avmønstret5 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Hvilken motvilje mot å betale er det snakk om? Jeg har seil i hele Europa og vet noe om forskjeller på gjestehavner. Jeg for min del kan faktisk ikke skjønne motviljen mot å heve den begredelige standarden i enkelte norske gjestehavner. I midtNorge kan en selvfølgelig beholde sine konvolutter dersom det er en gammel tradisjon og ta seg en karsk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Synes ubetjente havner fungerer bra jeg da... Ser en på Jomfruland f.eks, så er gjestehavnen ved Tårnbygga kun betjent i ett par sommer måneder da besøket er størst, da til en høyere pris enn resten av "året"... Dette synes jeg er helt uproblematisk, og bryggens fasiliteter de samme enten det er betjent eller ikke.. Jeg ser såpass langt at jeg skjønner at det koster penger å drive en gjestehavn, det er også strøm tilgjengelig... også det koster penger.. betjent eller ubetjent, betalingen utføres.. og samvittigheten er god når betalingen er gjort.. mulig at de med lavere moral, ikke ser behovet for å betale for seg om havner er ubetjent.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjellmatros Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Selvfølgelig så betaler jeg havneavgiften, men det forutsetter at jeg finner ut hvor og hvordan man skal betale. Men jeg sjekker standarden på fasilitetene før jeg bestemmer meg for om jeg skal bli liggende over natten. I Kragerø så burde man nesten få betalt for å bli liggende Å si at man ikke vil betale mere for strømmen på havna enn den koster fra everket blir som å forlange å få en bussbillet til kostnaden av dieselen... Redigert 11.Juli.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Prisene på sørlandet ligger over de i Sverige og Danmark. Her jeg er nå , på Livø i limfjorden skal de ha 65kr pr. person i telt. på en campingplass de har. så en fam på 5, koster mer en hva jeg betaler for båten (150). -- Vi oppe i nord delen av europa har intet å klage over. I fjord betalte jeg f.eks 126 euro for 2 netter i marina i Frankrike. Vi har et rimeligt båthold i forhold til de litt lenger sør. for oss. La oss håpe det forblir slikt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Proxor Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Eit spm fra ein som er fersk på tur båt og ikke har låge i gjestehavn før, er det bare og ta seg til rette og legge seg til eller må man ringe og få holdt av plass på forhand? Dersom det er fullt kan man da ta seg friheten og legge seg på utsida av ein anna båt? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Ja, hvis ikke vil du få beskjed om det. Bruk sunn fornuft. grønne skilt i en bås betyr ledigt, røde betyr ikke legg deg der. Redigert 11.Juli.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Javi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Eit spm fra ein som er fersk på tur båt og ikke har låge i gjestehavn før, er det bare og ta seg til rette og legge seg til eller må man ringe og få holdt av plass på forhand? Dersom det er fullt kan man da ta seg friheten og legge seg på utsida av ein anna båt? Prinsippet er at man tar seg selv tilrette, forutsatt at man følger evt. skilting. Skilting kan være f. eks. at det tillates kun båter over en bestemt størrelse longside osv. Videre er det også ofte begrensninger på hvor mange som får ligge utenpå hverandre. Dette har ofte ikke noe med moringenes størrelse å gjøre, men pga. brannforskrifter. Uansett må man rette seg etter eventuelle anvisninger fra havnevakten. Vil havnevakten at du skal flytte litt på båt eller fortøyning, gjør du det. Ikke vær redd for å prøve deg på en gjestehavn. Man får alltid hjelp av andre båtgjester også om man har behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Man får stort sett hjelp av andre, i alle fall hvis man behøver det. Siviliserte båtfolk hjelper også før situasjonen er blitt slik at man trenger det. Det å ta imot tampen når en ny båt ankommer er en god måte å innlede et hyggelig kompaniskap som varer så lenge man ligger der. Vi ruslet langs kaiene i Lillesand i går. Der kom det inn en motorbåt med pappa ved roret, mamma på bakken, og junior i full sving med å henge ut fendere, slik vi alle ønsker at den ideelle tillegging skal være (bortsett fra at mamma og pappa med fordel kunne byttet roller). De var henvist til å legge seg ved siden av en båt som allered hadde ligget der en stund. At dette var en seilbåt tillegger jeg ikke vekt, det kunne like gjerne vært en annen motorbåt. Det var forstemmende å se hvordan de