VO`n Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I Grebbestad tar 50 kroner ekstra om de må kreve avgiften, rett og rimelig om folk ikke gidder å bevege de få meterene en må gå for å gjøre opp for seg... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I Stavanger koster det 100,- for strøm per døgn, helt bort i natten når man vet at det er kommunen som står for havnen. Det henger ikke på greip eller noe annet redskap. Går det an å la vær å betale en slik urealistisk pris? Sier de betal eller forvinn? Jeg er litt opptatt av servicenivået i norske marinaer, som ofte (men ikke alle selvfølgelig) ligger på et nokså lavt nivå, etter min mening. Det er også opp til båtfolket hva de ønsker for det de betaler. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I Grebbestad tar 50 kroner ekstra om de må kreve avgiften, rett og rimelig om folk ikke gidder å bevege de få meterene en må gå for å gjøre opp for seg... Har ikke noe med å gidde å gjøre! Ofte er det ingen på havnekontorene. Og kommer du seint inn, er ofte kontorene stengt. Har aldri betalt 50kr eksta i Grebbestad, selv om de har kommet rundt å krevet avgiften. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Heilt vanlig med postkasse eller automat, og selvsagt betaler vi selv om vi kunne latt vær mange plasser Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Vanligt enkelte plasser for å gjøre det enkelte for utleiere, men også et uttrygg for at sevice er et ukjent begrep. Jeg oppfordrer ikke til å la være å betale, men mener at det ødelegger nivået på norske marinaer når en finner seg i det. Da må en heller ikke klage på nattebråk, grisekjøring og fyllesurr eller andre dårlige forhold i marinaen. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 I Grebbestad tar 50 kroner ekstra om de må kreve avgiften fantastisk!! havneverten tar ekstra betalt for å være en god vert! Håper ikke resturantbransjen blir slik, ekstra om servitøren må komme til bordet. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Har aldri måtte betale de 50 xtra i Grebbestad. Men fikk 50 kroner i rabatt og gratis strøm i Påsken, da jeg mente at havneavgiften var for høy. Da var det,full lavsesong pris i Grebbestad, mens i Tanumstrand kostet det 100,- inkl strøm. I Sandefjoord har jeg latt vær å betale ett par ganger, når jeg har liggi borte ved den nye "marinaen". Ikke står det hvor du skal betale leie. Du må gå opp til bensinstasjonen og be om å få lov til å betale. Når da i tillegg de som jobber der ikke forstår hva du mener, ikke vet hvor blokka for havne leie er, ikke vet noe om pris høy/lav sesong. Som regel har jeg betalt, er vel 2 -3 netter jeg har latt hver. Lå der totalt i drøye 2 uker i fjor våres. Det positive med å ligge der, er at du slipper støy i helgene fra Kokeriet, La Scala, Pier4, James Clark og de andre restaurantene som omkranser den andre gjestehavna. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brigg Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Med unntak av noen få havner som har ungdom som havneverter i ferietiden skjer betaling av havneavgift der vi ferdes alltid ved at pengene pakkes i en konvolutt som legges i en låst kasse. Det er rimelig greit å finne informasjon om hvordan betalingen skal skje, oftest i nærheten av landgangen. Dette systemet er helt og fullt basert på tillit. Vi ønsker å vise oss tilliten verdig og betaler alltid. Mitt inntrykk er at det gjør de aller fleste andre også. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mor Amica Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Klart vi betaler havneavgiften, for oss er det en av kostnadene ved å ha båtliv som hobby. Som Brigg sier skjer det ved at vi legger avgiften i betalingskassen ved kaia. Har en ikke råd til å betale for å benytte gjestehavner, får en heller ankre, noe vi faktisk også gjør ganske ofte. Når jeg tenker på at vi betalte 150-200 kr i avgift på campingplasser i den tiden vi kjørte rundt med campingvogn for ca 15 år siden, synes jeg ikke havneavgift på samme beløp i dag er urimelig. Servicenivået er vel omtrent det samme. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Eureka Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) det er kun en gang jeg ikke har betalt av gift, og det var i Bergen. Var ikke jeg som var kaptein ombord. Lå da som båt nummer 8 longside i rekken. Ikke strøm og vann. Hadde 5 båter på utsiden og slik var det hele veien langs bryggen. Ellers betaler jeg alltid avgiften. I natt lå jeg ved ei gjestebrygge her i distriktet som drives privat. 120 kroner for støm og vann og 31fot Lå der som eneste båt og ingen som kontrollerte. Kunne lett ha stukket fra avgiften, men det gjør jeg ikke. Dette er forøvrig mitt første innlegg med iPadn. Artige greier du... Redigert 9.August.