Jump to content

Og havneavgiften betaler vi selvsagt uoppfordret ?

Haba

Recommended Posts

Lucky Strike skrev for 5 timer siden:

men jeg forstår at noen kan mene at varen av og til ikke er som forventet.

Det skjønner jeg også godt, men jeg mener at det ikke betyr at man kan sette den prisen man vil, for den varen som blir levert.

Løsningen er kanskje heller å legge inn en dårlig, men rettferdig, anmeldelse på Norsk Havneguide eller et annet egnet sted. Det kan man nesten ikke gjøre, hvis man selv har justert prisen til det den 'burde' være. Da må anmeldelsen være god, for å stemme overens med prisen.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Klart man skal betale havneavgiften.

Om eg synest fasilitetene ikkje står i stil med prisen, så lar eg ver å bruke stedet av prinsipp.

Og mangen plasser er det frivillig betaling, då betaler eg gjerne litt ekstra i forhold til kva dei "anbefaler"

Eg synest det er flott å vere med å støtte litt oppunder fine uthavner drevet på dugnad.

Steini skrev for 4 timer siden:

Eg synest det er flott å vere med å støtte litt oppunder fine uthavner drevet på dugnad.

Avgifter i uthavner er vel ikke helt vanlig @Steini? Hva dekker en avgift her? Og hvordan vite hvor donasjonen skal sendes? 

Dugnad er bra, men dessverre en utdøende arbeidsform. Folk (landkrabber) betaler vel for å slippe å delta på dugnad. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 9 minutter siden:

Avgifter i uthavner er vel ikke helt vanlig @Steini? Hva dekker en avgift her? Og hvordan vite hvor donasjonen skal sendes? 

Dugnad er bra, men dessverre en utdøende arbeidsform. Folk (landkrabber) betaler vel for å slippe å delta på dugnad. 

Nei det er ikkje mangen plasser det er slik.

Men nokre få plasser er det. Då står det ofte berre ein liten lapp på feks grillhytter eller gapahuker om kva lag som har gjort kva, og litt generell info om plassen. Så står det av til eit nr ein kan vips til om ein ønsker. Heilt frivillig.

Er evt ein vennegjeng eller anna form for forening som står bak.

Penger som blir donert går feks til dassbygg, dusj, gangbroer, flyterbrygger, kai, ved og div til grillhytter og så utgifter i forbindelse med vedlikehald, osv. Ja da kan ver så mangt.

Slikt har eg sans for.

Steini skrev 1 minutt siden:

Slikt har eg sans for.

Jeg og! Men har ikke registrert noe lignende her på østsida, i Oslofjorden. 

Men skal se etter tegn til slikt hvis jeg rekker å få kjøpt ny båt til neste sesong.....!!! 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Lykke R skrev On 11.8.2025 at 7.28:

Om en syns det er for dyrt i forhold til fasilitetene får en heller dra en annen plass. Hvor vanskelig skal det være ?

Med maks 6 knop i grisgrendte farvann kan det være vanskelig. Og så er det ikke spørsmål om synsing, men om fasilitetene er som beskrevet. Utenfor sesong opplever jeg ofte at serviceanlegg er stengt uten at det er opplyst, og uten at prisen er satt ned. 

Det er ikke en båt å se, jeg fortrenger ingen. Jeg har oftest strøm og ovn med, havna har ingen kostnader med meg. Jeg har da betalt en hundrelapp, med forklaring. Jeg har aldri hørt noe i ettertid selv om epost og telefon er oppgitt.

Når det er GoMarina og jeg ikke kan velge selv, har jeg justert med å velge minste lengde og laveste sats. En gang, da jeg trengte strøm og også den var stengt - og kaia var stein med bilhjul, som i mange byhavner - har jeg gått uten å betale. Med veldig god samvittighet. 

Havneeier kan heller ikke velge når produktet skal stemme med tilbudet.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steini skrev 32 minutter siden:

dassbygg, dusj, gangbroer, flyterbrygger, kai, ved og div til grillhytter og så utgifter i forbindelse med vedlikehald, osv.

Dugnad og innsats er i utgangspunktet veldig positivt, det synes vel alle. Så er det sagt. Imidlertid, hva er egentlig igjen av uthavna når alt dette kommer på plass? Med havneavgift (noen ganger frivillig), så er plutselig den gode, gamle uthavna blitt mer eller mindre en gjestehavn. For de som ikke har bruk for fasiliteter, så er dette ikke riktig så positivt. Andre båteiere trenger mer fasiliteter der de ferdes, for de passer det sikkert bra. 

Lucky Strike skrev 1 minutt siden:

Dugnad og innsats er i utgangspunktet veldig positivt, det synes vel alle. Så er det sagt. Imidlertid, hva er egentlig igjen av uthavna når alt dette kommer på plass? Med havneavgift (noen ganger frivillig), så er plutselig den gode, gamle uthavna blitt mer eller mindre en gjestehavn. For de som ikke har bruk for fasiliteter, så er dette ikke riktig så positivt. Andre båteiere trenger mer fasiliteter der de ferdes, for de passer det sikkert bra. 

Heilt enig i dette også.

For min del trivest eg best på svai 😉

Men eg synest også det er fint at folk lager til flotte plasser. Sjølv om eg ikkje trenger noko fasiliteter, så er det ein del andre som virkelig setter pris på slikt.

Da er jo ikkje akuratt fluss av slike plasser

Eg synest det er flott at ein kan velge mellom dei heilt simple og plasser "med alt"

På vestlandet har me mangen flotte plasser, for mange forskjellige folk 😉

Setter veldig pris på at det finnes uthavner med brygge kai grillhus og lignende,og donerer gjerne  noen kroner til vedlikehold. Flott at sånne plasser finnes. Ikke alle er istand til å klatre på svaberg med tau Noen er kanskje flere båter i følge,og vil ha litt sosialt,kanskje grille sammen,kanskje en ungeflokk som vil finne på litt sammen. Ikke alltid like lett i en gjestehavn.  Det passer ikke for alle å ligge på svai,røyke snadde og lese i bok om slør og lens.

Steini skrev 25 minutter siden:

Men eg synest også det er fint at folk lager til flotte plasser.

Vi er på linje der også😀. Men for meg blir det slik som jeg tenker om kommersielle bøyer. De er bra, så lenge de skaper en helt ny plass, og ikke bare okkuperer gamle, fine ankerplasser (ref SXK). Så bygg gjerne fine "uthavner", men jeg synes de gamle, frie godt kan bestå. Ellers så vet jeg jo at det finnes veldig mange fine plasser på Vestlandet hvor det er lagt ned mye godvilje. En divisjon høyere enn lenger sør og østpå.

cosmic skrev 14 minutter siden:

Setter veldig pris på at det finnes uthavner med brygge kai grillhus og lignende,og donerer gjerne  noen kroner til vedlikehold. Flott at sånne plasser finnes. Ikke alle er istand til å klatre på svaberg med tau Noen er kanskje flere båter i følge,og vil ha litt sosialt,kanskje grille sammen,kanskje en ungeflokk som vil finne på litt sammen. Ikke alltid like lett i en gjestehavn.  Det passer ikke for alle å ligge på svai,røyke snadde og lese i bok om slør og lens.

Gode argumenter. Behovene er gjerne like mangslungne som båttypene. Ideelt sett foretrekker jeg likevel at man ikke ødelegger en god type havn for å skape en annen type.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...