Teerex Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Billig inn = billig ut. Tror ikke det vil være noe tapsprosjekt om det står FNM i båten en gang i framtiden så lenge de fungerer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Hva ble bedre og hva ble dårligere når du byttet til fnm? FNM 250 er nærmest utrolig mye mindre enn KAD44 så jeg fikk utrolig god tilgang i et motorrom som er uvanlig trangt på styrbord side for de som kjenner båttypen. Aksellrasjon er omtrent lik, KAD "føles" mer brutal men klokka sier at det går ganske likt... forbruket er ikke testet ut enda pga jobbsituasjonen min. Jeg forventer noe lavere forbruk men kun som resultat av mindre vekt. Toppfarten er lik. Lydbildet er ulikt men samtidig ikke av betydning av i en åpen båt i 40+, Instrumentene (VDO Oceanline) er lettere å lese i grov sjø en orginale VP. Jeg har omplassert tank og redusert tankkapasitet for å få bedre ballanse, (sikkert ikke så relevant for din installasjon Terje, men viktig for min)Bruksmessig kan jeg nå ha tre personer sittende i sofaen bak førerstolene, og ha den samme følelsen som når jeg kjørte KAD og hadde TOM båt.... det er kanskje den viktigste endringen. Båten ligger nå flatere på vannet og ved innkjøring i bås er den ikke så vindfølsom, forundret over at forskjellen er såpass stor FNM leveres med "racor" dieselfilter og innsatsen er lik de som jeg har i reserve til KAD'ane Elektronikken ligger i egen forseglet boks, som kan plasseres høyt og sikkert I kassa ligger det også et stort 1 1/4" sjøvannsfilter i bronse med lokk i glass Motoren har integrert oljepumpe med uttak helt i bunnen av bunnpanna Oljebytte starter med innkjøp av 1stk 5 liter med olje.. til KAD måtte jeg kjøpe 3 stk Ikkeno kompressorreim og kompressorolje som må byttes... Jeg sliter med å finne noe som er klart bedre på KAD'n enn FNM'n, men dynamoen sitter enda lavere på FNM... FNM- "rykte, verditap og pålitelighet" Noen leste kanskje "bitteliten" sin lille utblåsning i hans D serie post igår.. vi ser jo noen av de samme tendense til generalisering og rå-synsing når det gjelder holdinger til FNM, en motor som de fleste ikke en gang har sett og kun et fåtall har skrudd på.. Min personlige mening: et nytt og ukjent merke alltid vil møte "usaklig motstand", og kanskje mest fra de som vet minst.. Det er jo denne frykten de "store" merkene lever på.. INGEN har klart å gi meg et eneste bevis på at CMD selger bedre motorer enn FNM Om noen skulle lure så har jeg ingen kontakt med FNM i Norge og jeg skriver dette på ferie i familiebåten som også har KAD44... Og en av planetens hyggeligste menn jobber hos VP Teknisk Tar gjerne de "små" merkene litt i forsvar. Fikk føle Volvo's "råseriøse" service apparat på nakken forrige sommer, de kunne ikke levere reservedel og ikke ny motor og ble dritsure når jeg kjøpte FNM fordi jeg ikke gadd å vente 2 mnd på ny motor. Den lokale forhandleren gjorde alt som sto i hans makt men ble stoppet av VP's nye rutiner... det er bare ikke verdt å betale nesten dobbelt for slikt. Tenk over hva "folk" sa om Steyr for 10 år siden... Ikke så mange som ler av dem i dag... jeg tror Steyr har den beste motoren på markedet, men ikke den beste elktronikken. Håper ikke dette ble totalt overdose.. essensen er: det finnes alternativer til de store merkene Lykke til med ditt valg Terje, men velg noe som gir deg den gode følelsen Redigert 10.August.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Litt morsomt at CMD og CMD er to forskjellige ting forresten: FNM-MARINE by C.M.D. Costruzioni Motori Diesel S.p.A http://www.fnm-marine.com/chisiamo.php CMD Cummins MerCruiser Diesel Marine Redigert 10.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hei og takk for utfyllende og bra svar, Dieselfan. De egenskapene du beskriver er akkurat de jeg er på jakt etter. Lurer litt på lyden, da mener jeg i hvordan støyen oppfattes i øret. Er den mere plagsom en kad motoren, tenker da mest på frekvensen i lyden. Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 ..med fare for å bli stempla så vil jeg si at FNM er litt mer "femi" i lyden.. det kan bli sjøsetting igjen om en måned om jeg får fri, sender en IM så kan du se om det passer teerex: du vet at jeg ikke kan skrive 4 linjer uten å gå på skjær... cmd eller cmd, huff, godt det ikke er mange som leser motortrådene.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 dieselfan, det må da være mulig å være litt skeptisk til en konstruksjon på 2,4 liter med såpass effekt som er ny i markedet. Men som jeg skriver, så håper jeg denne motoren klarer seg fint Men det ville likavæl ikke vært mitt førstevalg, og det er vel derfor vi debatterer?? Håper innleggene kan sees utifra hva den enkelte mener, og ikke hva du mener.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 tbk, ser ikke helt hvor jeg har støtt deg men om det kan oppklare så er jeg enig i alle 3 punktene dine, særlig det siste. FNM har solgt sin 2,4 liter i Norge siden 2005, om ikke før.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Jeg er ikke støtt, men det er synd man ikke kan debattere fordi man ikke har eid og prøvd en motor. Tror dette forumet ville blitt fattigere da. Det er jo slik at dersom en person er fornøyd med en problemmotor, så trenger ikke alle rope hurra! Men FNM er sikkert ok, og jeg ville valgt den foran visse andre merker. Men hva jeg mener er best står i innlegg ovenfor. Redigert 10.August.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Femi lyd?? Vet egentlig ikke om jeg vil vite forskjellen her Prøvekjøring hadde hvert helt topp Dieselfan, supert med en IM hvis du får det til å passe. Steyr er nok den motoren jeg føler meg mest trygg på, men prismessig ligger jo fnm langt langt under. Steyr leverer vel heller ikke noe særlig bånndrag, mener de trenger litt over 2000 omdr før det skjer noe. Grønn motor er vel greit nok, men for meg noe av det siste jeg ville valgt. Imponert over de to små sorte som jeg har idag, ikke ryker de, selv ikke ved kaldstart og starter meget lett etter at de har pepet ørevoksen ut av øra på meg. Snittforbruk i 27 knop er ca 2,9 liter pr nm, ikke så galt men håper jeg kommer meg nærmere 2 blank med fnm eller steyr. Drevene jeg har er fra 96 bravo 2 med alu prop, bør jeg bytte til noe nyere, de vil vel få sjokk når det kommer in motorer med over dobbelt så høyt dreimoment.? Men er det ingen her inne som har erfaring med eldre fnm motorer?? Hilsen Terje Larsen Redigert 10.August.2011 av Terje Larsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det er vel forkammermotorer du har i dag Terje, de går pent. Skjønner godt at du ønsker mer kraft, men er det verdt det? Muligens, for du får sikkert en bra pris for dine gamle. Deilig med mer krefter da Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Da kan jeg fortelle at jeg har snittforbruk på 2,2 på min 9800. Vekt ~4500kg LOA=9,80 bredde =2,98 Motorer: 2X VP 4,3GI med DP-SM og F6 props. Snitthastighet siden plotteren ble montert: 12kn, cruiser på 27-28kn @3200rpm toppfart målt til 38,4 @4150rpm. Regner med 30% reduksjon i forbruk med diesel. 2,9 er jo helt villt høyt. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ikke vilt i det hele tatt, det er en ferilastet båt med fulle tanker og "alt" innbo med på tur. Ble løftet av mobilkran med vekt i fjor høst, båten veide 7350 kg med full diesel tank og ellers alt som er med på tur. Manglet bare full vanntank og folk i båten, vil tro den veier drøyt 7700 kg når vi drar fra brygga på ferietur. 2,2 i snitt pr nm hadde jeg i min gamle KMV 2300 med 5.7 merc på 260 hk. Målt med forbruksmåler og snittfart på 25 knop. Du har et forbruk som er meget meget bra.! Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Synes heller ikke forbruket ditt var så galt.. har selv hatt flere båter med KADer ombord 2X230 hk og båtvekt fra 7500-9500 kg disse vil ha ca 80 liter pr time og rett i underkant av 3,0 pr NM i marsjfart. Målingene er fortatt flere ganger hvor en ligger i marsjfart fra full til "tom" tank på vei hjem fra UK.. gjerne 7-8 timers strekk. Dette er da med et topp turtall på 3900 og mrasj på ca 3300-3500 rpm.. Snittet gjennom sesong blir selvsagt lavere da en går mye i putre fart.. men på strekk over til danmark-sverige etc så vil de ha mat. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