som satt den allerede fortøyde båten demonstrativt snudde seg bort og ikke bidro til samarbeidet i det hele tatt. Vi var sammen med venner som ikke har båt. Deres umiddelbare reaksjon var at her lå det an til et mindre hyggelig felles opphold, som kunne blitt helt annerledes med litt mer velvilje. Kurt-Inge, dette temaet har vært oppe veldig mange ganger før, men jeg syntes det var på sin plass her også. Knepet for hyggelig opphold i gjestehavner er at man stort sett kan ta seg til rette (innenfor rimelighetens grenser), men at det skal forferdelig lite til for å sikre at oppholdet blir en hyggelig opplevelse. Er det noen i båten du legger deg utenpå, spør du om de har noe imot at du legger deg der. I 98% av tilfellene får du hyggelig svar om at du kan legge deg der, i de siste 2 er det min påstand at svaret i seg selv indikerer at du ikke har lyst til å ha dem som naboer... Lykke til!! Redigert 16.Juli.2012 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 310 kr i Fjellbacka for en natt med 28-foter med 4 personer. Sukk.... Det ble uthavner deretter. Riktignok var dusj og toalett inkludert for alle. Og som vanlig i Sverige var det ganske rent og ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Med kaldt vann uten såpe på håndvasken i sanitæranlegget. Dette er rare greier, for det har jeg opplevd flere steder langs svenskekysten. Koster ikke all verden for en bereder, og litt såpe. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Noen som gjør seg noen tanker om hva en slik havenavgift bør koste hvis denne skal dekke de reelle utgifter til drifting av havnen sett i forhold til de krav en stiller til tjenester? Gjennomgående er kommentarene at det koster for mye og gir for lite, men er det helt "sant" sett i et bedriftsøkonomisk perspektiv? Glem kommentarene om at det bringer inntekter til byen osv for en gangs skyld for pengene må hentes fra et sted og det er ikke en kommunal oppgave i utgangspunktet å drive en gjestehavn! Siden eg sitter med tallene for Gjestebryggene som kystlaget her ute driver , kan eg berolige folket med at de ikke er spesielt overpriset på Gjestebrygger mange steder på Vestlandet. En havn med 100 meter brygge kommer på over millionen.... Havnen er ikke den mest besøkte , men er båter hver dag . Med havnevert på dugnad Etter utgifter til Strøm ,Forsikring ,vann , litt annonsering etc er de ikke mye igjen til vedlikehold. Forteneste for 2011 under 20 båtlapper , for 2012 underskudd pga vedlikehold.... God butikk ... nei Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Drister meg til å vekke denne tråden opp fra dødens dal. Har tatt på meg å tusle litt rundt på bryggene her for å sjekke at folk har betalt havneavgift, eventuelt kreve inn fra de som ikke har ordnet opp på eget initiativ. Trivelig måte å bli kjent med folk, hører masse historier om artige turer fra alle mulige typer, i tillegg får båtforeningen noen kroner inn. Tipper litt over halvparten har ordnet opp på forhånd, de fleste av de resterende er smørblide og betaler gladelig når jeg kommer rundt. De siste etternølerne vet jeg ikke om jeg skal smile eller riste på hodet av; enten er det for dyrt (100kr under 40 fot, 200kr fra 40 og opp, inkludert strøm, toalett og dusj), eller så måtte det da være unødvendig med havneavgift i det hele tatt, eller så var det vanskelig å få skaffet kontanter (helt greit, jeg forklarer gladelig hvor minibanken ligger). Min foreløbige favoritt er en som tilsynelatende gjemte seg i båtens indre (!) hver gang jeg kom i nærheten. Galskap. Så velkommen skal dere være – om noen her svinger innom Tananger før 12. juli eller etter midten av august er ankerdram inkludert i prisen, og det selv om havnevakta ikke jobber for betaling. Skål! Sitér dette innlegget Link to post
TA Svart Lørdag 18:32 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:32 Jeg jobber i skjærgårdstjenesten og har som sommerjobb å sjekke opp folk betaler avgiften på kr 100 for overnatting.. Avgiften betales ved vipps å jeg spør pent om å se om de har betalt. Nå her idag 9-8-2025 kom jeg til ett par i en båt som ikke hadde betalt.jeg ba de betale mens jeg stod der men de ville heller diskutere å mente jeg ikke kunne kreve noe siden jeg ikke hadde t-skjorte med emblem på akkurat idag..helt iorden sa jeg men da spør jeg som privatmann å har dere betalt som alle andre gjør her..fikk en herlig kjeft..da gikk jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 19:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:05 Jeg ser noen ganger at enkelte velger å betale