Jump to content

Bra priser på AGM batterier i Oslo området?


Tango Kilo

Recommended Posts

Ikke så langt unna... Hyttebutikken på Sem rett utenfor Tønsberg har solgt en haug med AGM batterier til en bra pris i det siste. Jeg kjøpte et 290 Ah AGM til kr 2999,- for litt siden. Det har fungert veldig bra for meg i båt så langt. De har/skaffer batterier i alle kapasiteter. Det kan være verdt å ringe de.

 

Kvalitet? - har ikke peiling. Jeg tror at 65 kilo med bly (290 Ah) bundet opp i glassfibermatter som igjen er i en bra innpakning ikke skiller seg særlig fra andre "marine" batterier. Vet at noen har sterke meninger om dette - men lar det stå til!

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Takk for tips Dante, ok priser der. Skal ta en ringerunde i morgen. Sist jeg gjorde det fikk jeg noen voldsomme (50-60%) rabatter her og der. Batteri priser er noe mer vill-ledende en andre priser.

Noen som har funnet en løsning på å få ned float spenningen til 13,3 volt? Joerg b. Snakket om noen stillbare regulatorer for dynamo i tillegg til pdar, finner ikke noen sånne jeg. Kan visstnok tørke ut batteriene om man kjører på med 14 volt etter at de er toppladet, men hvor ofte gjør man det. Er jo et kontinuerlig forbruk underveis også så det trekker det vel noe ned.

Link to post

.... å få ned float spenningen til 13,3 volt?

Det finnes flere muligheter for å redusere spenninger.

Men mellom bare å redusere spenningen og å redusere spenningen samtidig det blir bra lading er en forskjell.

 

Float med 13,3V er diskutert optimum, jo lavere desto nesten-bedre.

Men de fleste batteriprodusenter angir dette ved 25°C,

realistisk trenger man laver enn ca. 13,7V ved konstant lading.

(...nei, 13,85V går ikke selv om det er "veldig nærme"...)

 

=> Derfor som vanlig: Batteriets datablad bestemmer om spenningene, dettes skal leses uansett. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg B. til tider forvirrer du mer en du oppklarer...

Trodde jeg gjorde noe lurt når jeg kjøpte den pdar av deg.

Den skal settes i paralell med eksisterende regulator på dynamo

For såvidt er den grei nok i det positive ladeforøpet, skaper høyere innladning der.

Når 80% er nådd skal spenningen ned og ved fullt batteri enda mer ned (float) så vidt jeg kan forstå (se Ctek og andre batterilader sider).

Da blir det vanskelig for pdar, da den eksisterende reulatoren på dynamoen vil holde det oppe (14V).

Skjønte dette i går, det holder ikke bare å installere pdar du må jaggu inn og skifte ut den påmonterte regulatoren på dynamoen med en regulerbar regulator og den er ikke lett å få tak i.

Altså en halvgod løsning. En god løsning ville være å skifte ut regulatoren med noe som gjør hele jobben

Begynner dette å bli vel "akademisk" ??

Hvor mye forkorter man levetiden til f.eks AGM ved å beholde en 14v regulator i tillegg til pdar, 10-20--50%, tja det vet jeg ikke, men begynner å mistenke at kostnaden i levetid muligens ikke overstiger kostnadene ved å sette inn enda en regulerbar regulator.

Uansett for å bli ferdig her.

Skal altså nå montere pdar og sette inn nye agm batterier.

Ønsker jo at disse skal leve lengst mulig med best mulig lading.

Hvor får man tak i denne ekstra regulatoren som du mener behøves?

og hvorfor blir ikke dette levert som en pakkeløsning men en tileggsopplysning etter at man har kjøpt pdar.

Begynner å ønske meg tilbake til tiden før jeg stakk fingrene borti dette vepsebolet, de gode gamle dager med standard regulator på dynamo, fungerte greit i noen år det også...

Link to post

Sorry hvis jeg forvirrer deg,

99,9999% av de som følger mine råd har ikke noe problem siden 1986.

Old speach, men det stemmer jo faktisk.

