Jump to content

Septiktank - syrefast, plast eller annet?

Philonica III

Recommended Posts

Joda, jeg har syrefast tank, hvor mannlokket ikke er tett. (Tæret hull)

Har laget  nytt mannlokk i syrefast børstet stål

Klint dette godt inn med sika, og det står nå til tørk.

Sorry at jeg kommer litt seint på banen med dette utsagnet, ettersom du allerede har montert.

Jeg mener lokket burde vert polert i stedenfor børsta, dette pgav. korrosjon.

Sandblåst 316 malest

Børstet 316 ???

Blank 316 Må ikke malest

En ekstra ting Syrefast uten tilgang til Oxygen tærest (Lærte jeg nylig)

Er på temmelig tynn is her, men jeg vet at påstandene ikke er feil, men det er sikkert noen som kan gi bedre info ang dette.

Redigert av BK (see edit history)

BK,så da mener du at lokket vil tæres der hvor det er sika da? Nå trodde jeg oksygen måtte til for å få tæring jeg?? Uten tilgang på luft kan dety vel ikke bli

tæring etter min enkle tankegang? Jeg ville tro at det ikke ville oppstå tæring der hvor det er sika/silikon etc.

PanPan,nå må du gi en enkel forklaring om dette her.

Redigert av thor (see edit history)

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at plast er best i det lange løp, har nok ikke kunnskap til å si hverken for eller imot om dette.

Helt enig i det du sier Sydvesten. Beklager at jeg var upresis. Med plast i denne forbindelse mener jeg formblåst Polyetylene (HDPE) Denne finnes som gasstette kvaliteter godkjent ifor bruk i næringsmoddelindustrien. Selv har jeg nylig installert tank i syrefast i min egen båt. Hadde tank i HDPE vært tilgjengelig ville jeg nok heller valgt dette. Enkelte har tanker i Polyester. Disse er ikke tette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

BK,så da mener du at lokket vil tæres der hvor det er sika da? Nå trodde jeg oksygen måtte til for å få tæring jeg?? Uten tilgang på luft kan dety vel ikke bli

tæring etter min enkle tankegang? Jeg ville tro at det ikke ville oppstå tæring der hvor det er sika/silikon etc.

PanPan,nå må du gi en enkel forklaring om dette her.

Har engang vert helt enig med deg :crazy:

:seeya:

Om annet kan brukes?

Tja, de fleste septiktanker er vel laget i betong. :wink:

Jeg har ståltank, laget i "rostfritt" i følge båtbyggeren som satte den inn for over 20 år siden.

Like fin og ingen lukt.

Det er ikke brukt slanger, alt er lagt opp med rør.

Store Norske Kullseilingskompani.

Ørnhild er født med øyne i bakhue Pirus,hu vet bare en anelse av ikke Ørnhild Godkjente Lyster romsterer i mitt hode. Og hun har ei nese som kjenner lukter  som ingen andre mennesker har kjent før henne. Hadde hun vært bikkje hadde hun vært den perfekte hund for tollvesenet. :biggrin:

Da har vi det ganske likt. Admiralen har luktesans som en sporhund, og lukter allt i forkant av alle andre. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Septiktanken blir liggende i batterikassa som er den beste plasseringen, får plass til tank på hele 80 l. el. mer. Det vil si at tanken blir liggende under vannlinjen. Kan jeg bruke utløpet som er i dag?, den er litt høyere en bunnen på tanken- omentrent midt på. Må jeg legge utløpsslangen slik at jeg får en bue over vannlinjen eller er det noe spesielle ventiler som kan brukes? (Saga27ac 71mod)

Reidar

Hadde vært kjempefint med en kommentar til mitt spørsmål i stedenfor å bruke tråden til ekteskapelige problemer.

Reidar

:wink:

Om annet kan brukes?

Tja, de fleste septiktanker er vel laget i betong. :wink:

Jeg har ståltank, laget i "rostfritt" i følge båtbyggeren som satte den inn for over 20 år siden.

Like fin og ingen lukt.

Det er ikke brukt slanger, alt er lagt opp med rør.

Da foreslår jeg at du bruker en slik kom neste gang du skal bytte tank, det er vel snart på tide :wink:

Septiktanken blir liggende i batterikassa som er den beste plasseringen, får plass til tank på hele 80 l. el. mer. Det vil si at tanken blir liggende under vannlinjen. Kan jeg bruke utløpet som er i dag?, den er litt høyere en bunnen på tanken- omentrent midt på. Må jeg legge utløpsslangen slik at jeg får en bue over vannlinjen eller er det noe spesielle ventiler som kan brukes? (Saga27ac 71mod)

Reidar

Beklager min lille kommentar om luktesans, men sånn er livet noen ganger, man går over streken.... :cheers:

I min båt ligger septiktanken under vann, og utløpet til sjøen er omtrent midt på tanken. I mellom utløpet fra tanken og utløpet i bunnen ligger det kun en elektrisk pumpe med kvern (Jabsco?) Dette har fungert utmerket de tre sesongene jeg har hatt båten.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 2 uker senere...

Hva med såkalt "sjøvannsbestandig aluminium" er det noe å bruke til tank?

Lambertseter Industrier lager veldig stor del av septiktankene i alu. Saga selger i alu.

Kanskje syrefast er litt oppskrytt. Hvem sjekker feks. at syrefast blir sveist på riktig måte,- med gass invendig osv.- såkalt meierisveis. Dersom det ikke skjer er det jo ikke vært noen ting er det meg fortalt av tidligere nordsjøsveiser.

Reidar

Kikket litt på linken her igjen, og ser da på bildet av en tank som Ingar viser. Denne tenken er nok ikke syrefast men rustfritt, den er klart merket med TP304, dette er definitivt ikke det som kalles syrefast.

