Jump to content

Og havneavgiften betaler vi selvsagt uoppfordret ?

Haba

Recommended Posts

Hvilken motvilje mot å betale er det snakk om? Jeg har seil i hele Europa og vet

noe om forskjeller på gjestehavner. Jeg for min del kan faktisk ikke skjønne motviljen mot å heve den begredelige standarden i enkelte norske gjestehavner. I midtNorge kan en selvfølgelig beholde sine konvolutter dersom det er en gammel tradisjon og ta seg en karsk ;-)

Synes ubetjente havner fungerer bra jeg da... Ser en på Jomfruland f.eks, så er gjestehavnen ved Tårnbygga kun betjent i ett par sommer måneder da besøket er størst, da til en høyere pris enn resten av "året"... Dette synes jeg er helt uproblematisk, og bryggens fasiliteter de samme enten det er betjent eller ikke..

Jeg ser såpass langt at jeg skjønner at det koster penger å drive en gjestehavn, det er også strøm tilgjengelig... også det koster penger.. betjent eller ubetjent, betalingen utføres.. og samvittigheten er god når betalingen er gjort.. mulig at de med lavere moral, ikke ser behovet for å betale for seg om havner er ubetjent..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selvfølgelig så betaler jeg havneavgiften, men det forutsetter at jeg finner ut hvor og hvordan man skal betale.

Men jeg sjekker standarden på fasilitetene før jeg bestemmer meg for om jeg skal bli liggende over natten.

I Kragerø så burde man nesten få betalt for å bli liggende :puke:

Å si at man ikke vil betale mere for strømmen på havna enn den koster fra everket blir som å forlange å få en bussbillet til kostnaden av dieselen...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Prisene på sørlandet ligger over de i Sverige og Danmark.

Her jeg er nå , på Livø i limfjorden skal de ha 65kr pr. person i telt.

på en campingplass de har.

så en fam på 5, koster mer en hva jeg betaler for båten (150).

--

Vi oppe i nord delen av europa har intet å klage over.

I fjord betalte jeg f.eks 126 euro for 2 netter i marina i Frankrike.

Vi har et rimeligt båthold i forhold til de litt lenger sør. for oss.

La oss håpe det forblir slikt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Eit spm fra ein som er fersk på tur båt og ikke har låge i gjestehavn før, er det bare og ta seg til rette og legge seg til eller må man ringe og få holdt av plass på forhand?

Dersom det er fullt kan man da ta seg friheten og legge seg på utsida av ein anna båt?

Prinsippet er at man tar seg selv tilrette, forutsatt at man følger evt. skilting.

Skilting kan være f. eks. at det tillates kun båter over en bestemt størrelse longside osv.

Videre er det også ofte begrensninger på hvor mange som får ligge utenpå hverandre. Dette har ofte ikke noe med moringenes størrelse å gjøre, men pga. brannforskrifter.

Uansett må man rette seg etter eventuelle anvisninger fra havnevakten. Vil havnevakten at du skal flytte litt på båt eller fortøyning, gjør du det.

Ikke vær redd for å prøve deg på en gjestehavn. Man får alltid hjelp av andre båtgjester også om man har behov for det.

Man får stort sett hjelp av andre, i alle fall hvis man behøver det. Siviliserte båtfolk hjelper også før situasjonen er blitt slik at man trenger det. Det å ta imot tampen når en ny båt ankommer er en god måte å innlede et hyggelig kompaniskap som varer så lenge man ligger der.

Vi ruslet langs kaiene i Lillesand i går. Der kom det inn en motorbåt med pappa ved roret, mamma på bakken, og junior i full sving med å henge ut fendere, slik vi alle ønsker at den ideelle tillegging skal være (bortsett fra at mamma og pappa med fordel kunne byttet roller). De var henvist til å legge seg ved siden av en båt som allered hadde ligget der en stund. At dette var en seilbåt tillegger jeg ikke vekt, det kunne like gjerne vært en annen motorbåt. Det var forstemmende å se hvordan de som satt den allerede fortøyde båten demonstrativt snudde seg bort og ikke bidro til samarbeidet i det hele tatt. Vi var sammen med venner som ikke har båt. Deres umiddelbare reaksjon var at her lå det an til et mindre hyggelig felles opphold, som kunne blitt helt annerledes med litt mer velvilje.

Kurt-Inge, dette temaet har vært oppe veldig mange ganger før, men jeg syntes det var på sin plass her også. Knepet for hyggelig opphold i gjestehavner er at man stort sett kan ta seg til rette (innenfor rimelighetens grenser), men at det skal forferdelig lite til for å sikre at oppholdet blir en hyggelig opplevelse. Er det noen i båten du legger deg utenpå, spør du om de har noe imot at du legger deg der. I 98% av tilfellene får du hyggelig svar om at du kan legge deg der, i de siste 2 er det min påstand at svaret i seg selv indikerer at du ikke har lyst til å ha dem som naboer...

Lykke til!!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Noen som gjør seg noen tanker om hva en slik havenavgift bør koste hvis denne skal dekke de reelle utgifter til drifting av havnen sett i forhold til de krav en stiller til tjenester? Gjennomgående er kommentarene at det koster for mye og gir for lite, men er det helt "sant" sett i et bedriftsøkonomisk perspektiv?

Glem kommentarene om at det bringer inntekter til byen osv for en gangs skyld for pengene må hentes fra et sted og det er ikke en kommunal oppgave i utgangspunktet å drive en gjestehavn!

Siden eg sitter med tallene for Gjestebryggene som kystlaget her ute driver , kan eg berolige folket med at de ikke er spesielt overpriset på Gjestebrygger mange steder på Vestlandet.

En havn med 100 meter brygge kommer på over millionen....

Havnen er ikke den mest besøkte , men er båter hver dag .

Med havnevert på dugnad

Etter utgifter til Strøm ,Forsikring ,vann , litt annonsering etc er de ikke mye igjen til vedlikehold.

Forteneste for 2011 under 20 båtlapper , for 2012 underskudd pga vedlikehold....

God butikk ... nei

• 11 måneder senere...

Drister meg til å vekke denne tråden opp fra dødens dal. Har tatt på meg å tusle litt rundt på bryggene her for å sjekke at folk har betalt havneavgift, eventuelt kreve inn fra de som ikke har ordnet opp på eget initiativ. Trivelig måte å bli kjent med folk, hører masse historier om artige turer fra alle mulige typer, i tillegg får båtforeningen noen kroner inn. Tipper litt over halvparten har ordnet opp på forhånd, de fleste av de resterende er smørblide og betaler gladelig når jeg kommer rundt.

De siste etternølerne vet jeg ikke om jeg skal smile eller riste på hodet av; enten er det for dyrt (100kr under 40 fot, 200kr fra 40 og opp, inkludert strøm, toalett og dusj), eller så måtte det da være unødvendig med havneavgift i det hele tatt, eller så var det vanskelig å få skaffet kontanter (helt greit, jeg forklarer gladelig hvor minibanken ligger). Min foreløbige favoritt er en som tilsynelatende gjemte seg i båtens indre (!) hver gang jeg kom i nærheten. Galskap.

Så velkommen skal dere være – om noen her svinger innom Tananger før 12. juli eller etter midten av august er ankerdram inkludert i prisen, og det selv om havnevakta ikke jobber for betaling. Skål!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...