 

Dessuten -blir- det ikke akademisk, det var det allerede leeeenge før du tenkte for første gang på noe som dynamoer og PDAR :yesnod:

 

Forskjell på levetiden av AGM ved å ikke redusere vedlikeholdspenningen er dessverre like flytende.

Vi hørte vel allerede om alt mellom "død etter 2,5 år" og "ikke noe forskjell i det hele tatt".

 

Forskjellen ligger vel etter mitt smale syn mer i kvaliteten av konstant tilkoblete landstrømladere og solceller

enn i dynamospenninger.

En annen grunn er sikkert også selve geografien, siden det blir skjelden batteritemperaturer av mer enn 20 - 25°C i norden.

 

En grunn til er vel også at mange bare spiser av reklametekster og bare kjøper etter pris,

uten å ha skaffet seg riktig oversyn og kunnskap om batteriene i det hele tatt.

Forståelig, alle tilbyr det beste og til slutt blir det bare fellesslagordet "AGM" og prisen som bestemmer.

...vel mer prisen, litt "agm" holder også siden det er modern nå.

 

Hvorfor det ikke finnes noe "pakkeløsning" fra Sterling?

Det er fordi "du" ikke ønsker å betale det.

Men la deg fortelle at det faktisk heller ikke er nødvendig for de fleste.

 

Ellers ville sikker også firma Sterling tilby enda kompleksere "pakkeløsninger" enn en avansert regulator

som kan tilkobles nesten alle dynamoer for å gjøre dem virkelig effektiv.

 

For å gjøre også det litt mer forståelig.

Det finnes ca. 3500 forskjellige dynamoer på kloden.

Det finnes vel også ca. 600 regulatorer på markedet (hvis det holder), og alle er også ren fysisk forskjellig

 

Det finnes nå vel ca. 80 store batterileverandører (små til mellomstore selgere ekskludert),

ca. 15 hovedgrupper og 8 europeiske "morshus", pluss nå tre hånd full asiatiske leverandører.

Alle sammen produserer og selger vel antakeligvis mer enn 500 forskjellige typebetegnelser & navn som bare angår oss.

 

Problem?

Nei, fordi det angår deg bare så vidt du ikke leser eller la deg forklare bruksanvisninger og datablader.

Gjør du nemlig det da er du automatisk utenfor de øvrige 0,0001 prosent. :fishing:

 

Ønsker du en regulator som kan programmeres manuellt da må du kjøpe en annen.

Koster ca. dobbelt til fire ganger så mye og gjør omtrent det samme for fellesbehovet som minst 99,5% av alle båteiere har.

 

Tilhører du siste 0,5%-gruppen, som enten kjører hver dag mer enn ca. 3 - 6 timer eller

eier spesielle batterier/størrelser som trenger spesiell justering,

da kan du velge mellom å fikse det med W-spenningen eller i neste trinns å kjøpe en annen regulator.

 

Tilhører du derimot denne gruppen som "kjører" motoren to ganger per uke i hver 3 timer

da behøver du ikke en gang mer enn en bra landstrømlader

og kanskje en "halveis kortslutning" på dynamo-felt for kjapp etterlading av kjøleskapets strømforbruk mens du befinner deg på uthavn.

 

Ønsker du derimot bra og kraftfull og kontrollert lading da er det allerede mer enn greit med en PDAR

Ønsker du også redusert vedlikeholdslading da må du fikse W-regulatorens utgangsspenning,

eller bruke noe så enkelt som en skillediode, eller kjøre intern og eksternt vekselvis, eller, eller, eller.

 

Alle problemstillinger er bra forklart og det finnes for alt minst en løsning.

Men klarer en ikke å fikse det selv da finnes det igjen flere muligheter,

så f.eks. å spørre på båtklubben, eller "ikke-svartrøtte" på Båtplassen, eller en verksted som kan det.

 

 

Men bare for å oppklare en feilforståelse som du viser her.

 

80%-grensen du antyder (C-Tec etc.) er den grensen når strømmen (Ampere) blir redusert (gjelder ikke alle batterier)

Frem til 80 - 90% er det mulig å lade med nesten full guffe, deretter er det ikke nok "rom" på batteriet.