Nei, etter å ha lest kommentarene her innså jeg at jeg var blitt "lurt".

Antagelig ville en tank i 316 ha fungert problemfritt, men jeg tok ikke sjansen....

"Sjøvannsbestandig" aluminium ville jeg ikke tenkt på en gang, hadde en slik tank først og den holdt vel ikke mer enn ca 5 sesonger.

Redigert av Ingar (see edit history)

Nei, etter å ha lest kommentarene her innså jeg at jeg var blitt "lurt".

Antagelig ville en tank i 316 ha fungert problemfritt, men jeg tok ikke sjansen....

"Sjøvannsbestandig" aluminium ville jeg ikke tenkt på en gang, hadde en  slik tank først og den holdt vel ikke mer enn ca 5 sesonger.

Støtter Ingar her med tanke på aluminium, dette er nok ikke bare sjøvannet alene som skaper korrosjonsproblemer i tanken, det er andre godsaker i denne tanken også. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

Hei.

Jeg har 80 l i sepitank av plast (vanntank?) i båten. :puke: Pga lukt den. Derfor vil jeg ha ny sepitank. Hva jeg velger plast eller syrefast???

Har snakket med min svoger som jobb mekansik og sveise firma. De har undersøkelser pris av en hel plate 2mm vil koste ca 1800 kr. Seasea har ferdig sepitank 56 liter syrefast ca kr 1200. Øst Båtutstyr har ny type plast tåler mer og luktfri :confused: ca 80 liter koster ca 1800 kr.

Har lest tråden i baatplassen om sepitank plast og syrefast. Flest velger syrefast...

Noen har råd om det?

At-le

Redigert av Andreas (see edit history)

Råd og råd, de fleste velger syrefast. Jeg har plast selv, kjøpt som septiktank har ikke luktet de fem årene jeg har hatt den. Valgte plast rett og slett forde den er lettere i vekt, og av og til må man ha den ut. Har hatt den ute en gang for rengjøring (kommer ikke til den på andre måter). Hadde jeg valgt syrefast hadde jeg måtte plasert den annerledes og tatt mer av "nytteplassen" om bord.

Lykke til med byttingen uansett hva du velger :smiley:

Råd og råd, de fleste velger syrefast. Jeg har plast selv, kjøpt som septiktank har ikke luktet de fem årene jeg har hatt den. Valgte plast rett og slett forde den er lettere i vekt, og av og til må man ha den ut. Har hatt den ute en gang for rengjøring (kommer ikke til den på andre måter). Hadde jeg valgt syrefast hadde jeg måtte plasert den annerledes og tatt mer av "nytteplassen" om bord.

Lykke til med byttingen uansett hva du velger :smiley:

Har ikke tenke på tung syrefast. Hvis jeg velg syrefast så båten blir styrboard tyngere enn baboard pga batterier og ankervinsj står i styrboard? :headbang::cryin: Eller beholder gamle septitank?pga tung...

At-le

Har hatt samme plastikk tank i snart 10 år uten problemer med selve tanken. I fjor var det nesten umuligt å få vekk stanken. Viste seg å være luftingen som var gått tett. Orginalt fulgte det med et 90 bend i messing som nippel på tanken for lufteslangen. Denne nippelen var gått helt tett, hard som stein, da denne ble byttet forsvant også lukten.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

..Hadde jeg valgt syrefast hadde jeg måtte plasert den annerledes og tatt mer av "nytteplassen" om bord. :

Personlig var det omvendt for meg. Det stod en grønn Plastimo tank i båten som luktet ( Plastimo har fargekodet tankene etter hva de skal brukes til/plasttype: grønn plastimo = vanntank, grå = spillvann og svart = septik). Plasttanken var firkantet. Den skreddersydde rustfrie tanken utbyttet rommmet mye bedre.

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Jeg er akkurat ferdig med å montere septiktank, og valgte syrefast på grunn av at den blir stående like under hodeputa. Og da er det jo en fordel med minst mulig lukt. Hadde jeg hatt muligheten til å plassere den et annet sted enn i salongen, så ville jeg ha valgt plast.

I følge de som forstår seg på det (bl.a. Peggy Hall) så har en syrefast tank begrenset levetid som septiktank, på grunn av innholdets tærende egenskaper :sad: . Så noe er det med alt...

Man får velge det man føler best for selv, ingen av alternativene er perfekte. Men husk doble slangeklemmer på alle slangene, og bruk kun sanitærvæske uten tilsatt lukt. Denne lukten trekker gjennom slangene, selv i såkalte luktfrie slanger. Det lukter riktignok bedre enn septik, men likevel ikke særlig godt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sanitærslangene vil uansett lukte etter noen få år, stryk hånden langsmed en 3 år gammel slange så vil du sannsynligvis kjenne dette. Tess sa også dette om sine slanger (som ifl. dem selv skulle holde en betydelig høyere kvalitet enn båtbutikkenes).

Og hvis vi så beger oss over på elementene i anlegget som er laget av div. plastkvaliteter, så som pumper, toalett ventil systemet osv. så vil dette også slippe noe godlukt etter en tid....

Selv hadde jeg syrefast tank, som nå måtte skiftes. Tanken er formet etter skroget (og med 25mm lufting !!) Hva hele utskiftingen kostet med tank, slanger, instrumenter, nye skroggjennomføringer, pumper tør jeg ikke tenke på.

Siden alt dette inkludert diesel og vann ligger under køyene i akterlugaren, så skal det lages et eget utsug som kontinuerlig trekker ut denne lukten av båten. Det beste er å ha en båt hvor dette ikke er plassert i boenheten, og i hvertfall når det begynner å fise ut godsaker gjennom sveisekjøter (som i fjor sommerferie :diving::crazy: )

Den nye tanken :

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...