Jump to content

2 Nye fra Viksund. Viksund 335 St. Cruz og Viksund 390 St. Cruz


VannTro

Recommended Posts

Ser at Viksund har sin nye 335 St.Cruis klar for premiere på "Båter i Sjøen" i September. Skroget til den nye 390 St.Cruis ankom også verftet nå i august. Det skal ferdigstilles i høst og baten får premiere våren 2012.

 

Har har de vel laget både en volumselger i 335 samt en skikkelig "Norsk" storbåt i 390. Spørsmålet videre blir vel om markedet er villig til å betale den prisen fult utrustede båter produsert i Norge(med tilhørende høye kostnader) vil komme til å få. Det er ikke så veldig spreke tider i båtbransjen om dagen, men at 335 alt er forhåndssolgt i 7 eksemplarer tegner jo bra for verftet. At de i tillegg har klart å få tatt frem 390(prosjektet har pågått siden 2007) uten å gå konkurs er jo ganske så bra. De har jo en og annen konkurs bak seg opp gjennom tidene Viksund. Uansett, 335 ser ut til å kunne bli den båten de trodde 320 skulle bli og kanskje sikre økonomien i litt tid fremover og Viksund 390 St. Cruis ser ut til å bli en aldri så liten drømme-båt for de som ser etter alternativer i 40-fots klassen.

Den har 3 kabiner, 6 faste sengeplasser, 2 toalett(det ene med separat dusjrom), 2 salonger i cocpit(den ene opphøyet ved siden av førerplass) og 5 sitteplasser i fartsretningen. Den har også byssa akter ved bakveggen. Med andre ord så klarer denne båten å tilfredsstille de fleste ankepunkter mot Engelske storbåter som Princess/Fariline/Sealine. Blir spennende å se prislappen på en fult utrustet båt.

 

Viksund St. Cruis 335 omtalt i Båtliv

 

Skrog / overbygg til 390 St. Cruis ankommer verftet til VIksund

 

Bildeserie av 390 St. Cruis som ankommer Strusshamn

 

Ønsker Viksund lykke til med de nye modellene da jeg rett og slett synes de lager flotte båter !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

At de i tillegg har klart å få tatt frem 390(prosjektet har pågått siden 2007) uten å gå konkurs er jo ganske så bra. De har jo en og annen konkurs bak seg opp gjennom tidene Viksund.

 

 

Ønsker Viksund lykke til med de nye modellene da jeg rett og slett synes de lager flotte båter !

 

Vel, de gikk konkurs i juni 2009, og timingen for 390-prosjektet kan kanskje ha vært en medvirkende årsak. Uansett, det blir spennende å se den ferdig til neste år. Jeg synes også at Viksund lager flotte båter! :-)

Selv om en 390 prismessig vil havne langt utenfor min rekkevidde....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har vist ikke fulgt med i timen jeg. Vel da fikk de sanert utviklingskostnader da :rolleyes:

 

Prismessig havner den nok utenfor de flestes budsjett, det er vel der det vil stoppe opp.

Helge Duus lagde jo også en, etter min smak, nyyydelig tidløs 40 foter i Adriatic 40 Fly , men det er vel ikke solgt veldig mange av den all den tid de sliter med å bli kvitt demo-båten. Den har ligget til salgs helt siden i våres.

 

Lettdrevet er den også, 36knop med 2 x D4 260 lar seg høre i en 40 foter !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...