Jump to content

Septiktank - syrefast, plast eller annet?

Philonica III

Recommended Posts

Hei

Må det brukes syrefast til septiktank eller kan andre materialer brukes? Svar de som har greie på det!

Reidar

Det MÅ ikke brukes syrefast til septiktank.

Det kan også brukes andre materialer.

For eksempel kan det nevnes at Nidelv har støpt septiktank av glassfiber (gelcoat?)

Fordelen med syrefast: Relativ lang holdbarhet.

Ulempe med syrefast: Kan tæres hull på.

Fordel med plast: Veldig lang holdbarhet.

Ulempe med plast: Kan på sikt slippe gjennom lukt.

Undertegnede har i dag en båt fra 1985, hvor septiktanken er tæret i stykker på toppen.

Har utbedret dette i år, men er forberedt på å bytte denne i løpet av noen få år. Kommer da til å velge septik av plastik.

Geir

Hei.

Har selv tank i plast som er like god nå som da den var ny i -86. Og skulle jeg noen gang bytte, blir det plast igjen. Dette spesielt etter å ha lest denne tråden om lekk septiktank i rustfritt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Må det brukes syrefast til septiktank eller kan andre materialer brukes? Svar de som har greie på det!

Reidar

Hei, hadde tank støpt i glassfiber med aluminiums lokk oppå. Aluminiumen gikk i oppløsning men selve tanken var ok. Skiftet til plast tank beregnet på septik, ingen lukt og med sanitær slanger fra Tess så er du sikker.

Lykke til.

MVH

Redigert av MVH (see edit history)

Har dy syrefast tank Geir? I min er det plast tank som fungerer helt greit bortsett fra at lokket må byttes før sjøsetting neste år.

Joda, jeg har syrefast tank, hvor mannlokket ikke er tett. (Tæret hull)

Bilde

Har laget nytt mannlokk i syrefast børstet stål

Bilde

Klint dette godt inn med sika, og det står nå til tørk.

Håper dette holder ett par år, da finansministeren er i ferd med å legge ned veto mot flere investeringer nå.

Har allerede fått tillatelse til å investere i: (Reiser til Arendal på onsdag blandt annet for å shoppe på Maritim)

Trimplan

El- do

Eksosbend (for å få eksosen ned i vannet)

Ny GPS

Nytt dørkteppe

Nytt elektrisk opplegg de fleste steder

Masse tid...

Så jeg må prøve å få ytterligere bevilgninger på neste års budsjett.

(Har avvikende regnskapsår, så budsjettperioden er fra juli-juli.)

Geir

P.S.

Har spurt på pris på septikslanger fra Tess. Disse kostet 523,- pr. meter + mva.

Ser at Maritim har septikslange til under halve prisen.

Noen som har erfaring med disse?

D.S.

Hei,

Jeg har også alltid hatt Syrefast septik tank, og har aldri hatt noen problemer !

Var egentlig litt skeptisk til min første Plastikk septik, men har bare gode erfaringer med den. Nå står den også plasert slik at man kan se hele tanken.

Tanken min er fra Plastinvent A/S - Telefon: 56351830

De har et stort utvalg !!

Svein

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Oh hildrande do! :ninja:  Ser ikke pent ut. Dropp GPS`n og kjøp plast tank istedet. Ligger din tank under skapet som fører stolen står på? En pokkers plass å legge en tank uansett materiale.

Ja det gjør den.

Må ut med hele innredningen på styrbord side for å komme til.

Geir

Hei.

Har selv tank i plast som er like god nå som da den var ny i -86. Og skulle jeg noen gang bytte, blir det plast igjen. Dette spesielt etter å ha lest denne tråden om lekk septiktank i rustfritt.

Lars H.

Kikket litt på linken her igjen, og ser da på bildet av en tank som Ingar viser. Denne tenken er nok ikke syrefast men rustfritt, den er klart merket med TP304, dette er definitivt ikke det som kalles syrefast. Det skal nok en liten "dært" med molybden i materialet før det blir betegnet som syrefast. Da kalles det forøvrig for 316. 304 eller det som enkelte kaller for rustfritt egner seg generelt dårlig sammen sjøvann og er derfor lite egnet til slikt bruk.

Nå er jeg ikke sikker på at den dunken som er avbildet her er i syrefast, utfra den korrosjonen som man kan se så tviler jeg nok på det, men det er ikke mulig å slå fast uten at en materialprøve er tatt.

Vel dette har vært debatert opp og i mente her tidligere, og meningene om dette er stort i samsvar med det antallet svar på innlegget. Jeg tror ikke syrefast er noe dårligere enn andre materialer, det være seg plast eller grp. Som tidligere nevnt, ingenting varer evig, heller ikke disse tankene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror ikke syrefast er noe dårligere enn andre materialer, det være seg plast eller grp. Som tidligere nevnt, ingenting varer evig, heller ikke disse tankene.

Helt enig med deg, i teorien. Men så var det dette med teori og virkelighet da. Hva med han som sveiste tanken? Gjorde han det på en mandag etter den gedigne fyllefesten i helgen? Eller de som produserte platen, hadde de et lite uhell i produksjonen for den serien med plater? For meg virker det som det er litt for mye som kan gå galt med stål. Plast virker på meg som mindre risikabelt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tiltredes ! Hadde samme type plast tank i forrige båten(Saga 25) som i nåværende båt. Tror hverken Skilsø eller Saga setter tanker av dårlig

kvalitet i båtene de bygger. Nå påstår Ørnhild at det lukter litt septik

av og til riktignok men jeg kan ikke lukte noe som helst.

