bono Startet 8.August.2011 Link til dette innlegget Startet 8.August.2011 Ankervinsjen slipper ikkje ut når eg trykker på bryteren, må åpnes med verktøy på sjølve hjulet. hører bare eit klikk. men når ankeret først er ute så fungerer vinsjen til å trekke inn ankeret? Skal være frislepp på dette ankeret. Er same problem når eg bruker fjernkontrollen. har noen hatt same problem å har ein løsning på dette??? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Navn og nummer på vinsjen hadde nok gjort det litt enklere å gi "gode" råd. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
-Luna- Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Hadde akkurat samme problemet på min ankervinsj. Men her virket verken inn eller ut etter at ankeret var sluppet. Klikket i releet men ingenting skjedde. Hos meg var vinsjen full av salt som hadde laget dårlig kontakt på børstene i motoren. I ditt tilfelle kan bare en børste ha mistet kontakten. Demonterte motoren og spylte den med ferskvann. Sprayet så på med CRC og lot den tørke i boden. Børstene ble tatt ut og pusset med litt smergel papir. Vasket kontaktflatene på motoren med sprit og Qtip. Satte alt sammen igjen og virket med en gang. Min motor er ganske gammel og det var en del rust utvendig på motoren som var skyld i lekkasjen. Pusset rent og malte med hammerlakk. Ble litt lettet når jeg slapp å kjøpe ny motor Håper du finner ut av det! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Loma Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 hadde samme problem på en Ancorlift. Hos meg var det eine kontakten på relet som hadde losnet og forskyvet seg litt, dermed ble det ikke kontakt. Var lett å fikse da desse relea er skrudd sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 *Nimbus* skrev On 9.8.2011 at 16.24: Hos meg var vinsjen full av salt som hadde laget dårlig kontakt på børstene i motoren. I ditt tilfelle kan bare en børste ha mistet kontakten. Begge børstene er i bruk, både ut og inn, så dette høres ikke så sansynlig ut. Det beste er om du kan måle litt. Har du et multimeter eller en prøvelampe? Hvis ikke bør du vurdere å kjøpe. Kjempenyttig i slike tilfeller. Følg spenningen mot motoren og finn ut hvor den stopper. Noen andre tips: - Gå over alle koblinger. Sjekk at de sitter godt. Skru gjerne løs og se etter irr under. I ditt tilfelle (når motoren går en vei, og du hører klikk beggeveier) så er nok ikke dette noe hjelp. - Releet kan være ødelagt. Det kan si klikk, men du får ikke kontakt, p.g.a. irr på kontaktene. Dette kan sjekkes ved å snu funksjonen på releet, slik at den delen av releet som trakk inn i stedet trekker ut. Jeg opplevde dette på min Anchorlift vinsj (med samme symtomer som deg). Releet kunne jeg åpne og pusse flatene, og så virket det lenge etterpå. (Dette høres mest sannsynlig ut hos deg) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Dette er ein Anchorlift Dolphin 1000, ser det er flere som har hatt litt trøbbel med desse. Skal prøve tipsene som dere har komt med, håper det er dårlig kontakt/irr som kan være problemet. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Gerhard skrev On 9.8.2011 at 17.53: Begge børstene er i bruk, både ut og inn, så dette høres ikke så sansynlig ut. Glemte å nevne at min motor hadde totalt fire børster. Vil anta at dette er to separate kretser/viklinger. Usikker på hvordan dette virker, men ville ha målt om du hadde kontakt fra pluss til minus i motoren med et Ohm meter. Forvent ca det samme på begge viklingene (ca 5-10 Ohm). Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.