Jump to content

Motorbytte i Scirocco 31


WGM36

Recommended Posts

Hei på dere.

Har en Scirocco 31 med to merc 3,6 liters diesel motorer på 180 hk hver.

Er veldig fornøyd med båten, men motorene blir litt tunge synes jeg.

Opp i plan går greit, ca 25 sek til 25 knop med ferielastet båt og fulle tanker, problemet er at jeg bør

holde mars fart på ca 27 knop for at den skal ligge greit i vannet.

Under denne farten blir den tung i hekken og trimplan må i bruk,ellers har jeg ikke noe å utsette på motorene.

De har gått ca 900 timer, starter lett, ryker ikke og sitter på to bravo 2 drev med alu prop.

 

Men nå vil jeg bytte motorer, hva skal jeg sattse på?

Har fått veldig god pris på FNM 250 hk, men må vel bygge om litt motorfester og slikt.

Hva kan en sånn jobb koste tro?

 

Fristende med 2 stk nyere brukte merc 250 diesel som sikkert går mer eller mindre rett inn i festene som sitter der.

Men vil vel fortsat ha samme problem med for høy marsfart.

Tar i mot tipps og synspunkter med takk.

 

Hilsen Terje

Link to post
Share on other sites

2x Steyr 256 kanskje? Blir vel i meste laget effektmessig kanskje.

Men 2x VP D3-170-220 (for den som tør.. men problemene er vel stort sett løst nå da. D3-serien kom jo i "ny" utgave i fjor med EVC joystick og greier).

Mercruisers 4-syl 2 liter på 150-170 hk er også jo relativt lett (Cummins MerCruiser Diesel QSD 2.0L 170 hk veier kun 250 kg.)

Men FNM er vel desidert rimeligst ja.

Men så ankommer Hyundai med sin V6 marinediesel som blir gunstig priset.

Sist men ikke minst Yanmars BMW-baserte 3-liter BY rekkesekser men den havner vel i en annen prisklasse da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du får sjeldent for mye effekt er mitt syn.. 31sc er samme bår som 32sc stort sett og den er levert med 2Xkad 300 på 286? hk hver.. den er litt tung i hekken med disse motorene men fy og det går.. en marsjer fint og uannstrengt i 32 knop og topper vel 41 ca mener jeg og huske..

 

2 stk nymotens 250-280hk vil bli midt i blinken for denne båten.. En kompis har en sealine 31 som det sto like motorer som din i.. han puttet inn 2 stk cmd 230hk (4syl motorer) .. topper 39 knop og kan marsje fra 20-34 hvis han vil.. i 25 knop så bruker han latterlige 42 liter pr time.

 

Lykke til med motorvalg.. bare husk ikke motoriser for lite.. det angrer du på.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dobbel dose med denne burde dra godt avgårde ja.. når den relativt tunge Windy 27 greier 30 knop med singel.

Og rekkerfemmer er vel optimalt plassmessig ved dobbelinstallasjon, Det blir plass til overs alle veier. Da er det jo kun FNM og D3 å velge i. Lyden er jo grei også :wink:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for to på minst tre liter slagvolum, det blir Steyr (3,2l) VP D4 (3,7), Hyundai og yanmar (3,0) De to sistnevnte er nyeste teknologi og er de jeg ville sett nærmere på ang. pris, lydnivå m.m. Windy lager båter som går godt i sjøen over et bredt fartsregister og skal cruise i 27-28kn. Skal du kjøre saktere pga. grov sjø er det bare å trimme inn, kan hende din båt er noe baktung.

Link to post
Share on other sites

VP D4 er jo blytung så den er vel ikke aktuell?

Vitsen her var vel å finne noen alternativ som blir noen hundre kg lettere i hekken enn de gamle :thumbsup:

 

Moderne motorer trenger ikke så mye volum som før, det ser man jo i bilverdenen også. Bl.a. den gode gamle 2,5 TDI i VW Transporter er nå borte og erstattet med en 2,0 liter med opp til 180 hk.

FNM 250 og D3 har vel begge ca 2,5 liter så det er jo 2 liters rekkefirer pluss en bonus-sylinder :wink:

 

Huyndai V6 og VW V6 er vel relativt brede motorer, blir kanskje litt trangt i dobbelinstallasjon hvis man ønsker seg litt god plass mellom dem.

Vektfordelingen blir vel også bedre med en lengre og smalere motor.

Gjenstår da Steyr 250-280 hk (på veiva) og Yanmar 260 hk som eneste rekkeseksere rundt 3 liter og 320-330 kg ? foruten de trivelige rekkefemmerne da :thumbsup:

 

Steyr 236 veier faktisk litt mindre, 305 kg faktisk men dreiemomentkurven er ikke like bra som de større http://www.steyr-motors.com/marine/engines/6-cylinder-3200-cm3/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du syns ikke det er drøyt å gå ned en tredjedel på slagvolumet da? D4 er tyngre men har høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister. Det er ikke bare toppeffekt som betyr noe. V6'erne er ganske kompakte og laget for å passe der det i dag sitter bensin V6/V8. De er også de letteste 3 literne.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke allverdens moment i de gamle 3,6 liter VM-dieslene heller, i forhold til vekta. Og D4 er vel tyngre enn disse igjen. Dessuten koster D4 skjorta :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Vekta på motorene skal ned.! Ikke aktuelt med d4 eller andre tunge klumper.

