Jump to content

Forbruk og valg av ny 115hk


TurboThomas

Recommended Posts

Jeg har hatt en E-tec 50 og kan ikke si at den "stinket" noe spesiellt.

Og til tross for bare to sylindre (i motsetning til 90 hk 3 syl. og 115 hk V4) gikk den bemerkelsesverdig rolig og vibrasjonsfritt, totalt ulikt de gamle 2-takterne.

Men for all del, symaskingangen på tomgang til en 4-syl. 4-takter er vanskelig å slå, hvis noen syns det er viktigst da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel helst på tomgang og lavtturtall at lydbilde til 4 takterne erb

Bedre, dorger man mye så ser jeg argumentet med lydbilde. selv brukerbjeg 6 hk ern når jeg dorger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en test gjort av Båtmagasinet eller Båtliv(husker ikke hvilket) hvor de avslørte at Evinrude 115 HO rett og slett er langt sprekere enn de oppgitte 115hk. De testet den opp mot en Evinrude 130 (ikke HO) og fant veldig små forskjeller i ytelse. Nå finner jeg ikke igjen testen, men jeg finner en tilsvarende test test for Evinrude 200 og 200 HO hvor de avslører at High Output motoren rett og slett yter 220hk.

 

Jeg finner at Klikk har en test av diverse 115hk motorer, kanskje den kan være interessant.

Her går Yamaha F 115 av med seieren. Evinrude 115 HO er ikke med i denne testen, men er nevnt i artikkelen og får samme 5 poeng på terningen. Selv om Yamaha går av med seieren i testen nevnes det spesielt at den har treg akselerasjon, faktisk en av de tregeste i testen.

Selva 115 er med i testen. Det er vel om jeg ikke tar feil samme motor som Yamaha, men med annen utveksling på gear og annen propell. Det ser ut til å gi en litt annen karakteristikk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Evinrude legger et "smokcreen" ved veldig aggressiv markedsføring for å bringe fokus vekk fra alle havariene disse motorene har. Stay away. De blåser fortsatt motorer som popcorn...

http://www.google.no/search?q=evinrude+etec+powerhead+problems&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

http://m.topix.com/forum/city/paris-tx/T1E45O8AB7ARAGDEH

I work at a marina in TN. Our rental fleet has (had) 5 of these e-tecs. They all failed at least once if not numerous times. After losing who knows how much business due to e-tecs that won't start, won't stay running or suffer from catastrphic engine failure we pulled everyone one of these engines off the boats and they now sit in storage waiting to be sold. The boys at BRP have no answers and the local BRP dealerships won't even consider them on a trade in because they can't even give the damn things away.

All phone calls to the Big shots at BRP have ended with them verbally accosting us and eventually hanging up on us.

Now thats what I call customer service!

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Testen der viser Evinrude Fitch. Det er en eldre konstruksjon som hadde mye problemer. Når det gjelder e-tec er mye forandret ved innsprøytningen, at det var mye trøbbel også med e-tec var nytt for meg....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er det erfaringer på nett som natt og dag.

Noen steder kan man lese om E-tec motorer som har kjørt flere tusen timer, bl.a. for det amerikanske forsvaret.

Andre steder leser man om injektorproblemer.

 

Sakset fra et forum: "we have not seen one failure on a 3.3L and today a 200HP used in commercial applicaton has come in for service and it has done 1500 hours."

 

Imidlertid er jo garantien nå økt til 5 år også for E-tec så det er jo sånn sett liten risiko uansett.

BRP har vel nå snart 10 års erfaring med DI og E-tec teknologien, foruten de mindre lykkelige OMC Ficht-årene på slutten av 90-tallet.

Dersom teknologien overhodet ikke fungerte så hadde jo ikke disse motorene vært i salg over så mange år (E-tec ble introdusert i 2004, og den jeg hadde var en 2004-modell uten noen problemer).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men den stinker fortsatt 2-takt og har en mye hardere lyd enn 4-takt. Prøvde en demobåt med E-Tec 150 før jeg handlet, du verden for en forskjell det var da jeg fikk båten min med DF175.

Hardere lyd? Tror du mener råere lyd :giggle: Stille som bare det på tomgang og rolig fart, og passe deilig brøl når man gir på.

