Jump to content

Valg av seilbåt til bruk på Mjøsa


ADNOH

Recommended Posts

Så ut som en fin båt det. Går ut fra at du har behov for senkekjølen?

Jeg har aldri hørt om merket før; Phobos. Det kan gi litt usikker salgsverdi - i negativ retning.

 

(ellers så jeg i bildetekstene i annonsen at man kan velge å ha 'saltvannstoalett' i båten. Regner med at det følger med noen sekker salt da, for bruk på Mjøsa :rolleyes: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

båten du linker til er sikkert helt greit, men, siden du spør spesielt om Mjøsa kan jeg synse litt om hvilken type båt som passer for "innsjø-seiling".

 

Vindforhold kan være veldkge variable, Ikke uvanlig med vindstille på en side og kastevinder med kulign styrke på den andre. Som fks seiler er det da en fordel med en båt som ikke er for følsom, dvs bør bl.a ha en del ballast i forhold til seilføring. Hvis dere ettervt tenker litt på å delta i regattaer er min erfring at båter deplacement- fokus vinner over surfe- båter, dvs heller smal og gjerne spissgatter fremfor en med bred hekk. dette fordi man straffes med høye lystall på surfe- båtene, men får sjelden bruk for dem.

 

ellers holder med en typembåt som er beregnet på lukkede farvann, dvs. Klasse A er overkill...

 

men egentlig vil jeg vel velgr den båten man finner egnet for egen behiv, uansett om det er mjøsa eller andre farvann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...