 

F.o.m. 80 - 90% (som tilsvarer ca. 14,2V + litt) er det uten nytte å tvinge dynamoet til full strøm,

fordi batteriet trenger fra dette punktet nesten bare konstant spenning (Volt).

 

Et sted mellom 80 og kanskje 105% begynner utjevningsfasen som din PDAR signaliserer med andre LED (Gul.

Denne fasen, konstant utjevningsspenning med innstillt ladeslutspenning, holdes konstanmt i 1 til 24 timer avhengig type batteri .

 

=> Og først deretter er det virkelig nyttig med redusert vedlikehold-spenning. (f.eks. 13,6V avhengig temperatur og batteriprodusentens anbefaling)

 

 

Unntak: Når batteriene er toppladete allerede.

Det er tilfelle når du forlater basen med toppladete batterier allerede, for så å kjøre i mange timer.

En eller tre utjevningsfaser av minste lengden ekstra per dag øddelegger ikke batteriene dine.

Det blir først interessant når landstrømladeren eller dynamoen lader "rund klokka".

 

Men hvis du virkelig bruker båten på den måte da kan du jo fikse det.

Ikke noe problem, spør du meg. :smiley:

 

Så da, håper at jeg har skaffet enda mer forvirring.

Men leser man ordentlig, da finnes det bare få som ikke klarer seg.

Og hvis ikke: Jobben vår er jo å jo å fikse det etter hvert. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg er blitt skeptisk til AGM batterier i båt etter at mine batterier ser ut til å ha tatt kvelden etter 3,5 sesonger.

 

Det er 3 stk 225 Ah Mastervolt batterier. Koblet til et komplet Mastervolt system der laderen er en Kombi 100 Ah/2000w. 220V strømkilder er landstrøm og et Mastervolt Whisper 3500. Styringspanelet er Mastervolt MICC. Båten ligger alltid med landstrøm på. Batteriene har aldri vært under 50% av kapasiteten.

 

Batteriene våre faller fra 13V til 10.7V i løpet av 8 timer med ca 10Ah forbruk i snitt - der maks Ah er ca 15 i løpet av denne tiden

 

Batteriene ligger i bunnen av båten i støpte kasser - det er aldri over 25 grader varmt der.

 

Kanskje er deep cyckle syrebatterier med 2V celler eller 6V celler bedre?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg er blitt skeptisk til AGM batterier i båt etter at mine batterier ser ut til å ha tatt kvelden etter 3,5 sesonger.

Dette er skremmende lesning nå som jeg akkurat har montert 4x166 Ah Mastervolt AGM.

 

Men hvordan vet du at de ikke er tappet over 50%?

 

Har studert mye på om jeg burde hatt to til, men da blir det jo en enda dyrere bank som forfaller. I tillegg måtte jeg gå ut over batterikassens bredder med det 6. batteriet.

 

Skal i dag levere de gamle batteriene sammen med mange andre som har blitt stående. Når jeg etter noen dager målte på hvilespenningen, fant jeg ett med 12,6v og tre med 10,5v. Tar vare på det ene i tilfelle jeg får brukt det.

 

Uten å gå nærmere i detaljer, så er det en del å gå på i pris på batterier.

Link to post

Miccen viser hvor mange % vi har tappet av forbruksbanken, og det registreres antall sykler på Miccen i battery history. Men jeg er skeptisk til remaning AG i % nå. Den viste 86% da spenningen var 10.7V.....

 

Jeg har vel ikke tenkt å la dette gå helt ubemerket hen hos NordWest/Mastervolt - de er allerede kjent med problemet vårt - men vi venter til vinteren med å gå i dybden på dette. Jeg skal ha 3 batterier og de koster ca 7000 kr/stk....

 

Hallberg Rassy setter ikke AGM batterier i sine båter. De setter inn deep cycle batterier i stedet. Dette er 6V batterier som også brukes i golf biler. Her må man selv fylle på batterivann - det finnes utstyr som gjør det enkelt. Yaghan som har seilt jorda rundt er fra 2002. De har fortsatt originalbatterien sine i følge siste boka deres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ved 10,7 V er batteriene godt som helt tomme for strøm. Jeg prøver i det lengste å unngå spenning med litt forbruk på under 12 V.

