hifo Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Å snurp igjen smella di .. Redigert 10.August.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Bare for å "gni det inn" så drar jeg ned igjen i midten av september, og blir en stund! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaQueen Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Jeg betaler alltid, men i dag ble min tolmodighet satt på prøve! Vi ankom Leirvik på stord, og kom til den nyeste piren. Den ligger VEELDIG langt fra servicebygget, men OK, slik blir det av og til. Men det var tre strømuttak, og 10 båter. Vann var det ikke, og søppelbøtter var det ikke. Nærmeste søppeltømming var på andre siden av vågen, der også servicebygget er. Servicebygget er brakker som er satt opp, rent og pent. Verdt sin betaling. Men når jeg ikke får hverken vann eller strøm eller swøppelbøtte, skal jeg da betale 200 kroner slik som på de andre pirene med 16 strømuttak, 2 vannposter og 50 meter fra servicebygget?????? En betaler på automat, så det er jo ingen å klage til..... Synes ikke det er rett!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Fikk ei natt gratis på koster i sommer jeg Dro styggtidlig på mårran før de gikk runden. Nei .....det var ikke bevisst. Men fikk ikke fryktelig dårlig samvittighet av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Vi i midt Norge betaler i boks :-) her er det bygget på tillit. Jeg betaler bestandig for meg uansett stand. Finner bestandig strøm og hyggelige mennesket. Bestandig plass er det også. Kassene vi betaler i har stort sett bestandig lås på da :-) jeg vet aldri hvor lenge jeg blir. Så jeg betaler når jeg drar. Aldri et spørsmål fra noen :-) Fint er det her også Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
avmønstret5 Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Hvor lang er sesongen i det østlige Middelhavet i forhold til i Norge og hvordan er prisen på arbeidskraft? Her er sesongen over allerede og selv ser jeg frem til å reise til Kreta i morgen og oppleve ti dagers sammenhengende varme og sol! Jada jada, men jeg tenker nok på menneskelig service også, her bedyrer en sin dyd ved å legge penger i en boks (han er til og med låst!!)og kaller det "tillitsbasert betaling". Hva med kvitteringen? Dersom ikke, kalles det "svart betaling". For øvrig reiser vi også om noen dager, da skal jeg ikke plage BP med mine ikke alltid like populære innspill på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 He he kvitteringen er på konvolutten vi legger pengene i. River av kvitteringen :-) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
haraldh Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Normalt betaler jeg gjestehavnavgiften uten kvaler - selv på Herbern Marina på Aker Brygge. Jeg får nemlig vann, strøm, trådløst nett, dusj og vaskemaskin i prisen. Men her om dagen oppdaget jeg noe som jeg ikke trodde var mulig. På Ommen, på Nesoddens vestside, er det en liten brygge som tydeligvios eies/driftes av Oslofjordens Friluftsråd. Der har jeg noen ganger lagt til, siden det er satt opp benker og griller på land. Fint sted for å nyte mat og drikke i ettermiddagssola. Men her om dagen da jeg lå der kom jeg til å studere oppslagstavla ved brygga nærmere. Der hang det et oppslag som delvis var løsnet slik at man måtte løfte opp ene enden av arket for å se hva som stod der. Der informerte Friluftsrådet om at det var mulig å ligge ved brygga i inntil 3 timer for den nette sum av 350 kr!!! 350 kr for kun fortøyining, uten vann, strøm eller andre fasiliteter i maks 3 timer (350 er det jeg betaler for et døgn på Herbern for min båt)?? Jeg har aldri betalt der og kommer aldri til å gjøre det heller - og det tror jeg neppe noen andre vil heller. For 50 kr så tror jeg faktisk de hadde fått inn noen slanter, men det hadde vært artig å finne ut om de noensinne har fått inn noe for den prisen de krever nå. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 He he kvitteringen er på konvolutten vi legger pengene i. River av kvitteringen :-) Jeg er nok ikke helt med fremdeles (kan det være alderen?) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Skal ikke uttale noe om alderen. Men kort fortalt: det er en slags postkasse i hver havn, der ligger det en konvolutt med trykt skrift og navn på marinan .. Det er gjennomslagspapir ( blåpapir) på fremsiden hvor vi skriver hvor lenge vi skal ligge i gjestehavna og Evt om vi bruker strøm. Navn på eier av båt og reg.nummer. Denne skal fylles ut når man ankommer i teorien, betale og henge opp lappen i båten på et synlig sted. Håper dette hjelp til med å forstå litt bedre :-). Hvis ikke kan jeg anbefale å komme på besøk til vakre Trøndelag for en gjestehavn test :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Tom Rør Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Utenom høyseson, så har de samme systemet på Steilene i Oslofjorden. Legger "flisa" i en konvoluttt, med navn på båt, og foreningen får "flisa". Sitér dette innlegget Link to post
Henry. Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Har nettopp kommet hjem fra en kort visit i Strømstad. Vi la turen innom Skjærhalden fordi vi hadde glemt å handle et par ting på hjemveien.Fortøyde båten longside (12m)på hovedbrygga. Idet vi runner rundt enden står det en automat hvor det ble kunngjort havneavgift. Dagsleie kr 63. Øhhh vi skal jo bare ligge 5 minutter. Hvorfor betale dagsleie som gjelder helt frem til kl 17 for fattige 5-10 minutter? Vi seiler nok forbi Skjærhalden neste gang, av prinsipp.( håper jeg leste bruksanvisningen godt nok og forstod leieprisene) Skjer a? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 skjærhalden er helt på tur så du har nok skjønt det rett Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 I Vesterhavn på Læsø, betaler vi 148; pr. døgn inkl. strøm, ved kjøp av klippekort à 10 klipp. Dette kan brukes videre neste år hvis det ikke blir brukt opp i år. På svenskesiden betalte vi opp til 290; , men Rørø var en positiv overraskelse med en mye hyggeliger pris.