Tiltredes !  Hadde samme type plast tank i forrige båten(Saga 25) som i nåværende båt. Tror hverken Skilsø eller Saga setter tanker av dårlig

kvalitet i båtene de bygger. Nå påstår Ørnhild at det lukter litt septik

av og til riktignok men jeg kan ikke lukte noe som helst.

Hadde plast i min siste båt. Ikke noe problem med lukt i båten, men åpnet man benkrn tanken lå i luktet det litt. Ellers var plast bra det

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ørnhild er født med øyne i bakhue Pirus,hu vet bare en anelse av ikke Ørnhild Godkjente Lyster romsterer i mitt hode. Og hun har ei nese som kjenner lukter som ingen andre mennesker har kjent før henne. Hadde hun vært bikkje hadde hun vært den perfekte hund for tollvesenet. :biggrin:

Hei

Hei,

Jeg har ikke selv greie på septiktanker - men jeg våger meg utpå basert på egne erfaringer selv om jeg ikke jobber med septiktanker til båt (er litt usikker på hva du mener med at det bare er de som har greie på det som skal svare)

I vår Nidelv 690 Sport var septiktanken av transparent plast. Hadde ingen problemer med lukt, og det var kjekt å kunne se når det begynte å bli fullt.

I vår nye Nidelv 300 sport er septiktanken av syrefast stål. Vet ikke hvorfor Nidelv ikke bruker plast her (mulig det har med fasong på tanken å gjøre)

Erfaringen min er at Nidelv har bra deler i båtene sine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei

Jeg fikk gratis varmtvannsbereder hos den lokale rørlegger.

Leverte den på Flebu for sveising av mannlokk og inn/ut stusser.

Ingen lukt så langt (3 år). :smiley:

Slangene bør være diffusjonstette gummislanger.

Stoffer i septikken tærer på plastslanger og slipper lukt igjennom

over tid (ikke diffusjonstett lenger). :nonod:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)

Septiktanken blir liggende i batterikassa som er den beste plasseringen, får plass til tank på hele 80 l. el. mer. Det vil si at tanken blir liggende under vannlinjen. Kan jeg bruke utløpet som er i dag?, den er litt høyere en bunnen på tanken- omentrent midt på. Må jeg legge utløpsslangen slik at jeg får en bue over vannlinjen eller er det noe spesielle ventiler som kan brukes? (Saga27ac 71mod)

Reidar

Ørnhild er født med øyne i bakhue Pirus,hu vet bare en anelse av ikke Ørnhild Godkjente Lyster romsterer i mitt hode. Og hun har ei nese som kjenner lukter  som ingen andre mennesker har kjent før henne. Hadde hun vært bikkje hadde hun vært den perfekte hund for tollvesenet.

Tror dette er tomt skryt jeg Thor. For hadde Ørnhild fått snusen i hvordan du omtaler henne her, hadde det nok vanka enda mer pryl. Jeg tror Den Grusomt Sinte Og Brutale Kvinnen Ørnhild, egentlig er ei lita snill linerle.. :cool:

Suzuki

No boat needed..

Hei.

Lars H.

Ja, det er greit Lars H. Plast er nok det beste i det lange løp. Problemet med plasttanker er at de ikke kan skreddersyes til hver enkelt båt. Hvis ikke båtleverandøren selger originaltanker er man avhengig av standardtanker fra tankprodusenten. Min erfaring er at disse skjelden eller aldrig passer. Nest beste løsning blir da syrefast.. Vær dog obs på at mange "syrefaste" tanker ikke er A4 syrefaste men A2 rustfri kvalitet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Byttet septiktank på min Classic i fjor, og det er en jobb jeg gjerne vil unngå å gjøre igjen.

Den gamle tanken var aliminium, og var rett og slett tæret hull i. Vi valgte derfor ny syrefast tank, selv om dette materialet er betydelig tyngre enn aliminium. Plast ville jeg ikke valgt - har hørt om flere med plasttank som sliter med luktproblemer.

Ja, det er greit Lars H. Plast er nok det beste i det lange løp. Problemet med plasttanker er at de ikke kan skreddersyes til hver enkelt båt. Hvis ikke båtleverandøren selger originaltanker er man avhengig av standardtanker fra tankprodusenten. Min erfaring er at disse skjelden eller aldrig passer. Nest beste løsning blir da syrefast.. Vær dog obs på at mange "syrefaste" tanker ikke er A4 syrefaste men A2 rustfri kvalitet.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at plast er best i det lange løp, har nok ikke kunnskap til å si hverken for eller imot om dette. Men en ting (som du også kommer innpå) er sikkert. Alt som selges som "Syrefast er ikke syrefast", og "plast er ikke plast" Det er meget store forskjeller på plastens kvaliteter og egenskaper, og i samme grad kan man omtale rustfritt materiale. Siden det ikke er mulig å se forkjell på rustfritt (304) og syrefast (316) materiale så må man be om materialserftifikat (3.1B) for å være helt sikker. Men til vanlig er stemplet på platen, eller rørdelene mere enn godt nok til båtbruk.

For ordens skyld så gjelder betgnelsen A4 og A2 for bolter og muttre, og styr unna alt som er merket A2 eller 304 i forbindelse med sjøvann, det vil gi deg problemer på sikt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...