Dette med lukt/røyk på totakt har jeg aldri helt skjønt. Ja det ryker noe, men bruker man riktig olje er det minimalt med røyk og lukt, særlig fra en e-tec.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Bruker man XD100-olja (og motoren er omprogrammert for den istedenfor XD50) skal det ikke være mulig å lukte noe i eksosen, iallefall ikke noe man trenger å skrive om :wink:

 

Dersom man nesten utelukkende kjører på full gass og/eller har toppeffektutgaven av gjeldene motorblokk bør man vel ikke omprogrammere for XD100 men allikevel bruke den olja siden den smører best.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hallo,etter att min Honda 90 99mod.havarerte for noen år siden (sprekk i blokka),kjøpte jeg en Fjordling 18 med 115 hk E tec.Denne har en flott og behagelig lyd på alle turtall(hondaen hylte veldig når det nermet seg full fart)bruker mindre bensin og er råsterk i forhold.Ved dorging kobler den ut to av syl.og går billig.Det vanlige KLONK`et når du setter den i gear eg ikke hørbart.MEGET GODT FORNØYD med en nydelig motor.NB! Husk å få inst.et godt bensinfilter på din nye motor.

Link to post
Share on other sites

Driftsikkerheten til DF115 er enormt bra, vet om motorer som har gått 7-8 tusen timer uten overhaling. Kjenner mange som har kjørt 2-3 tusen timer med DF90/115 uten problemer.

 

Jeg tror valg av moderne utenbords i dag er litt hipp som happ i forhold til driftssikkerhet og forbruk. Alt er bra. Men enkelte motorer har vært med ganske lenge da, og vist seg å være svært driftssikre.

 

Snakket i vinter med en kar som er skipper på egen charterfiskebåt på Kanariholmene, og han hadde to DF140 bak på en rundt 30 fots rib. Mener å huske at det var 2002-modeller. Begge motorene hadde over 10 tusen timer uten ett eneste driftsproblem. Han vurderte pga høyt timetall å sjekke om det begynte å bli nødvendig med overhaling. Suzuki DF90, DF115 og DF140 er samme motor.

Link to post
Share on other sites

DF140 er en oppborret versjon.. og den veier faktisk noen kg mindre enn 90/115 (mindre metall i blokka?).

Da den kom var den nok et friskt pust på markedet, men idag er den litt akterutseilt siden den ikke er av de sprekeste i forhold til avertert effekt. Den blir nok frakjørt av både E-tec 130 og ikke minst Optimax 135.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en test gjort av Båtmagasinet eller Båtliv(husker ikke hvilket) hvor de avslørte at Evinrude 115 HO rett og slett er langt sprekere enn de oppgitte 115hk.

Ikke så overraskende, da litt av poenget med HO er jo at den skal yte mere enn standardversjonen. De har tynt de lille ekstra ut av motoren pga. at industrinormen tillater et avvik fra avertert effekt.

Dermed er effekten økt med ca 10% til 126 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel helst på tomgang og lavtturtall at lydbilde til 4 takterne erb

Bedre, dorger man mye så ser jeg argumentet med lydbilde. selv brukerbjeg 6 hk ern når jeg dorger

 

Helt enig med deg i at forskjellen er klart størst på tomgang og lav fart, men hvilken fart har man egentlig holdt i snitt når sesongen er over, og hvor mye av tiden har man kjørt i planingsfart/maks fart når det kommer til stykket? Her er det sikkert store forskjeller, men på dagsturer i skjærgården hvor man er borte en del timer så ender jeg opp med 7/8 knop hvilket betyr at svært mye av tiden utgjør denne lydforskjellen en betydelig forskjell.

En annen ting er jo at lyd oppfattes nokså subjektivt og 80 decibel på en motor kan virke som langt mere stille, eller motsatt, enn en annen motor med samme 80 målte decibel.

 

Og hold for guds skyld en Optimax unna meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg var også litt negativ til Optimax av en eller annen grunn.. men etter å ha satt på med en båt med en optimax 75 med 115 hk-computer, så var opplevelsen mere positiv. Lyden var egentlig ganske behagelig, om enn litt grovere enn en 4-syl 4-takter. Og disse motoren skal da være ganske driftssikre også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kikket litt på forskjellige tester so det er henvist til i tråden her må jeg legge den uttalelsen død da firetakteren var minst støyende i alle turtallsområder. Men minst forskjell på høyt turtall. For meg spiller det ikke den store rollen da jeg for det meste bruker båten til transport til hytta. Dorger jeg bruker jeg lille motoren. Men det ble en betydelig forskjell på den gamle mercuryn fra 78-79 til evinruden vro4 96 modell som jeg satte på nå nettopp. At curen manglet en del av dekslet pyntet vel heller ikke pá lydbildet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

evinruden vro4 96 modell som jeg satte på nå nettopp.

