WGM36 Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Hei på dere. Har en Scirocco 31 med to merc 3,6 liters diesel motorer på 180 hk hver. Er veldig fornøyd med båten, men motorene blir litt tunge synes jeg. Opp i plan går greit, ca 25 sek til 25 knop med ferielastet båt og fulle tanker, problemet er at jeg bør holde mars fart på ca 27 knop for at den skal ligge greit i vannet. Under denne farten blir den tung i hekken og trimplan må i bruk,ellers har jeg ikke noe å utsette på motorene. De har gått ca 900 timer, starter lett, ryker ikke og sitter på to bravo 2 drev med alu prop. Men nå vil jeg bytte motorer, hva skal jeg sattse på? Har fått veldig god pris på FNM 250 hk, men må vel bygge om litt motorfester og slikt. Hva kan en sånn jobb koste tro? Fristende med 2 stk nyere brukte merc 250 diesel som sikkert går mer eller mindre rett inn i festene som sitter der. Men vil vel fortsat ha samme problem med for høy marsfart. Tar i mot tipps og synspunkter med takk. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) 2x Steyr 256 kanskje? Blir vel i meste laget effektmessig kanskje. Men 2x VP D3-170-220 (for den som tør.. men problemene er vel stort sett løst nå da. D3-serien kom jo i "ny" utgave i fjor med EVC joystick og greier). Mercruisers 4-syl 2 liter på 150-170 hk er også jo relativt lett (Cummins MerCruiser Diesel QSD 2.0L 170 hk veier kun 250 kg.) Men FNM er vel desidert rimeligst ja. Men så ankommer Hyundai med sin V6 marinediesel som blir gunstig priset. Sist men ikke minst Yanmars BMW-baserte 3-liter BY rekkesekser men den havner vel i en annen prisklasse da. Redigert 8.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Du får sjeldent for mye effekt er mitt syn.. 31sc er samme bår som 32sc stort sett og den er levert med 2Xkad 300 på 286? hk hver.. den er litt tung i hekken med disse motorene men fy og det går.. en marsjer fint og uannstrengt i 32 knop og topper vel 41 ca mener jeg og huske.. 2 stk nymotens 250-280hk vil bli midt i blinken for denne båten.. En kompis har en sealine 31 som det sto like motorer som din i.. han puttet inn 2 stk cmd 230hk (4syl motorer) .. topper 39 knop og kan marsje fra 20-34 hvis han vil.. i 25 knop så bruker han latterlige 42 liter pr time. Lykke til med motorvalg.. bare husk ikke motoriser for lite.. det angrer du på. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Dobbel dose med denne burde dra godt avgårde ja.. når den relativt tunge Windy 27 greier 30 knop med singel. Og rekkerfemmer er vel optimalt plassmessig ved dobbelinstallasjon, Det blir plass til overs alle veier. Da er det jo kun FNM og D3 å velge i. Lyden er jo grei også Redigert 8.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Jeg ville gått for to på minst tre liter slagvolum, det blir Steyr (3,2l) VP D4 (3,7), Hyundai og yanmar (3,0) De to sistnevnte er nyeste teknologi og er de jeg ville sett nærmere på ang. pris, lydnivå m.m. Windy lager båter som går godt i sjøen over et bredt fartsregister og skal cruise i 27-28kn. Skal du kjøre saktere pga. grov sjø er det bare å trimme inn, kan hende din båt er noe baktung. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) VP D4 er jo blytung så den er vel ikke aktuell? Vitsen her var vel å finne noen alternativ som blir noen hundre kg lettere i hekken enn de gamle Moderne motorer trenger ikke så mye volum som før, det ser man jo i bilverdenen også. Bl.a. den gode gamle 2,5 TDI i VW Transporter er nå borte og erstattet med en 2,0 liter med opp til 180 hk. FNM 250 og D3 har vel begge ca 2,5 liter så det er jo 2 liters rekkefirer pluss en bonus-sylinder Huyndai V6 og VW V6 er vel relativt brede motorer, blir kanskje litt trangt i dobbelinstallasjon hvis man ønsker seg litt god plass mellom dem. Vektfordelingen blir vel også bedre med en lengre og smalere motor. Gjenstår da Steyr 250-280 hk (på veiva) og Yanmar 260 hk som eneste rekkeseksere rundt 3 liter og 320-330 kg ? foruten de trivelige rekkefemmerne da Steyr 236 veier faktisk litt mindre, 305 kg faktisk men dreiemomentkurven er ikke like bra som de større http://www.steyr-motors.com/marine/engines/6-cylinder-3200-cm3/ Redigert 9.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Du syns ikke det er drøyt å gå ned en tredjedel på slagvolumet da? D4 er tyngre men har høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister. Det er ikke bare toppeffekt som betyr noe. V6'erne er ganske kompakte og laget for å passe der det i dag sitter bensin V6/V8. De er også de letteste 3 literne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Det er vel ikke allverdens moment i de gamle 3,6 liter VM-dieslene heller, i forhold til vekta. Og D4 er vel tyngre enn disse igjen. Dessuten koster D4 skjorta Redigert 9.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Må nok svi av noen strieskjorter uansett her for å få bra motorisering. Det skulle vel være unødvendig å nevne hvor mye godt serviceapparat er verdt. Går noen tråder her om folk som sliter med sine dieseler..... Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hei igjen. Vekta på motorene skal ned.! Ikke aktuelt med d4 eller andre tunge klumper. Har noen av dere link til noen tester av huyndai motorene. Gjenom jobben kan jeg få kjøpt fnm 250 for kr 76500 pr stk eks mva ferdig tilpasset drevene som sitter der i dag. Poenget er at jeg skal kunne ligge rundt 20-25 med lavt turtall og en båt som går pent i vannet uten bruk av trimplan, noen som vet om noen fnm motorer som har passert 1000 timer enda.? Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Fristende med 2 stk nyere brukte merc 250 diesel som sikkert går mer eller mindre rett inn i festene som sitter der. Men vil vel fortsat ha samme problem med for høy marsfart. Tar i mot tipps og synspunkter med takk. Hilsen Terje Jeg har to Mercr 4.2L 220hk justert til 240hk, på Bravo II og kan ha cruise fart rundt 20knop. Båten er 4,5tonn, 30 fot og 3.10 bred og det satt to V8 bensin der før jeg byttet til diesel. Om din båt er tilsvarende er 2x250 hk passe, iallefall ikke mindre. Du trenger mindre pådrag og får lavere forbruk, forutsatt riktig propell. Stål prop gir bedre skyv opp i plan og går lettere på cruise fart. Hva du har av utveksling og propeller nå bestemmer litt hva som er turtall på toppfart og cruise ? Virker som du kan ha for lite stigning eller diameter på propellene, motorene skal ha 3800 på topp og cruise kan være ca 3000 rpm. Kan hende du må ha annen prop om du bytter til større motor. Fester osv er vel likt på Mercruiser diesel 180hk og 220/250 hk om det er en 6 cylinder du har nå. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 HK-avgiften økes igjen http://www.remvikogstandal.com/2011/02/hk-avgiften-%C3%B8kes-igjen-i-2011/ Kun kr 191 pr hk. inkl. mva skal de rødgrønne ha så på 500 hk blir det den nette sum av kr 95.500. Om man nå bare kunne slippe unna den så hadde nok langt flere skifta til moderne miljøvennlig motor ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Hk avgiften ble 153.- +mva 1 JANUAR 2011 ja.. den kommer garantert til og øke igjen 1 januar 2012.. Er det rart det importeres v8 bensin motorer med avskrudd marinisering som sendes i egen pakke :lipseal På FNM motorene så trikses det vel greit med hk på motorene da de chippes NED til 90hk for og slippe mest mulig hk avgift. Redigert 9.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
dieselfan Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Har du vurdert de nye FNM 300 ? nesten samme vekta som 250, men disse er 4 syl 3 litere. Det er ikke skadelig å ha litt hk overskudd i båt... det vektoverskudd som skaper jalla Vet du noe om hva prisdifferansen er? Uansett, høres lurt ut å butte ut de du har for de gir seg å få inn noe som varer de neste 20, Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) 4-syl. motorer er liksom litt.. billig, i en Windy http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpe-300-23038-195352.html Ny kjølekappe for turboen på HPE250 bl.a. Det er jo positiv produktutvikling http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/new-cooling-system-for-the-turbocharger-23038-196624.html Redigert 9.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 ...det der tørr du fillern ikke si til de med D4-300 ..også må du huske på at FNM 250 er 2,4 liter... Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Eg har montert Steyr 286hk x 2 i seaco 1030. har ikke prøvd båten enda men har startet begge motorene og er overasket hvor stille motorene går. De er riktig at disse motorne ikke har samme NM men her er de mer å gå på til maks turtal 4300 omd er maks på disse motorene og da er de mulig å har mindre proppel er annen utveksling. Skal bli spennene å prøve Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) ..også må du huske på at FNM 250 er 2,4 liter... Ja men den har 5 sylindre, og sex forgassere Forøvrig er den vel såpass rimelig at man kan kjøpe en ekstra å ha i reserve om ønskelig Effektuttaket er jo enormt på denne motoren, men Berlusconi har kanskje personlig godkjent dette Redigert 9.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Eg har montert Steyr 286hk x 2 i seaco 1030. har ikke prøvd båten enda men har startet begge motorene og er overasket hvor stille motorene går. De er riktig at disse motorne ikke har samme NM men her er de mer å gå på til maks turtal 4300 omd er maks på disse motorene og da er de mulig å har mindre proppel er annen utveksling. Vi venter i spenning Er det Bravo 3X da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hei Dieselfan. Må ut med 124000 eks mva for fnm 300, sikkert rått med de motoren, men synes de er drøyt mye dyrere. Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Takk for pris info Terje, støtter deg i at det jo fordyrer en del å velge FNM 300 kontra FNM 250, men vil tro selv en svigermor kunne ha merka forskjell i akselrasjon, crusing speed ved lavest mulig turtall er mitt viktigste argument. Ikke 100% relevant for deg men min ombygging av Windy Oceancraft 761 fra KAD44 til FNM 250 tok mindre enn 4 timer i ombyggingstid. Malte motorrom og byttet det elektriske i tillegg. Det er på ingen måte komplisert arbeide. Regner med at du beholder de svarte drevene, så du må rette opp motorene mer nøyaktig enn ved DPE innstallasjon som jeg har. Redigert 9.August.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Vi venter i spenning Er det Bravo 3X da ? Ja de er bravo III X Diesel Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Til DIeselfan. Hva ble bedre og hva ble dårligere når du byttet til fnm? Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Når du en gang skal selge så tror jeg ikke det er lurt med FNM. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Steyr 236-286 eller Cmd 230 vil være gode valg vekt og kvalitetsmessig. Enig i at FNM kan virke negativt den dagen båten skal selges, selv om motorene sikkert er gode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.