 

Jeg er litt skeptisk til disse "tankmålerne" for batteribanker, da de må være vanskelig å måle alt som går ut og inn og svinn i tillegg.

Alt må måles, så som thrustere, vinsjer, varmere og inverter(e) og disse skal helst ha kabling direkte fra batteribank.

 

Ser for meg at det er bedre og sikrere å følge godt med på spenningen og kjøre godt med lading under middagslagingen.

Jeg prøver å kjøre generator til laderen reduserer fra 29 V til 27,5 V. Da vet jeg at batteriene ikke tar så mye strøm lengere.

Link to post

Her kjøpte jeg batterier i år og ser at de fortsatt har tilbud på batterier.

 

Tok utgangspunkt i 290Ah/100h batteriet. Det er oppgitt som 235Ah ved 20h for å sammenligne med andre batterier. Koster 3990,- pr. stk.

Synes ikke nesten 17 kroner pr. amperetime (20h) for et AGM batteri ser ut som noe løp-og-kjøp tilbud.

65 kg på et 235Ah/20h tyder heller ikke at Sunlight batteriene akkurat er proppet med bly.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Takk for langt og utfyllende svar Joerg.

Setter pris på folk med kunnskap som engasjerer seg

Er jeg den ene halvfornøyde i millionen av fornøyde?? :smiley:

Er ikke misfornøyd jeg egentlig så du kan oppjustere til 100%

Ble bare noe overrasket da jeg fikk forklaringen om de paralellkoblede regulatorene.

Skjønner jo at pdar ikke klarer og dra lenger ned en den som står der og jobber allerede.

Derfor mitt utsagn om en halvgod løsning, og det står jeg ved da løsningen ikke er fullstendig.

Har ikke montert opp greiene enda så jeg er spent på hvordan dette blir.

ser ut som bra kvalitet de Sterling sakene.

Med akademisk mener jeg at muligens er det bare i teorien man vil ligge med full-ladet bank og fortsatt gi på 14V fra den eksisterende regulatoren.

Man har jo hele tiden et forbruk og det trekker det vel fort ned til 13.8-13.7 i praksis.

Pratet med en som har jobbet med dette i mannsalder i dag og han påpekte som du Joerg at det viktigste er laderen den ligger med konstant, nokså selvforklarende da det blir mere landligge en seiling. Jeg har Ctek og de er jo verdens mest intelligente sier dem, så det skulle vel gå bra der.

Mitt kjøremønster er ikke å gå en time eller to for så å ligge i uthavn og lade en gang i døgnet.

Helst seiler jeg hele tiden, men dessverre blir det en del motor når vinden ikke er der eller står midt i mot i dagesvis.

Ble over syvhundre nm på en to ukers tur nå, Oslo-Egersund-Lista-Lesø-Kungsbacka-Koster-Oslo på det meste gikk motoren over et døgn da det var vindstille over Skagerak.

Da jobber man evt. i det området som er skadelig for batteriene.

 

Uansett etter å ha ringt rundt i dag og spurt på priser slo jeg til på en bra batteripakke mener jeg, fikk priser 30-40% under vill-ledende.

Får da det "beste" startbatteriet og en 350Ah AGM pakke til forbruk.

Prisene var så bra mente han at jeg kunne ikke få det skriftelig og måtte love å ikke si det til noen, så glem dette etter å ha lest det.

AGM batteriene er de samme som benyttes av ting som beveger seg i luften, både mellom kontinenter og planeter, så de burde duge.

Poenget er at det lønner seg å ringe litt rundt, du får gode priser her og der.

Tror Sterling og de batteriene blir saker og håper det varer noen år.

Forhåpentligvis til jeg bytter båt en vakker dag.

Redigert av Tango Kilo (see edit history)
Link to post

..he..skal vi nå vekke litt misunnelse, ReginaIII?

I forhold til antall solgte varer (stykke) finnes det i grunn så få "virkelig" misfornøyde kunder jeg vet om

at jeg egentlig kunne tillate meg å skyve kommaet enda lengre bakover.

