PiperBill Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 (redigert) Jeg mente landstrøm da.... Jeg må innrømme at jeg er nesten tilbakestående nå det gjelder å forstå dette temaet, selv om jeg tror jeg er rimelig oppgående ellers. Jeg har tenkt å installere landstrøm i min 24 fots Bever 740 til neste sesong. Jag har en kjøleboks og tv som går på enten 12v eller 230v. Ellers er alt annet elektrisk i båten 12 volt som drives av 2 store forbruksbatterier, som er koblet sammen. Min behov for landsstrøm er for å kunne kjøre kjøleskapet, TV, lade batteriene og kanskje bruker vannkoker eller toaster. (tea and toast for breakfast you know…) Jeg har sett på dette som en mulig løsning. http://www.maritim.no/elektrisk/landstrom/ladac-ladix-pakke-nr-2 Men så (i min komplet uvitenhet) tenkte jeg. Hvorfor ikke bare tar med en kabeltromme med 4 uttak og en batterilader. Koble til kabeltrommer ved brygga så har jeg 4 uttak til ladere, kjøleskap, tv og kanskje vannkoker også. Jeg kan forstå om noen ryster på hodet og mumler ”for en dust” men helt ærlig.. kan noe forklare meg (i ikke så lange ord) forskjellen? Bill Redigert 8.August.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ehak Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Hvorfor ikke bare tar med en kabeltromme med 4 uttak og en batterilader. Koble til kabeltrommer ved brygga så har jeg 4 uttak til ladere, kjøleskap, tv og kanskje vannkoker også. Høres ut som en grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Svimlende priser på disse landstrøm pakkene. Det som slår meg er at disse Ladac pakkene bruker samme plugg system som er på Defa Warmup pakker for bil. Jeg monterte et slikt kit på min Ibiza 20 touring, sammen med en god 12V/30A lader. Nå har jeg alltid fulladede batterier og kald kjølebaboks ombord ;) Laderen er dobbeltisolert, så jordfeil er et ikke eksisterende problem. Edit: lagt til bilde. Redigert 8.August.2011 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Å dra skjøtesnella ombord vil jo funke fint. Vil derimot anbefale å koble laderen permanent opp mot batteriene, her er det viktig med god kontakt, krokodilleklemmer blir litt for upålitelig! Men jeg syns nå disse ferdigpakkene er enkle og virker robuste. Jeg er elektriker selv, men jeg vurderer faktisk ferdigsystem! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Terje_F Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Jeg kjører vanlig skjøteledning. Plugger så i en CTEK-lader som er permanent tilkoblet til batteriene. Synes det funker fint. Sikkert en masse innvendinger mot tæring uten bruk av hovedstrømsentral, men stakk huet under båten med dykkermaske for et par helger siden og sink'en satt der enda den Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Jeg kjører vanlig skjøteledning. ...............Sikkert en masse innvendinger mot tæring uten bruk av hovedstrømsentral.............. Kan noen forklare dette nærmere? Please? Bill Redigert 9.August.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ehak Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hvis du får jordfeil ombord vil strømmen gå via båten til vannet og til jord. Dette blir da en sluttet strømkrets og tæringsprosessen går raskere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Så lenge du ikke har jord på skjøteledningen tilkoplet minus på batteri og har en dobbeltisolert lader så finnes det ingen som helst fare for tæring forbundet med bruk av skjøteledning. Med korrekt installert landstrømanlegg derimot uten skilletrafo ligger forholdene vel til rette for tæring. Så jeg for min del valgte å gå for skjøteledning og dobbeltisolert lader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Ville kanskje også vurdert et skikkelig solpanel var jeg deg i stedet for en landstrøm pakke. Har flere bekjente som har dette i sine motorbåter. Strømproblemer er så godt som ikke eksisterende etter at de fikk installert solcelle anlegg. Her er et eksempel på en seriøs leverandør. Redigert 9.August.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Så lenge du ikke har jord på skjøteledningen tilkoplet minus på batteri og har en dobbeltisolert lader så finnes det ingen som helst fare for tæring forbundet med bruk av skjøteledning. Med korrekt installert landstrømanlegg derimot uten skilletrafo ligger forholdene vel til rette for tæring. Så jeg for min del valgte å gå for skjøteledning og dobbeltisolert lader. Jøss, trodde dette var fy-fy jeg:) Hvordan vet jeg om jeg har en dobbeltisolert lader? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hvis du har en dobbeltisolert lader så er det et symbol bestående av to firkanter inni hverandre på merkeskiltet. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Terje_F Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Takker:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.