Jump to content

Motor til NB 8700, VP D4 eller Yanmar 222hk? Erfaringer?


Gudmund Thorsen

Recommended Posts

Tenkte i utgangspunktet å finne en brukt motor mellom 220 - 250 hk. Men tanken på ny motor har nok vokst. Sikkerhet med garanti osv, men en god og rimelig bruktmotor er ikke avskrevet.

222 yanmar er utgått men kan skaffes. Volvo d4 og d6 har vel kommet over barnesykdommene og er gjerrige på drivstoff etter det jeg har fått opplyst

Har en volvo penta Tamd 40 b som jeg tar ut i høst. Går som ei klokke men for liten til båten.

Link to post
Share on other sites

... gjerrige på drivstoff etter det jeg har fått opplyst

 

Etter hva jeg har klart å lese her og der er det forsvinnende lite forskjell på spesifikt forbruk på forskjellige dieselmotorer så lenge de går på sitt gunstigste turtall. Common-rail motorer er svært gode over nesten hele turtallsområdet og kan godt gå kontinuerlig på 90% turtall. Det er ikke så heldig på eldre motorer. De er også svært gjerrige på lav belastning og har også mye kraftoverskudd på lavt og middels turtall. Jeg vil på generellt grunnlag gjenta en gammel amerikansk sannhet: There's no replacement for displacement! Det vil du forstå når du prøver forskjellige motorer. Jeg har forøvrig en kompis med bavaria 27 (ca. fem tonn) med en D4-260, bruker i snitt 1,1 l/nm og cruiser på 20-24kn. Han er nå iallefall fornøyd.

Link to post
Share on other sites

og kan godt gå kontinuerlig på 90% turtall. Det er ikke så heldig på eldre motorer.

 

Etter hva jeg har lest så må man dra av MYE mer på D serie motorer enn eldre diesler og derav "lavt" continus power kontra for eks KAD,Yanmar etc?? 10% reduksjon på turtall er mye vistnok. mulig jeg har misforstått men KAD for eks har 3900 på topp og VP sier 200 rpm ned det er kun 5% reduksjon det.... samme med yanmar

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ikkje braaaa.....

Da går ikke motoren spesiellt gunstig. Motorene holder sikkert sine 1500 timer. Båten det er snakk om skal sikkert ikke gå i næring. En D4 kunne godt hatt turtallssperren høyere men da hadde avgass-speccen ryki. Dette "høye" turtallet er egnet til motorbremsing på lastebiler, ikke til cruise-turtall. Men hvis du vil ha en liten motor som skriker på 3700rpm så gjerne for meg, bare ikke snakk om høyt forbruk.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge motortypene. En merkbar forskjell er at D4 har en mye kvikkere respons og gir bedre akselarasjon. På den annen side ser Yanmarmotoren ut som ny etter 10 års bruk. Ikke en oljedråpe under motoren og motorlakken er hel. D4 går mer kultivert på lave turtall, betydelig mindre viberasjon. D4 veier en del mer enn Yanmaren. Jeg ville forhørt meg med andre NB 8700 eiere om erfaringer og hva de synes. Det er et luksusproblem du har :rolleyes: Jeg ville holde en liten knapp på D4.- Lykket til med valget!

Link to post
Share on other sites

222 Hk Yanmar har toppturtall på 3300 o/min. Den kan kjøres fint på 3100 kontinuerlig.

Yanmar sier vel selv helt opp til 3200 kontinuerlig.

At denne motoren da skulle holde i noe kortere tid enn en D4 må du nok dra lengre ut på landet med.

Hvis du har tro på at feilfrekvensen på en D4 er bedre enn på 222 Yanmar så synes jeg imidlertid at du skal handle D4. Vil du har pen gange så kan du jo kjøpe en 240 eller 290 Hk Yanmar, men da får du en motor med registerrem. Dog uten all elektronikken som D4 har, men de er også er bra motorer.

 

Jeg kikker en del på båter, og skal handle etter hvert. Båter med D4 og D6 hopper jeg foreløpig over. Tror det er ganske mange som meg. Jeg kjenner i hvertfall flere.

 

Volvo har sikkert flere forhandlere og bedre utbygget servicenettverk, men du får Yanmar deler mange nok steder.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg kan ikke komme på en eneste motor med større andel positiv omtale på nettet enn Yanmar 4LH-serien. Hvis det fortsatt går an å få tak i ny, og du vil ha båten lenge, stemmer jeg for løp og kjøp.

 

Kanskje ingen andre som var i tvil, men idag fikk jeg iallfall bekreftet at 4LHA fortsatt produseres og selges. Den tilfredsstiller miljøkravene i Europa, men visstnok ikke i USA nå. Den markedsføres ikke lenger, delvis fordi den deler litt marked med BY-motorene, men sluttdatoen for salg har de stadig måttet utsette fordi den er så populær. Nå er det visst en gang i 2013, men de forventer at det blir utsatt igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...