Jump to content

Valvoline Durablend 10-40, tør jeg bruke denne på min Yamaha F225?


tkb

Recommended Posts

Mitt lokale Yamahaverksted har solgt meg Valvoline Durablend 10-40 delsyntet. Opplever noe svak ventiltikking ved oppstart. Dette kan variere fra flere ventiler virker det som, og jeg mistenker at oljen blir litt tynn for mine hydrauliske ventiler.

 

Mulig 10-30 delsyntet ville funket bra, men tenkte å prøve denne mineraloljen fra felleskjøpet for å se hva som skjer.

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/396896/768/

 

Motoren min skal etter boka ha SAE 10W-30 eller 10W-40 API SE eller høyere.

 

Da jeg kjøpte motoren var det ingen antydning til dette, og anbefalingene som jeg nå tenker å prøve, kommer fra den mekanikeren som hadde service før jeg overtok.

Link to post
Share on other sites

Du lurer på om Valvoline Duradlend 10w/40 er for tynn, og så lurer du på å gå for en 10w/30 i stedet?? Hva kan du om oljer? For det første, på kald motor er begge like tynne/tjukke. Forskjellen, det siste tallet, er på varm motor, altså er /40 tykkere enn /30. lle

Det er da et stort sprang å gå fra en godt kjent motorolje, til et kombiprodukt for landbruk...

Jeg ville begynt med å justere ventiler,(om det ikke er hydrauliske løftere,) er det bråk etter at det er gjort, må en tenke på hvor mye en vil legge i å fikse det, eller bare leve med det...

Link to post
Share on other sites

Denne motoren benytter vel shims for ventiljustering = verkstedjobb a la trial n error = meget kostbart. Sjekke ventilklaringene kan man imidlertid (relativt) enkelt gjøre selv.

 

Det er ENORM forskjell på oljekvalitet. Jeg skal gi ET konkret eksempel på det senere men det er likevel ingen fasit jeg kan gi. Tror man bør bruke hva motorprodusenten anbefaler men at man kan bruke hvilken som helst anerkjent olje "brand" beregnet for marint bruk. De fleste vil klare seg med et oljeskift i løpet av en sesong så jeg skjønner ikke nødvendigheten av å skulle knipe inn på noen få kroner for en hel sesong uansett.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne oljen var kun ment som en test. Er klar over kvalitetsforskjell, og ønsker å kjøre på det beste. Kjøper nok Yamalube neste gang for å være sikker.

 

Men samtidig, kan man ikke få slike symptomer dersom motoren er beregnet for mineralolje og man bruker delsyntet?

 

Og ja, det er hydrauliske ventiler med shims.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydrauliske ventilløftere vil ha tynn olje,når du starter og motorn er kald har du tikkingen

før oljetrykket kommer.

Har du tykk olje tar det lengre tid før trykket er ok i løfteren.(leengre tikketid)

Har du tikking når den er varm kan det være kokset løfter.(motorrens hjelper)

Tikkingen du opplever er ikke noe å stresse med så lenge det forsvinner etter noen sek. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...