Jump to content

Forbruk og valg av ny 115hk


TurboThomas

Recommended Posts

Hei. Har en suzuki 90hk 94mod.

Synes forbruket på motoren er noe høyt men har ikke målt. noen som har en peiling på hvor mye den bruker.

 

Tenker på å kjøpe ny 115hk men vet ikke hvilken jeg skal satse på. Modrerne 2takter eller 4takter.

Båten motoren skal stå på er en scand 550. Bruker båten mye og ¨på lengre strekk så er opptatt av forbruk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha driftsikkerhet og kvalitet velger du Yamaha. Skal du ha "sportslighet" velger du Evinrude. Suzuki hvis lavt forbruk er viktigst, men suzuki er som regel slappest. :rolleyes: Jeg ville valgt Yamaha UTEN tvil. :flag_bp: Lykke til :)

 

Mhv Kaptein Benjamin

Link to post
Share on other sites

Bruker båten mye og ¨på lengre strekk så er opptatt av forbruk.

 

Jeg anslår at forbruket har gått ned med ca 40% ved bytte fra bensinhungrig gammeldags totakter til moderne firetakter for motorstørrelse 90/115hk. Dette ved kjøring på marsjfart 22/25 knop over lengre strekk fra 1 liter til 0,6 liter per nautisk mil som vel er det som betyr noe. Hvor mye besparelse dette utgjør i løpet av en sesong er jo helt avhengig av hvor mye man kjører.

Har selv en Suzuki 90hk idag som jeg er meget fornøyd med, men hadde heller ikke hatt problemer med å kjøpe en Honda eller Yamaha heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Yamaha er vel litt oppskrytt... :wink:

 

Optimax 90 kan relativt enkelt chippes til 115 hk = penger spart.. og jeg ble overrasket over at den ikke støyet mere enn den gjorde selv om den bare har 3 syl. Faktis både tøff og behagelig lydnivå. Det er jo "en halv" V6 3-liter.

Dessuten finnes den i 125 hk versjon hvis man trenge litt ekstra kraft.

 

Tohatsu 115 TLDI har derimot 4 syl og er vel en bra motor med nesten samme 2-taktsteknologi som Optimax.

 

Den nye Honda 115 er jo en kongemotor med overlegen kraft, men den er jo litt tung da.

 

Yamaha og Suzuki er jo eldre kvalitetskonstruksjoner, men kanskje ikke særlig spennende....

 

E-tec 115 er nok kanskje den mest spennende motoren, og dessuten den letteste i klassen 4-syl, og V4 2-takt er spreke saker, og den finnes jo også i 130-versjon.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Begynner og bli litt inspill her nå. Hvor mange l/t bruker den 02mod din på marsj.

 

Er det ikke viktigere og mere relevant å få vite hva en motor forbruker uttrykt i liter per nautisk mil, og ikke i timen? Man spør vel aldri hva en bil bruker i timen, men hvor mye den forbruker per 10 kilometer, en mil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan på det sterkeste anbefale Evinerude 115 E - TEC. LAV vekt, Lavt forbruk, lavt utslipp, minst støy i klassen, sterk, fin gange, starter ALLTID, pluss at du den trenger bare service hvert 3 år el 300 timer, sparer deg for masse penger. Den tar også vinter konserveringen selv med hjelp av noen enkle grep. Anbefales sterkt!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har selv en 09 Yamaha 115hk på en 19 fot jeep som veier 1150 kg med full tank og puter pluss bagasje. Den kjører jeg ned mot 0,65 pr nm i marsjfart ca 25 knop. Kun full gass bruker den over 1l pr nm. Eksempel: dit du reiser ca 22nm ville jeg da ha brukt ca 16liter bensin.