Har noen av dere link til noen tester av huyndai motorene.

Gjenom jobben kan jeg få kjøpt fnm 250 for kr 76500 pr stk eks mva ferdig

tilpasset drevene som sitter der i dag.

Poenget er at jeg skal kunne ligge rundt 20-25 med lavt turtall og en båt

som går pent i vannet uten bruk av trimplan, noen som vet om noen fnm motorer som har passert 1000 timer enda.?

Hilsen Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

 

Fristende med 2 stk nyere brukte merc 250 diesel som sikkert går mer eller mindre rett inn i festene som sitter der.

Men vil vel fortsat ha samme problem med for høy marsfart.

Tar i mot tipps og synspunkter med takk.

 

Hilsen Terje

 

Jeg har to Mercr 4.2L 220hk justert til 240hk, på Bravo II og kan ha cruise fart rundt 20knop.

Båten er 4,5tonn, 30 fot og 3.10 bred og det satt to V8 bensin der før jeg byttet til diesel.

Om din båt er tilsvarende er 2x250 hk passe, iallefall ikke mindre. Du trenger mindre pådrag og får

lavere forbruk, forutsatt riktig propell.

Stål prop gir bedre skyv opp i plan og går lettere på cruise fart.

 

Hva du har av utveksling og propeller nå bestemmer litt hva som er turtall på toppfart og cruise ?

Virker som du kan ha for lite stigning eller diameter på propellene, motorene skal ha 3800 på topp og cruise kan være ca 3000 rpm.

Kan hende du må ha annen prop om du bytter til større motor.

Fester osv er vel likt på Mercruiser diesel 180hk og 220/250 hk om det er en 6 cylinder du har nå.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

HK-avgiften økes igjen http://www.remvikogstandal.com/2011/02/hk-avgiften-%C3%B8kes-igjen-i-2011/

 

Kun kr 191 pr hk. inkl. mva skal de rødgrønne ha så på 500 hk blir det den nette sum av kr 95.500.

Om man nå bare kunne slippe unna den så hadde nok langt flere skifta til moderne miljøvennlig motor ja :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hk avgiften ble 153.- +mva 1 JANUAR 2011 ja.. den kommer garantert til og øke igjen 1 januar 2012.. Er det rart det importeres v8 bensin motorer med avskrudd marinisering som sendes i egen pakke :lipseal

 

På FNM motorene så trikses det vel greit med hk på motorene da de chippes NED til 90hk for og slippe mest mulig hk avgift.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert de nye FNM 300 ?

 

nesten samme vekta som 250, men disse er 4 syl 3 litere.

Det er ikke skadelig å ha litt hk overskudd i båt... det vektoverskudd som skaper jalla

 

Vet du noe om hva prisdifferansen er?

 

Uansett, høres lurt ut å butte ut de du har for de gir seg å få inn noe som varer de neste 20, Lykke til :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

4-syl. motorer er liksom litt.. billig, i en Windy :wink:

 

http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpe-300-23038-195352.html

 

Ny kjølekappe for turboen på HPE250 bl.a. Det er jo positiv produktutvikling http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/new-cooling-system-for-the-turbocharger-23038-196624.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg har montert Steyr 286hk x 2 i seaco 1030. har ikke prøvd båten enda men har startet begge motorene og er overasket

hvor stille motorene går. De er riktig at disse motorne ikke har samme NM men her er de mer å gå på til maks turtal

4300 omd er maks på disse motorene og da er de mulig å har mindre proppel er annen utveksling.

 

Skal bli spennene å prøve :cheers_wine::flag:

Link to post
Share on other sites

..også må du huske på at FNM 250 er 2,4 liter...

Ja men den har 5 sylindre, og sex forgassere :lol:

 

Forøvrig er den vel såpass rimelig at man kan kjøpe en ekstra å ha i reserve om ønskelig :wink:

Effektuttaket er jo enormt på denne motoren, men Berlusconi har kanskje personlig godkjent dette :pray:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg har montert Steyr 286hk x 2 i seaco 1030. har ikke prøvd båten enda men har startet begge motorene og er overasket

hvor stille motorene går. De er riktig at disse motorne ikke har samme NM men her er de mer å gå på til maks turtal

4300 omd er maks på disse motorene og da er de mulig å har mindre proppel er annen utveksling.

Vi venter i spenning :thumbsup:

Er det Bravo 3X da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for pris info Terje, støtter deg i at det jo fordyrer en del å velge FNM 300 kontra FNM 250, men vil tro selv en svigermor kunne ha merka forskjell i akselrasjon, crusing speed ved lavest mulig turtall er mitt viktigste argument.

 

Ikke 100% relevant for deg men min ombygging av Windy Oceancraft 761 fra KAD44 til FNM 250 tok mindre enn 4 timer i ombyggingstid. Malte motorrom og byttet det elektriske i tillegg. Det er på ingen måte komplisert arbeide. Regner med at du beholder de svarte drevene, så du må rette opp motorene mer nøyaktig enn ved DPE innstallasjon som jeg har.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...