Jump to content

Trenger forklaring om landstrøm


PiperBill

Recommended Posts

Jeg mente landstrøm da.... :rolleyes:

 

Jeg må innrømme at jeg er nesten tilbakestående nå det gjelder å forstå dette temaet, selv om jeg tror jeg er rimelig oppgående ellers.

 

Jeg har tenkt å installere landstrøm i min 24 fots Bever 740 til neste sesong. Jag har en kjøleboks og tv som går på enten 12v eller 230v. Ellers er alt annet elektrisk i båten 12 volt som drives av 2 store forbruksbatterier, som er koblet sammen.

 

Min behov for landsstrøm er for å kunne kjøre kjøleskapet, TV, lade batteriene og kanskje bruker vannkoker eller toaster. (tea and toast for breakfast you know…)

 

Jeg har sett på dette som en mulig løsning. http://www.maritim.no/elektrisk/landstrom/ladac-ladix-pakke-nr-2

 

Men så (i min komplet uvitenhet) tenkte jeg. Hvorfor ikke bare tar med en kabeltromme med 4 uttak og en batterilader. Koble til kabeltrommer ved brygga så har jeg 4 uttak til ladere, kjøleskap, tv og kanskje vannkoker også.

 

Jeg kan forstå om noen ryster på hodet og mumler ”for en dust” men helt ærlig.. kan noe forklare meg (i ikke så lange ord) forskjellen?

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Svimlende priser på disse landstrøm pakkene.

Det som slår meg er at disse Ladac pakkene bruker samme plugg system som er på Defa Warmup pakker for bil.

 

Jeg monterte et slikt kit på min Ibiza 20 touring, sammen med en god 12V/30A lader.

Nå har jeg alltid fulladede batterier og kald kjølebaboks ombord ;)

Laderen er dobbeltisolert, så jordfeil er et ikke eksisterende problem.

 

Edit: lagt til bilde.

imag0216.jpg

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post

Å dra skjøtesnella ombord vil jo funke fint. Vil derimot anbefale å koble laderen permanent opp mot batteriene, her er det viktig med god kontakt, krokodilleklemmer blir litt for upålitelig! Men jeg syns nå disse ferdigpakkene er enkle og virker robuste. Jeg er elektriker selv, men jeg vurderer faktisk ferdigsystem!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Så lenge du ikke har jord på skjøteledningen tilkoplet minus på batteri og har en dobbeltisolert lader så finnes det ingen som helst fare for tæring forbundet med bruk av skjøteledning. Med korrekt installert landstrømanlegg derimot uten skilletrafo ligger forholdene vel til rette for tæring. Så jeg for min del valgte å gå for skjøteledning og dobbeltisolert lader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så lenge du ikke har jord på skjøteledningen tilkoplet minus på batteri og har en dobbeltisolert lader så finnes det ingen som helst fare for tæring forbundet med bruk av skjøteledning. Med korrekt installert landstrømanlegg derimot uten skilletrafo ligger forholdene vel til rette for tæring. Så jeg for min del valgte å gå for skjøteledning og dobbeltisolert lader.

 

 

Jøss, trodde dette var fy-fy jeg:)

 

Hvordan vet jeg om jeg har en dobbeltisolert lader?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...