merkantil82 Startet 7.August.2011 Link til dette innlegget Startet 7.August.2011 Hei! Jeg disponerer en Fjord 650 SE med maskineri av typen Volvo Penta AQAD30. Motoren har 1200 timer på telleren og virker å være i grei stand, bortsett fra at jeg nå har oppdaget problemer med kjølesystemet. Symptomene er som følger: Kjølevann fra ferksvannssiden presses ut av radiatorlokk på ekspansjonstanken når motor er varm og går med relativt høyt turtall. Kjølevannsnivået er for høyt. Når motoren har stått over natta finner jeg brunt skum på innsiden av radiatorlokket. Da jeg demonterte hele lokket på ekspansjonstanken, fant jeg noe som så ut til å være saltkrystaller på undersiden av lokket. Kølevannstemperaturen virker å være for lav. Ved lav/moderat belastning er viser instrumentet rundt 40 grader. Kun ved høy belastning og turtall stiger temperaturen over 80 grader. Mine tanker rundt symptomene er som følger: Ettersom vannivået stiger og kjølevann presses ut av radiatorlokket har jeg en mistanke om at saltvann kommer inn i systemet. Dette underbygges av det som ser ut til å være saltkrystaller på innsiden av ekspansjonstanken. På den annen side blir jeg usikker ettersom jeg antar at trykket på ferskvannssiden er høyere enn på sjøvannssiden, i alle fall ved driftsvarm motor. I tillegg er jeg ikke sikker på om det er saltkrystaller eller om det faktisk kan være andre mineralavleiringer, f.eks fra gammel frostvæske. Jeg burde kanskje tørrkoke en vannprøve, og på den måten se om det blir liggende igjen salt. Brunt skum på innsiden av radiatorlokk har jeg ingen erfaring med. Om dette kan oppstå som følge av saltvann i ferskvannssiden vet jeg ikke. Det kan jo også komme av olje i kjølevannet, noe som kan indikere ødelagt toppakning. Eventuelt eksos i kjølevannet. Lav kjølevannstemperatur mistenker jeg å skyldes defekt termostat (lukker ikke). Ikke så usannsynlig om denne er gammel, eller om det er saltvann i ferskvannssiden. Nå vil jeg gjerne ha innspill og vurderinger fra kloke hoder her inne :) Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 (redigert) Hei. Har nettopp hatt samme problem på min tamd30 motor som er lik din motor, men med gir. Problemet var lekkasje i varmeveksler. Min hadde vært reparert med lodding en gang tidligere, og måtte nå byttes ut. Jeg byttet også "huset" som rørkjøleren sitter i, pga at aluminiumen var tæret bort, slik at den ikke ville blitt tett, selv med ny innmat. Mener det totalt kom på ca 25 tusen i deler. Jeg gjor arbeidet selv. Ang. temperaturen så er min akkurat lik som din.Kommer ikke opp i 80 grader før jeg belaster den. Jeg snakket med min lokale volvo forhandler, og dette var helt normalt på 30 motoren. Alle var slik. Det hadde vært en service bulletin på dette for 20 år siden hvor en monterte en plate inni varmevekslere ved termostaten. Slik jeg oppfattet det så var det lite å hente med denne modifikasjonen, de anbefalte bare å bruke motoren slik den var. Redigert 7.August.2011 av bmwpat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
merkantil82 Svart 7.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Hvis symptomene var de samme hos deg, så tyder nok det meste på at det lekker sjøvann inn via varmeveksleren hos meg også. Jeg mener å ha lest at det er en gjenganger at radiatorlokket lekker på disse motorene selv om kjølesystemet ellers er i orden, men mulig jeg bare husker feil angående dette? Hva skyldes i så fall dette? Er det muligheter for å reparere selve rørkjøleren på en holdbar måte? Sjekket nettopp prisene på www.volvopentashop.com og kommer ut med ca 25 000,- om hele varmeveksleren med både hus og innmat må skiftes. Dette blir i så fall en relativt kostbar reparasjon selv om jeg fint kan gjøre jobben selv. Spørsmålet er om det er verdt det på en så gammel motor (1986), hvor man også må kunne forvente andre dyre reparasjoner i årene som kommer. Kanskje det er bedre å se seg etter en nyere bruktmotor. Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Jostein Duesund Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Hei. Eg har og ein TAMD30, ein fin motor som har surra og gått upåklageleg. Litt tørst er den, men det får ein leva med Den står i ein Skilsø 750CC, for øvrig ei utmerka skute for 2-3 personar. Var på tur for nokre veker sidan og fekk hastverk med å komma meg heim. Gjekk på rundt 3600 o/min i overkant av ein halvtime, mot normal "kosefart" på 3300. Motoren går fint opp til maks på 3800, men då er støy/fartfaktoren kraftig på minussida... Då eg slakka av og manøvrerte meg til kai, vart det ei voldsom hosting frå motoren, samt at den rauk noko vanvittig. Eg lot den gå seg ned før eg tok ein liten runde på fjorden igjen. Då verka alt normalt. Javn og fin gange og ingen røyk. Men så opna eg luka ned til motorrommet. Der var det saltkrystallar og graut over alt. Det viser seg at huset som ladeluftkjølaren sit i, er tærd slik at vatn renn både ut av huset men og inn i luftstraumen som kjem frå turboladaren. Det ser ikkje vakkert ut i innsuget til sylinder 4, men motoren går framleis jamnt og fint. Dette kan ikkje ha pågått lenge, for då reknar eg med at motoren hadde sagt takk for seg. Har no lagt kjølaren i ei elv, med håp om at det skal løysa opp salt og avleiringar slik at eg får ut kjølerøra og kan ta skaden i nærare augesyn. Korleis er kjølerøra montert i huset? Skal lokket i bakkant av kjølaren følgja med når røra ein vakker dag løsnar, eller står lokket att då? Det er ikkje mykje ein kan ta tak i for å dra ut kjølerøra heller. Å slå på dei gjennom frostpluggen tør eg heller ikkje... Per nu står rørinnsatsen bom fast, sjølv etter at ein boks 5-56 har gått med. Tips til å få til dette utan å knuse heile huset (som ifølgje Bjordal og Madsen ikkje er i salg lenger).....? Ellers har eg samme erfaringar angåande driftstemperatur. Den oppnår maks 50 grader på sakte fart, så eg let den alltid bli så varm som det før eg gjer meir turtal. Den fell og vanvittig raskt i temperatur når ein drar av på farten. Den omtala plata i termostathuset står og på min motor, i tillegg til at eg har byta termostatane. Motoren vert raskare varm med nye termostatar, men fallet i temperatur hadde det ingen effekt på. Sitér dette innlegget Link to post
Jostein Duesund Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Ulempa med eldre motor er at ein får problem med å finna delar. Sjølve huset til ladeluftkjølaren er ikkje å få tak i. Kjøleinnsatsen er mogleg å få fingrane i, men det krever litt detektivarbeid. Eg fekk til slutt slått kjøleinnsatsen ut av huset sitt, der årsaka til lekkasjen openberra seg. Den har vore lodda minst ein gong før, men det var ikkje særleg pent arbeid. I tillegg var kjøleribbene tettpakka med salt, så effekten av kjølaren må ha vore kraftig redusert. Ny innsats måtte eg no uansett ha tak i, for behandlinga den gamle fekk for å få den ut, gjorde den heilt ubrukeleg. Etter ein del epostar og telefonar, kom eg over ein pent brukt innsats. Den vart montert no i kveld, med tilsynelatande veldig godt resultat. Det vart ein heilt annan lyd i motoren no når den får luft som ikkje er iblanda saltvatn.....! Det var ikkje vær til noko fullfartsårøve, så eg har ikkje noko inntrykk av kor mykje effekt eg har tapt på at kjøleribbene var så grodde som dei var. Tæringane som var i O - ringspora vart lappa pent saman med kjemisk metall frå Loctite. Bytta og alle O - ringane. Sette kjølaren saman og brukte dugeleg med pakningsmiddel for å kompensera for ujamnheiter i kontaktflatene. Første startforsøk var ikkje vellukka, då ein O - ring hadde ramla ut av posisjon. Då den vart plassert der den skal vera, var det ingen lekkasjar å sjå. Med mindre motoren har fått seg ein skikkeleg knekk av dette, reknar eg med at den skal halde ei god stund til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.