Gudmund Thorsen Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Vurderer ny motor til min NB 8700 fra 1997. Ser på volvo D4 og yanmar 222 hk. Har vært skeptisk til denne volvoen etter en del feil, men andre skryter av motoren. Noen som har erfariner å dele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Eg går for yanmar, en solid maskin, tenker du på nytt eller brukt motor? eg tror det er slutt med 222 hk og det er nå 251 hk, eller tar eg feil? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 steyr 256 eller 286. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudmund Thorsen Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Tenkte i utgangspunktet å finne en brukt motor mellom 220 - 250 hk. Men tanken på ny motor har nok vokst. Sikkerhet med garanti osv, men en god og rimelig bruktmotor er ikke avskrevet. 222 yanmar er utgått men kan skaffes. Volvo d4 og d6 har vel kommet over barnesykdommene og er gjerrige på drivstoff etter det jeg har fått opplyst Har en volvo penta Tamd 40 b som jeg tar ut i høst. Går som ei klokke men for liten til båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Jeg kan ikke komme på en eneste motor med større andel positiv omtale på nettet enn Yanmar 4LH-serien. Hvis det fortsatt går an å få tak i ny, og du vil ha båten lenge, stemmer jeg for løp og kjøp. Den er vel mye lettere og mindre plasskrevende enn en D4 også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Hadde uten tvil valgt 222 Hk Yanmar selv om den sikkert koster litt mer. De må man jo slå ihjel for å få til å stoppe/feile. D4 er vel også langt tyngre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 ... gjerrige på drivstoff etter det jeg har fått opplyst Etter hva jeg har klart å lese her og der er det forsvinnende lite forskjell på spesifikt forbruk på forskjellige dieselmotorer så lenge de går på sitt gunstigste turtall. Common-rail motorer er svært gode over nesten hele turtallsområdet og kan godt gå kontinuerlig på 90% turtall. Det er ikke så heldig på eldre motorer. De er også svært gjerrige på lav belastning og har også mye kraftoverskudd på lavt og middels turtall. Jeg vil på generellt grunnlag gjenta en gammel amerikansk sannhet: There's no replacement for displacement! Det vil du forstå når du prøver forskjellige motorer. Jeg har forøvrig en kompis med bavaria 27 (ca. fem tonn) med en D4-260, bruker i snitt 1,1 l/nm og cruiser på 20-24kn. Han er nå iallefall fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 og kan godt gå kontinuerlig på 90% turtall. Det er ikke så heldig på eldre motorer. Etter hva jeg har lest så må man dra av MYE mer på D serie motorer enn eldre diesler og derav "lavt" continus power kontra for eks KAD,Yanmar etc?? 10% reduksjon på turtall er mye vistnok. mulig jeg har misforstått men KAD for eks har 3900 på topp og VP sier 200 rpm ned det er kun 5% reduksjon det.... samme med yanmar Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) Ikkje braaaa..... Da går ikke motoren spesiellt gunstig. Motorene holder sikkert sine 1500 timer. Båten det er snakk om skal sikkert ikke gå i næring. En D4 kunne godt hatt turtallssperren høyere men da hadde avgass-speccen ryki. Dette "høye" turtallet er egnet til motorbremsing på lastebiler, ikke til cruise-turtall. Men hvis du vil ha en liten motor som skriker på 3700rpm så gjerne for meg, bare ikke snakk om høyt forbruk. Redigert 10.August.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Jeg har erfaring med begge motortypene. En merkbar forskjell er at D4 har en mye kvikkere respons og gir bedre akselarasjon. På den annen side ser Yanmarmotoren ut som ny etter 10 års bruk. Ikke en oljedråpe under motoren og motorlakken er hel. D4 går mer kultivert på lave turtall, betydelig mindre viberasjon. D4 veier en del mer enn Yanmaren. Jeg ville forhørt meg med andre NB 8700 eiere om erfaringer og hva de synes. Det er et luksusproblem du har Jeg ville holde en liten knapp på D4.- Lykket til med valget! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) 222 Hk Yanmar har toppturtall på 3300 o/min. Den kan kjøres fint på 3100 kontinuerlig. Yanmar sier vel selv helt opp til 3200 kontinuerlig. At denne motoren da skulle holde i noe kortere tid enn en D4 må du nok dra lengre ut på landet med. Hvis du har tro på at feilfrekvensen på en D4 er bedre enn på 222 Yanmar så synes jeg imidlertid at du skal handle D4. Vil du har pen gange så kan du jo kjøpe en 240 eller 290 Hk Yanmar, men da får du en motor med registerrem. Dog uten all elektronikken som D4 har, men de er også er bra motorer. Jeg kikker en del på båter, og skal handle etter hvert. Båter med D4 og D6 hopper jeg foreløpig over. Tror det er ganske mange som meg. Jeg kjenner i hvertfall flere. Volvo har sikkert flere forhandlere og bedre utbygget servicenettverk, men du får Yanmar deler mange nok steder. Redigert 10.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EivindT Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Min far har en 6 syl 250hk SABB-IVECO i sin 8700. Den går 24-25 knop på fullt,den har da et turtall på snaut 2800 omdr. Den marsjer lett med 20 knop og har da et turtall på 2400 omdr. Han er storfornøyd med motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Jeg kan ikke komme på en eneste motor med større andel positiv omtale på nettet enn Yanmar 4LH-serien. Hvis det fortsatt går an å få tak i ny, og du vil ha båten lenge, stemmer jeg for løp og kjøp. Kanskje ingen andre som var i tvil, men idag fikk jeg iallfall bekreftet at 4LHA fortsatt produseres og selges. Den tilfredsstiller miljøkravene i Europa, men visstnok ikke i USA nå. Den markedsføres ikke lenger, delvis fordi den deler litt marked med BY-motorene, men sluttdatoen for salg har de stadig måttet utsette fordi den er så populær. Nå er det visst en gang i 2013, men de forventer at det blir utsatt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.