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Vi har hatt to spesielle opplevelser med havneavgift i løpet av sesongen. Den siste var i Husnes, der jeg betalte for de to første nettene, konvolutt med penger og kopi av kvittering som jeg samvittighetsfullt la i vinduet i båten. Så ble vi der en ekstra natt, og jeg stresset litt med å komme opp og betale. Da så jeg notisen på veggtavlen ved kartet for området. Der sto det at man skulle betale ved avgang. Dette ser jeg som ekstrem tillit; det fratar jo vaktene enhver mulighet for å sikre at man betaler. Men når man opplever perfekt renslighet i toaletter og dusjrom, hyggelige havnevakter (pensjonister) som rusler rundt i havnen og stort sett ser behovene før gjestene ser dem, rundstykker kl 0900, avis kl 0930, så skal man være temmelig hardhudet for å stikke av fra betalingen. Den andre opplevelsen var i en havn ikke langt herfra hvor jeg lå en natt før sesongen. Strømmen var tilkoblet, men toalettene var ikke særlig ettersett, dusjene fungerte dårlig. Som den nevrotiske vestlandspietisten jeg er, lette jeg etter konvolutten hvor jeg skulle legge havneleien i henhold til oppslag. Det sto et par "innfødte" og pratet på kaien, så jeg spurte dem hvor konvoluttene var. Den ene fortalte meg hvor de var, og gjorde det klart at det var han som var ansvarlig for å tømme postkassen med penger. Han gjorde det samtidig klart at ettersom de ikke var kommet i gang med å levere de tjenestene de burde gjøre, så anbefalte han at jeg ikke betalte. I den havnen betaler jeg når tjenestene er i gang! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Kommer heretter først til ta en kikk på toalettforhold og evt protestere etter flere opplevelser med fæle toalettforhold og havneavgift på over 200 kr for liten båt. Et minimumskrav må være at toalettene rengjøres og ettersees gjennom døgnet. Later til at flere svenske steder setter sin ære i å presentere skikkelige toalettforhold, særlig noen campingplasser. Beste toalettrengjøring jeg har sett i Norge er hos Statoil bil-bensinstasjonen på Åmot. Der henger en plakat med tydelig oppfordring til publikum. Det gode for stasjonen er at kjøpelysten for mat ikke minsker etter toalettbesøk. Redigert 10.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Dagavgift i Strømstad stikker jeg i fra med god samvittighet, når jeg i tillegg må ligge utenpå noen for å komme meg på land for å legge igjen masse penger i form av harry handel og restaurantbesøk. Alle andre havneavgifter er smvittighetsfullt betalt med eller uten kontroll og manuell innkreving. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Klart vi betaler havneavgiften, for oss er det en av kostnadene ved å ha båtliv som hobby. Som Brigg sier skjer det ved at vi legger avgiften i betalingskassen ved kaia. Har en ikke råd til å betale for å benytte gjestehavner, får en heller ankre, noe vi faktisk også gjør ganske ofte. Når jeg tenker på at vi betalte 150-200 kr i avgift på campingplasser i den tiden vi kjørte rundt med campingvogn for ca 15 år siden, synes jeg ikke havneavgift på samme beløp i dag er urimelig. Servicenivået er vel omtrent det samme. mvh Ella Dette handler vel ikke bare om å betale eller stikke i fra? Jeg er kanskje ikke så oppdatert på forholde her hjemme, men når en forventer at en skal legge penger i en kasse og ferdig med, lyser det en varsellampe for meg. Kjøper en krabber eller jordbær, da kan en kanskje gjøre det slik, men dette er en tjeneste hvor du forventer å få kontakt med voksen ansvarlige personer, og det er noe annet. Jeg har faktisk ligget på campingplass et par netter i sommer. Hyggelig voksen folk, flotte og rene toalett. Faktisk betydelig bedre en enn kan forvente i mange marinaer. Og dersom servicenivået er omtrent det samme, hvorfor betale i en kasse eller i boks? Spare arbeid å unngå kontakt med sine kunder? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 De fleste gjestehavner vi besøker er drevet av en lokale båtforening. Dvs at driften av havnen skjer på dugnad. Enkelte havner, men langt fra de fleste, har et system der en havnevert-funksjon går på dugnad. Jeg synes at de er mye å forvente at havnene skal være betjent når havneleien typisk ligger på 100 til 150 kroner døgnet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Interessant tema dette!! For å dra diskusjonen i en litt annen retning! Jeg vil anta at en gjestehavn er dimensjonert for å ha X antall gjesteplasser som også er oppgitt i gjestehavnens dataoversikt i forskjellige medier. Om man da ligger som tredje båt utenpå i en overfylt havn, uten i det hele tatt å være i kontakt med bryggeanlegget og heller ikke benytter seg av bryggens fasiliteter som landstrøm og vann (ingen tilgang), burde det da ha vært gratis ?? ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Om man da ligger som tredje båt utenpå i en overfylt havn - burde det da ha vært gratis ? Nei, da burde man betalt avgift til båten man ligger fortøyd i Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ja, kanskje det I Danmark hvor dette er litt mer vanlig i enkelte havner betaler en vanligvis leie, men ikke for noe annet (strøm/vann). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Vi lå en uke som sjette båt, og hadde en til på yttersiden i Skagen.. Det var ikke tema om ikke betale avgiften... tror neppe ikke det var i noens tanker... men det var lite baatplassen båter der etter som jeg kunne se.. båten på yttersiden var det, men vi betalte selvsagt med glede.. Det kan vel ha noe med at alle der vi lå var seilbåter Redigert 10.August.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ask Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hei Etter eit år på langtur så har eg lært følgande. Dersom det er overprisa så betalar eg når eg blir krevd. Dersom det er hyggelege småplassar så legg eg alltid pengane i konvolutten. Slike småplassar er det kjekt å legga att pengar. Toalett og dusjar på land brukar me skjelden. Om straum. I sommar så låg me tre veker ved vårt nybygde naust. El.firmaet klarte, etter mange purringar, å kopla til straum rett før ferien. På desse tre vekene så brukte me 300 kwh. Då budde me ombord, vaskemaskinen blei mykje brukt (barn ombord), vennebåtar på besøk og eindel elektrisk verktøy blei brukt til betongblandar, el. sager og liknande. I eit slikt perspektiv så synest eg at 100 kr døgnet i straum er dyrt. Då eg fekk rekninga frå el.firmaet så blei det fort klart for meg at det ikkje er berre kwh som kostar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 hvorfor betale i en kasse eller i boks? Spare arbeid å unngå kontakt med sine kunder? Det kan jeg ikke svare deg på, men i våre områder er det vanlig med betalingskasse enten havna er betjent eller ikke og jeg har aldri følt det som noe problem. Det kommer vel heller an på hva man er vant til. I likhet med campingplasser, finnes det havner med gode fasiliteter og med elendige fasiliteter, så da kan en jo velge å dra forbi de plassene som ikke tiltaler en. Jeg har aldri oppfattet betjeningen på campingplasser som hyggeligere og mer ansvarsbeviste enn betjeningen i gjestehavner, men så er det jo mange år siden jeg har vært på en campingplass, så mye kan jo ha forandret seg for alt jeg vet. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Ok, jeg kan ikke svare for alle gjestehaver her hjemme, men jeg bor faktisk 5 min fra en gjestehavn og blir ikke direkte imponert...jo, litt, over prisen!. Mange slike havner er kommunale og i den grad de betjenes er det av ukyndige gutt-jentunger, det er mitt inntrykk. Men for all del, det er også bra havner med erfaren pensjonister i sving. I forhold til marinaer i samme prisklasse der hvor vi har seilt i senere år (østlige Middelhav) er norske anlegg lysår tilbake. Men også er her finner en selvfølgelig enkle forhold, byhavner og ubetjent marinaer, da betaler vi ikke noe, eller en 50-lapp, og noen krever den opp og vi for kvittering. Da for vi gjerne også vann og strøm som en betaler litt ekstra for. Det er faktisk en tradisjon både her i landet og andre land at en ofte ligger gratis ved offentlige kaier. Men når båtfolk er så betalings-kåte at ser de en boks så legger de penger i den...hmm vi er hjemme for tiden og vi har et hagegjerde mot veien, en boks ja.... Redigert 10.August.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Om straum. På desse tre vekene så brukte me 300 kwh. Då budde me ombord, vaskemaskinen blei mykje brukt (barn ombord), vennebåtar på besøk og eindel elektrisk verktøy blei brukt til betongblandar, el. sager og liknande. I eit slikt perspektiv så synest eg at 100 kr døgnet i straum er dyrt. Då eg fekk rekninga frå el.firmaet så blei det fort klart for meg at det ikkje er berre kwh som kostar. Salg av strøm er så vidt jeg konsesjonspliktig. Med mindre den blir solgt til kostpris. Altså lik pis inn og ut. Tviler på om noen gjestehavner har slik konsesjon. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Interessant og vel å merke seg ! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hvor lang er sesongen i det østlige Middelhavet i forhold til i Norge og hvordan er prisen på arbeidskraft? Her er sesongen over allerede og selv ser jeg frem til å reise til Kreta i morgen og oppleve ti dagers sammenhengende varme og sol! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.