(husker ikke summen) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Det er helt sikkert mange varianter ang, service og betaling i vårt langstrakte land, men generelt har jeg liten sans for betalingsautomater og annen ubetjent betaling i en båthavn. En båt er ikke en bil selv om mange tenker i den retning. I en båthavn kan ting skje i forhold til vær og vind ...og en rekke andre ting. Leier en ut en båtplass har en ett annet ansvar enn en bilparkering. Å sett opp en boks for betaling viser bare at en ikke skjønner det i tillegg til at service må være et ukjent begrep. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) At en betaler havneavgiften på en automat trenger da vel ikke å bety at havnen ellers er selvbetjent? Det er mange steder nedover svenskekysten der en kan betale på automat, men det er da havneverter tilstede for det. De hjelper de til med å finne ledige plasser osv. osv. . . Og med flere hundre gjestebåter er det litt av en jobb dersom avgiften skal innkreves manuelt. Båtfolket sitter ikke klar ved rekken hele kvelden og venter på å få betale. Redigert 8.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Noen som gjør seg noen tanker om hva en slik havenavgift bør koste hvis denne skal dekke de reelle utgifter til drifting av havnen sett i forhold til de krav en stiller til tjenester? Gjennomgående er kommentarene at det koster for mye og gir for lite, men er det helt "sant" sett i et bedriftsøkonomisk perspektiv? Glem kommentarene om at det bringer inntekter til byen osv for en gangs skyld for pengene må hentes fra et sted og det er ikke en kommunal oppgave i utgangspunktet å drive en gjestehavn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Vanskelig å regne på det bedriftsøkonomiske, da jeg ikke sitter på tallene bak.... Uansett så har jeg det sånn at jeg betaler med glede i f.eks. Kragerø og Grimstad. God service, stort sett plettfrie toaletter og dusjer. Det siste er egentlig noe av det viktigste.... Hvis ting er på stell, så er rundt 175 - 250 ok for meg. I Stavern betaler jeg IKKE med glede! Dusjene er MØKKETE med avflassende maling. Toaletter det samme og koster 5,- ekstra per besøk. Sånt blir jeg sur av, spesielt siden det er fødebyen min og et besøk eller to her i løpet av sommerferien er påkrevet. Er litt spent på om de har gjort noe der i år, klarte å lage litt styr med noen leserinnlegg i avisen i fjor...... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Ja, helt enig med egilwh. Stavern er et eksempel på hvordan det ikke bør være. Men det er også mange marinaer som er gode forbilder og som en kan lære av. Dersom båtturister ikke bringer inntekt til der de ligger, Mounce, betyr det vel at der er ikke noe å hente der heller? Turisme regnes faktisk som en næring, og båtfolk legger fra seg sine feriepenger langs kysten der de ferdes. Er de ikke er velkommen kan en drive som i Stavern og sikre seg et dårlig rykte som ikke alltid er lett å bli kvitt (i følge Ibsen). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Turisme regnes faktisk som en næring, og båtfolk legger fra seg sine feriepenger langs kysten der de ferdes. Sier du det, det visste jeg ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Nei, en blir aldri for gammel... osv. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det er helt sikkert mange varianter ang, service og betaling i vårt langstrakte land, men generelt har jeg liten sans for betalingsautomater og annen ubetjent betaling i en båthavn. En båt er ikke en bil selv om mange tenker i den retning. I en båthavn kan ting skje i forhold til vær og vind ...og en rekke andre ting. Leier en ut en båtplass har en ett annet ansvar enn en bilparkering. Å sett opp en boks for betaling viser bare at en ikke skjønner det i tillegg til at service må være et ukjent begrep. Hvilket ansvar mener du havna har? Utstyret må være i stand selvsagt, men utover det? Enig i at det er verdt kr ekstra om noen kan holde orden på bråkebøtter osv., hyggelig også å betale til en blid havnevakt, men konvolutt i postkasse funker like bra for meg. Riktig fortøyning og slikt må man ta ansvar for selv uansett. Service må også stå i forhold til pris selvsagt. Mulig jeg ikke tok pointet her . . . Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Når man etterlyser betjente gjestehavner, er man da også villig til å ta kosten for betjeningen? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Enig med quantumduck.. Så lenge ting er på stell betaler jeg med glede i konvolutt slik det er her i midtNorge. Er det dårlige forhold betaler jeg også, men lar vær å komme tilbake ! Ganske enkelt egentlig. Skal man tjene penger på slik næring. Må man yte noe ekstra som folk er villig å betale for. Eller ønsker å komme tilbake til slik at man legger igjen penger i andre næringer i nærheten av havna :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Kaptein_Kaos Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg er sjokkert over enkeltes motvilje til og gjøre opp for seg, mange bruker nok flere ganger mere enn havneavgift på polet/matbutikken før avgang...., om en bruker opp budsjettet sitt der før en kaster loss så får en heller legge seg i uthavn og skryte/samtale med sauer og geiter om hvor stor flott og dyr båt en har, og ikke ligge og oppta plasser i gjertehavner for andre som mer enn gjerne betaler avgiften for at det i det hele tatt finnes et bryggeanlegg og et servicetilbud selv om en nok ikke klarer og komme opp på et nivå som tilfredstiller alle gjester, disse gjestene får finne seg i og betale avgiften på lik linje med andre og heller finne seg en ny plass til neste gang. Personlig så synest jeg at alkoholen er i aller høyeste grad overpriset, men jeg handler det allikevel, men det er et valg jeg tar... Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.