 

Selvfølgelig finnes det også her ting og tang som ikke virker som det skal,

men det kommer jo ann på om og hvordan man fikser det etter hvert.

Rettferdig må man være, og det gjelder begge sider spør du meg.

 

Og for å svare uten OT:

Jeg driver ikke virkelig med opptelling, men dog la oss gjette litt.

Avhengig sesong jobber jeg minst 10 og maks 18 timer og svarer på 15 til 60 faglige spørsmål.

Og ja, vanligvis hver dag inkl. søn- og alle andre helligdager inkl. påske og jul,

selv om jeg tar meg friheten med å sortere litt etter tyngde.

 

Tar vi da bare noe gjennomsnitt av 30 per dag, som stemmer helt sikkert,

da blir det i hele den tiden minst 273.750 råd.

 

Nå kommer matematikk:

6 ikke fornøyde kunder mellom 86 og 2003 (3 av dem er ekte reklamasjoner i en tid da jeg vanligvis hadde ca. 3000 varer på lager),

pluss (det jeg vet med sikkerhet) 5 ikke fornøyde kunder i Norge og 1 i Østerike blir 12.

 

Beregner vi det fritt frem i hudet og mellom to kaffe da er det 0,00438%.

Beklager altså, det var fæl av meg med å gjette så feilaktig.

 

Dessuten: jeg skrev ikke (.) men (,) :wink:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har PDAR, og jeg tror ikke jeg har sett at spenningen noen gang har gått ned under 14,2 når jeg starter turen med fulle batterier, selv om jeg kjører i mange timer. Jeg har PCN 1250 batterilader fra samme produsent, og den syns jeg går altfor tidlig ned til 13,2 i forhold til hva jeg forventet fra beskrivelser om hvordan det skal være. I snitt blir det kanskje bra, men halve grunnen til at jeg kjøpte PDAR var å ikke overlade de fem nye AGM-batteriene jeg nettopp hadde kjøpt for en formue, ettersom de ikke kan etterfylles.

 

Dette bare til informasjon. Diskusjonen om hva PDAR gjør/burde gjøre/kan gjøre, blir litt off topic her, så derfor gjenoppliver jeg opp denne gamle tråden for å fortsette PDAR-diskusjonen der:

 

sterling vs ladac laderegulator

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Det kan være her problemet ditt ligger.. Er laderen din optimal for AGM batterier?

Om den konstant ligger og og leverer 14+V etter at batteriene er fulle så vil de sakte men sikkert ta kvelden.

Ja, alt er fra Mastervolt, konfigurert av mastervolt, installert etter mastervolts instrukser og godkjent av mastervolt. Laderen reguleter spenning gjennom syklusen. Systemet er satt opp for agm batterier

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ja, alt er fra Mastervolt, konfigurert av mastervolt, installert etter mastervolts instrukser og godkjent av mastervolt. Laderen reguleter spenning gjennom syklusen. Systemet er satt opp for agm batterier

 

Hiv ut den Mastervolten. Så skal jeg hive den på miljøstasjonen for deg :wink: Vil ikke de ha den skal jeg ta vare på den. For å være hyggelig :cool:

 

Så kjøper du deg en skikkelig en på Clas Olshon.

 

Tilbake til teamaet.

 

Jeg skiftet batterier etter 4 år i forrige båt. Hev ut 5 stk forbruksbatt. Synes det var tidlig. Skilledioden fikk skylden.

 

Han kompis med samme båt som deg Bitteliten, har også slitt med batteriene. Har samme oppsett. Og det trenger jo ikke være tilfeldig.

 

I nybåten har jeg tatt ut fabrikkoppsettet og fått satt inn helt nye batterier. Mener det var Sønnak. Hos oss sitter det 2 50 amp ladere. Uvisst av hvilken årsak, men kan ikke tenke meg at det er veldig gjennomtenkt. Men de er koblet slik at de lader separat og ikke påvirker hverandre. Lader 14,4 og reduseres etterhvert til vedlikeholdslading

 

Akkurat batterier er greit at fungerer bra. Teknisk avd hos oss bruker

Optima AGM, og skryter av de

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...