havneavgiften uten tillegg for strøm. Så om kvelden, når havneverten har tatt runden og sjekket at alle har betalt havneavgift, ja da kommer strømkabelen frem og den fjernes tidlig neste morgen. Dette må vel virkelig kalles smålig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart Lørdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:51 Lars H. skrev 46 minutter siden: Jeg ser noen ganger at enkelte velger å betale havneavgiften uten tillegg for strøm. Så om kvelden, når havneverten har tatt runden og sjekket at alle har betalt havneavgift, ja da kommer strømkabelen frem og den fjernes tidlig neste morgen. Dette må vel virkelig kalles smålig. TA skrev 1 time siden: Jeg jobber i skjærgårdstjenesten og har som sommerjobb å sjekke opp folk betaler avgiften på kr 100 for overnatting.. Avgiften betales ved vipps å jeg spør pent om å se om de har betalt. Nå her idag 9-8-2025 kom jeg til ett par i en båt som ikke hadde betalt.jeg ba de betale mens jeg stod der men de ville heller diskutere å mente jeg ikke kunne kreve noe siden jeg ikke hadde t-skjorte med emblem på akkurat idag..helt iorden sa jeg men da spør jeg som privatmann å har dere betalt som alle andre gjør her..fikk en herlig kjeft..da gikk jeg Begge disse tilfeller er helt utrolig at skjer..! Gapastokk burde vært passelig å innføre her 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 20:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:19 Her vi ligger nå, på Knippla er forresten havneavgiften inklusive strøm. For båter opp til 12m er den SEK310. På Donsö var også el inkludert. Legg merke til pilen min nederst på bildet: Daggäster, 100kr. frivilligt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 22:18 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:18 Jeg betaler! For da har jeg en havn å komme til neste gang jeg velger å komme. Vi tilfører penger til diverse saker og i forskjellig monn i de havnene vi besøker. Men vi utgjør også slitasje. Jeg synes det er smålig å ikke gjøre opp for seg! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Lørdag 23:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:45 TA skrev for 4 timer siden: fikk en herlig kjeft..da gikk jeg Æsj - noen "folk i båt" er dumme, ekle, vanskelige, og vil krangle. Chilli Solbris skrev 58 minutter siden: For da har jeg en havn å komme til neste gang jeg velger å komme. Enig - selv om noen havner har litt drøye priser. Vi har sett 1 båtpenge, og kanskje mer, for en skarve 50-foter pluss strøm, men vi har også ligget i havner for en hundrelapp. Men vi sutrer ikke - kan jo bare kjøoe mindre båt. Det koster gryn å drive ei havn, og alt kan ikke drives på dugnad. Stikke av fra strømregningen og havneavgifter er mildt sagt smålig. Da er det vel bedre å kaste ut ankeret og svømme inn. Det er gratis. Leste jo også i en tråd her om en som skulle være "grei" og henge tilbake diesel-pistolen for en som var ferdig fylt. Det gikk ikke bra for han som ga fra seg fylle-pistolen. Ufattelig at noen er så sleipe. Æsj! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Vaagen Svart Lørdag 23:47 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:47 Jeg synes at det er litt rart, at mange i denne tråden mener at de selv kan bestemme om tilbudet i havna er 'godt nok' i forhold til prisen. Hvis man kommer et sted, og det koster f.eks. 200 å overnatte, selv om alle tilbudene ikke er på plass for sesongen, eller man ikke får ligge inntil kaia, så er det jo det som er prisen, og ikke et beløp man kommer på selv (ganske ofte null, virker det som). Unntaket er selvsagt de gangene man oppsøker leverandøren, og blir enig om en annen pris. I sommer har jeg vært i ganske mange gjestehavner i Vestland, Møre og Romsdal og Trøndelag, og ingen av de plassene har det vært snakk om kontant betaling i kasse, med konvolutt, a-la bomvei på fjellet på 70-tallet. De fleste bruker GoMarina, noen VIPPS. Alle hadde enkelt tilgjengelig oppslag, som viste hvordan og hvor mye som skulle betales. I Ålesund har de havneverter, men de bare sjekker mot GoMarina at leien er betalt, hvis ikke får båteier en hyggelig henvendelse. På Bud har de oppslag om å betale med VIPPS, men havna er også tilgjengelig på GoMarina. Det fikk jeg ikke med meg, før havneverten kom, siden jeg fortøyde ved VIPPS-skiltet... Dette siste var egentlig bare en reaksjon på, at det virker som mange steder driver inndriving av havneleie på en tungvint måte? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Lingefan Svart Søndag 04:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:58 Dette med havneavgift har utviklet seg ganske mye de siste årene. «Før i tiden» var det ikke vanlig å kreve betalt av betydning fordi man uansett hadde håp om at folk skulle inviteres i land for å bruke restauranter og handle i butikkene. Etterhvert er kravene større for bedre havneanlegg og dermed har avgiftene for havneplass tilkommet og økt ganske kraftig. Alt blir dyrere, mye og raskt, men se på Halden gjestehavn som skodde seg litt vel mye på det argumentet, de måtte endre policy for å få folk til å gidde å legge seg der. Markedet regulerer dette fint selv vil jeg tro. Da vi hadde større båt kunne vi velge å ankre opp utenfor og ta jollen inn og handle, eller vi kunne legge til og få god service, bruke fasilitetene og betale havneavgiften. Jeg mener at det alltid bør være gratis i 3-4 timer å ligge et sted, og ved overnatting kan man betale. i tillegg har betalingsløsninger og bookingløsninger kommet og det er lurt å betale/holde av plassen for å gjøre ting riktig så man ikke opptar plass som andre har booket. Bra eller dårlig? Ja, det er plusser og minuser ved alt. Men forståelig at det kreves inn betaling for gode bryggeanlegg. F eks Vollen Marina krever dagpenger 95kr for 4 timer. De kunne godt vært gratis, i alle fall 2 timer, for det er tiden man bruker på å gå i land og spise på restauranten, ta en øl og så dra videre. Jepp, ta en øl og kjøre båt. Det er fullt lovlig og fornuftig (man bryter ikke 0,8 grensen av en eller to pils i timen til en pizza eller burger på en dag med 30 grader og sol, men det er en annen sak). Men betaling på dagtid er et valg den havneansvarlige må gjøre for om han ønsker økt besøk eller økt inntekt på de få som kommer på besøk. 95kr for 4 timer, så ender jeg opp med å maks ta en kaffe på cafeen og dra igjen i stedet for å spise på restauranten. Eller man tar take away og slipper person i land for å plukke opp og dra ut for å spise i båten på anker. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Hulda Svart Søndag 19:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:59 Det er noen år siden Vestby kommune gikk et par mill i overskudd på havnen. Det er en god kommunal bussiness. Bruker jeg en havn, så betaler jeg. Jeg går ikke til en havn som skal ha betalt om jeg har til hensikt å handle i den lokale butikken for så å dra igjen etter en time eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 20:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:30 Jeg mener å huske at Son/Vestby kommune for en del år siden forsøkte å innføre en "sjøavgift"? Det gikk selvfølgelig ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekri Svart Søndag 20:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:40 @Lars H., hva var sjøavgift? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Lars H. Svart Søndag 20:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:57 Detaljene husker jeg ikke, kanskje Hulda som bor i Son husker noe mer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lucky Strike Svart Søndag 21:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:10 Vaagen skrev for 21 timer siden: Jeg synes at det er litt rart, at mange i denne tråden mener at de selv kan bestemme om tilbudet i havna er 'godt nok' i forhold til prisen. Hvis man kommer et sted, og det koster f.eks. 200 å overnatte, selv om alle tilbudene ikke er på plass for sesongen, eller man ikke får ligge inntil kaia, så er det jo det som er prisen, og ikke et beløp man kommer på selv (ganske ofte null, virker det som). Dette er selvfølgelig prinsippielt riktig. Så har jo de fleste saker flere fasetter. Jeg har vært borti mange havner hvor det virker som om man gir litt blaffen i forholdene for båtgjestene. Vann ikke tilkoblet, strøm ikke tilgjengelig eller meget begrenset, servicefasiliteter ikke åpnet er eksempler. Havna vil bare ha inn pengene. Slikt er jo fra et forbrukerståsted irriterende. Man er vant til at man skal ha den varen man betaler for. Man er vant til at prisen er den samme for alle kunder for samme vare. Så kan man si, som mange gjør, at liker man ikke havna, så kan man gå et annet sted. Riktig det også, men med båt er det ikke så enkelt som å kjøre til naboparkeringsplassen. Har man gått til en havn, så er det oftest mye styr med å gå til en annen. Havner nå er ofte ubemannet store deler av døgnet, så det er som ofte lite hjelp å få om ting ikke fungerer. Ja, havneavgiften bør betales, infrastruktur koster, men jeg forstår at noen kan mene at varen av og til ikke er som forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.