drikke. Når de har spist og drukket opp, og kastet søppelet sitt i spannet på land, så seiler de videre til neste havn. Mange uten å ha betalt.

Eller et annet eksempel; Lindås Brygge. Her har de en flott restaurant, og pub i tilknytning til gjestehavnen. Når jeg lå der var havnen full, men likevel var vi de eneste gjestene i restauranten.

Hvis vi alle sørger for å legge igjen noen lapper i hver havn vi besøker, slik at det faktisk kan være litt butikk i å holde gjesteplasser, så først da kan vi begynne å klage hvis servicetilbudet er for dårlig.

Mvh
Simon

Jeg har hatt mange muligheter til å stikke fra havneavgiften, men det velger jeg å ikke gjøre. På vei nedover svenskekysten nå i ferien, fikk jeg ikke betalt i Strømstad, da det ikke var folk på havnekontoret, eller noen som kom å krevde inn avgift. Da vi gikk klokka 07.00, ble ikke avgiften betalt.Dette er eneste gang jeg ikke har gjort opp for meg.

Til Christel III: Jeg er enig med deg at det å betale i Vågen i Bergen er noe jeg ikke gjør med særlig entusiasme. Som allerede nevnt i flere tråder her, så er havnen, som fritidsbåthavn, en skandale. Det er helt tydelig at Bergen havnevesen ser oss som en pest og en plage de mer enn gjerne skulle bli kvitt. Men jeg ville nok ikke bruke argumentet om "hjemmehavn" hvis jeg skulle forsvare at jeg ikke betalte.

Etter en sommer der vi ikke i det hele tatt har ligget i uthavn må vi likevel konkludere med at havneavgiftene ligger relativt langt nede på listen over kostnadsdrivende faktorer, og jeg må innrømme at det er penger jeg stort sett betaler med glede.

Laholm

De som tar betalig skal selvfølgelig skaffe seg kunnskap om hvor stor båten er dersom de er i tvil, f.eks. se båtpapirer som alle skal ha ombord. La nå ikke misunelsen til de som har større båter ta overhånd. :giggle:

Bare for å feie den tvilen tilside så har jeg samme type båt som de jeg sikter til. :rolleyes:

Og hvorfor skulle jeg misunne noen som ikke har råd eller vil betale havneavgft. :confused:

Hva mener du med båtpapirer?

Ja, hva er det? Er det noe en er pliktig til å ha ombord? Jeg har VHF-sertifikat og båtførerbevist ombord et eller annet sted, men noe bevis på at jeg har en 27 fot Saga27 og ikke en bil eller seilebåt, har jeg ikke ombord.

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg går kun i gjestehavn om det er noe jeg trenger å er ikke spesielt begeistret for å betale en havneavgift for et par timers handletur i land, noen har begynnt med dagavgift som er helt fair, trenger jeg å lade så må jeg gjerne bli over , da har jeg ikke problemer med å betale havneavgiften heller.

Bolæren gjestehavn tok visstnok inn havneavgift lenge før vannet og strømmen ble satt på, kiosken var ikke åpnet å restauranten var reservert for grupper, I et slikt tilfelle hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å la være å betale.

Hva mener du med båtpapirer?

Ok.ok jeg bommet litt der, tenkte "utaskjærs"..i de fleste land krever myndighetene data på båten, kompetansebevis osv på båter over en viss størrelse (noe land 10m). Men jeg mener fremdels at de som driver forretning ved å leier ut plasser, private eller offentlige, har et selvstendig ansvar for å kreve inn leie.

Havneavgiften må de sørge for å hente inn. Jeg gidder ikke oppsøke for å kunne betale. Men, står det en automat el.lign på brygga (les. Son, skjærhalden) så betaler jeg selvfølgelig.

Prisen er også avgjørende! Koster det over 100,- da krever jeg at det er tilgang på dusj, toalett og strøm.

Ta f.eks. nye havna i Drøbak. Der er ingen ting klart ennå, allikevel skal de ha 150,- + 50,- for strøm. Uhørt. Jeg sa meg villig til å betale 100,-, fordi jeg brukte strøm. Det var ok. Jeg skal selvfølgelig betale full pris når service bygget er ferdig (slutten av august).

Veldig mange sier de er usikre på om de skal overnatte når havnevakta kommer. Dette resulterer i at de får ligge gratis, fordi om morgen kl 07.00 da er de dratt.

Jeg har betalt i alle havner, bortsett fra i strømstad noen ganger. Da det ikke har kommet noen havnevakter og havnekontoret er stengt. Gjelder gjerne før høysesong.

Redigert av litt peiling (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...