Er i tillegg veldig støy og vibrasjonsvak, synes vi. Har ikke tall før å kunne bekrefte dette, kun min observasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg anslår forbruket mitt til å ligge på ca. 15-18 liter i timen når jeg kjører på marsjfart, med min Suzuki DF115 fra 2002. Da holder jeg båten rolig og pent i plan på ca 20-22 knop. Båten er en Skibsplast 655, full av mystiske lekesaker, badeting, og mystiske remedier :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha driftsikkerhet og kvalitet velger du Yamaha. Skal du ha "sportslighet" velger du Evinrude. Suzuki hvis lavt forbruk er viktigst, men suzuki er som regel slappest. :rolleyes: Jeg ville valgt Yamaha UTEN tvil. :flag_bp: Lykke til :)

 

Mhv Kaptein Benjamin

 

Merkelig at Suzuki stort sett alltid er blant de to beste både når det gjelder akselerasjon og toppfart i alle tester hvis de er så slappe.

 

Driftsikkerheten til DF115 er enormt bra, vet om motorer som har gått 7-8 tusen timer uten overhaling. Kjenner mange som har kjørt 2-3 tusen timer med DF90/115 uten problemer.

 

Jeg har hatt DF115 i 5 år og er meget godt fornøyd, kjøpte en DF175 i fjor og den er jeg enda mer fornøyd med. DF175 er en nyere og mer avansert konstruksjon enn DF115.

Link to post
Share on other sites

Ja enig, de klippene kan virke som litt "propaganda" men finnes jo massevis av tester som kan slå begge veier:

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article301758.ece "Evinrude 115 E-tec imponerer oss med god fart, moderat støy og fornuftig forbruk, og selv om den ikke er den rimeligste, er dette totalt sett den beste motoren. "

 

 

www.batliv.com/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTcxMzk2 "På 5000 omdreininger brukte totakteren Evinrude E-TEC bare halvparten av firetakteren fra Mercury. Og det ble flere overraskelser."

 

Her er en liten vid å gjennomgang av motoren som kan være interessant for dem som skulle være interessert i en 115hk

 

 

 

Skal ikke stå her og påstå at Evinrude E-tec er overlegent verdensbeste båt motor. Men har hatt forskjellige motorer igjennom åra, å jeg er ekstremt fornøyd med min egen så langt. Den er 2008 mod og har aldri hatt noen antydninger til problemer med den. Just my two cents.

Link to post
Share on other sites

 

www.batliv.com/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTcxMzk2 "På 5000 omdreininger brukte totakteren Evinrude E-TEC bare halvparten av firetakteren fra Mercury. Og det ble flere overraskelser."

 

 

 

Det blir jo helt feil å sammenligne forbruk i denne testen!

 

De sier ingen ting om propell, og hva max turtall er med den aktuelle motoren på den båten.

 

For alt vi vet kan Mercurien nesten gå på fult ved 5000rpm. (med feil propell) mens e-tecen kan ha nesten 1000rpm igjen å gå på.

Hadde de oppgitt max turtall, med forbruk så hadde man kanskje kunnet sett en annen sammenheng.

Jeg savner og fart i de aktuelle turtalsområdene!

De testene jeg har lest ellers, så ligge E-tec litt over i forbruk.

Link to post
Share on other sites

Ja kan si meg enig i det. Virker som de fleste nye moderne motorer er ganske jevne. Virker som e-tec er lavest på forbruk under 1500 omdreininger. ihvertfall i følge denne testen :

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/ABD727DA2C6709BFC1257618004826FA?OpenDocument

 

Men det beste når man er på utkikk etter ny motor, er rett å slett og test kjøre de forskjellige motorene. Så må man bare ha i bakhode hva som betyr mest av forbruk, støy, utslipp, vekt, vedlikehold osv.

Link to post
Share on other sites

Yamaha ga opp sin HPDI 2-takts teknologi, mens BRP videreutviklet sin DI-teknologi og er nå ledende vedr. forbruk og støy i 2-taktsklassen selv om Optimax og Tohatsu også fungerer greit.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ville utvilsomt valgt Evinrude 115. Har H.O.-utgaven selv og den er helt rå!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Blir grønn av missunnelse jeg som har BF90D men egentlig ønska meg E-tec 115 (trenger ikke HO egentlig :wink: )

Ikke for at Hondaen er dårlig, tvertimot. Men 40 knopsgrensa er jeg ikke i nærheten av :sad:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...