 

Vi skiftet fra en slik motor til en 90hk Suzuki fire takter for fire år siden, og det var som natt og dag! Det er vel først i ettertid at vi skjønner hvor mye den gamle motoren bråkte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche. Kan ikke sammenlikne vro med e-tec da... Det blir det samme som å sammenlikne sparkstøtting med bokholder i tre/metall.. Kan brukes til det samme (holde bøker på plass) men er totalt forskjellig..

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Jeg har en E-TEC og kan dele noen erfaringer (vel og merke en av de store V6erene men dog).

 

Tomgangslyden kan ikke sammenlignes med en 4-takt. En 4T lager omtrent ikke lyd, mens en E-Tec gjør det. Ikke sjenerende men en jevn brumming.

 

Såkalt hole-shot (få båten opp av vannet og i plan) er utrolig effektivt på en 2T! En 4T med like mange HK kan ikke konkurrere på dette området. Årsaken er rett og slett at en 2T tenner dobbelt så ofte som en 4T og man får et høyere dreiemoment. Har du tung båt eller mye folk ombord (eller begge deler) så betyr dette endel.

 

Støy på marsjfart er helt sammenlignbart med en 4T. Litt annen type lyd (grommere i mine ører).

 

Støy på toppfart er vanligvis lavere på en 4T. Men hva betyr egentlig det? Når kjørte du sist med spaken i bånn over noe tid? Jeg gjør det iallefall ikke.

 

Lukt er i min nese helt fraværende. Jeg bruker XD50 oljen (av den grunn at ingen av HO motorene kan programmeres til å kun gå på XD100). Hvis dere ser i signaturen min under så linker jeg til en videosnutt av båten min. Der ser dere at det ryker litt, men noe lukt kan jeg ikke si at jeg har tenkt på at eksisterer.

 

Forbruket er helt ok. Jeg tipper at en Yamaha 4T sannsynligvis vil bruke bittelitt mindre enn en E-Tec. Men vær oppmerksom på at forbruk har veldig mye med valg av propell å gjøre. Man kan lett få totalt motsatte resultat dersom man bruker propeller som ikke er helt optimale for den aktuelle båt/motor kombinasjon.

 

Jeg har hatt mange turer med såkalt "garvede båtfolk" i båten min. Det er alltid like gøy når de nekter for at motoren min kan være en 2-takter. Både tomgang, dorgefart og marsjfart i 30-40 knop er så langt unna en gammeldags 2-takter at de fleste som ikke har fulgt med i timen ikke klarer å fatte at det dreier seg om samme basisteknologien.

 

Jeg vil driste meg til å sammenligne 2-taktere før/etter direkte innsprøytning a'la E-Tec teknologien med diesel motorer før/etter direkte innsprøytning. Jeg har idag en 2 liter diesel motor med 200HK. Hvem hadde trodd det for 15 år siden?

Link to post
Share on other sites

Fin snutt du hadde på youtube, Nå fikk jeg skikkelig lyst på en båttur, får vel vente til regnet har gitt seg i trøndelag ;) Men er enig i alt du sier angående Evinrude E-tec. Eneste jeg har hørt/lest (båtmagasinet) er at H.O. utgaven lager litt mer "hissig" lyd når man har den i marsj - full fart i forhold til den vanlige E-tec utgaven. Men har aldri prøvd en H.O. utgave, skulle gjerne likt å sammenligne den med min 115. Alt i alt E-tec er en motor jeg kan anbefale!

Link to post
Share on other sites

Ikke helt anbefalt å gjøre slik som dette kanskje... men lyden var jo tøff da :thumbsup:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

NB! Husk å få inst.et godt bensinfilter på din nye motor.

Dette er viktig, uansett om det er 2T eller 4T - ingen av innsprøytningssystemene på dagens motorer er spesielt glade i vann og dritt

 

 

 

Støy på toppfart er vanligvis lavere på en 4T. Men hva betyr egentlig det? Når kjørte du sist med spaken i bånn over noe tid? Jeg gjør det iallefall ikke.

 

 

subjektivt, men jeg syns at en 2T på full fart / 5500 o/min oftest har et mer behagelig lydbilde enn en 4T på over 6000 o/min

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...