WGM36 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Hei Thorlyn. Toppturtall er også 3900 på mine, men jeg må opp i mellom 3650 og 3700 for at båten skal gå pent i vannet uten bruk av trimplan. Hadde båten blitt brukt som en dags eller helge tur båt, ja da hadde nok motorene som sitter der hvert helt greie. Hilsen Terje Larsen. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Regner med at båten din som de fleste andre ligger best i vannet fra 27 gps knop og OPPOVER.. Det er vel ikke annet og si at de fleste båter her til lands er undermotoriserte. At noen marsjer i 20-22 knop med slike båter er for meg uforstålig da de ligger høyt med nesa og går fryktelig tungt i vannet. Over 26 så løsner båtene på en måte synes jeg... min erfaring er fra båter fra 30-42 fot med dobbel inst. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
omhI Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Hei Hva med å chiptrimme? Nå vet jeg ikke om dine motorer er elektronisk eller mekanisk styrt og om de kan trimmes. Mange har trimmet sine motorer for å få bedre dreiemoment på marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 de gode gamle svarte der er nok helt mekaniske og ikke chipbare. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Regner med at båten din som de fleste andre ligger best i vannet fra 27 gps knop og OPPOVER.. Det er vel ikke annet og si at de fleste båter her til lands er undermotoriserte. At noen marsjer i 20-22 knop med slike båter er for meg uforstålig da de ligger høyt med nesa og går fryktelig tungt i vannet. Over 26 så løsner båtene på en måte synes jeg... Helt enig. Noen hevder at f.eks. Windy 27 fungerer på et vis i 19-20 knop marsjfart med 1 x VP AQD40-diesel på 165 hk. Den er Veritas-godkjent for 2 x 225 hk og dette er en båt med ganske dyp V-bunn som trives best i over 25 knop marsjfart, helst rundt 30. Med optimal moderne motorisering singel eller dobbel når/passerer den greit 40 knop på topp og 32-35 marsjfart. Så at det omsettes slike båter med 1 x 165 hk tung gammel diesel og 22 knop toppfart (med lett lasta båt) er jo nesten ubegripelig Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hei igjen, snakket med en fyr på sjøen i helga. Han mente han hadde lest en test om en Targa lignende båt som hadde byttet fra en ad 40 motor til fnm 250, noen av dere som vet hva han sikter til.? På forhånd takk. Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ja det har jeg lest i et båtblad.. mulig det var svenske Vi Båtägare. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Takk Teerex, får prøve å søke litt. Mvh Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hei. Jeg har bladet, mener det er båtliv. Men det ligger i sommerhuset,så jeg kan ikke sjekk hvilket nr det er. Men testen er veldig positv for FNM sin del. festus http://netthandel.batliv.com/wip4/detail.epl?id=480691 Fant dette på båtlivs sider. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hva med og bygge om til singel D6-400 DPH? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 (redigert) Sikkert en flott motor.. men prisen da! (når staten har tatt sitt) Og jeg ville vel da også ha vurdert Yanmars nye 370 hk V8 diesel som er vesentlig lettere og nok koster noe mindre. Men man får jo ikke det sinnsyke momentet da... "Volvo Penta has introduced the D6-400 DPH Sterndrive with 970 NM @ 2000 rpm and the most obvious difference between the D6-350/370 and the new engine is a tuned mechanical compressor + larger turbocharger & intercooler, a new higher capacity heat exhanger and improved oil cooling, and a longer intermediate shaft between engine & transom. The new engine is a de-rated D6-435 engine adapted for sterndrive use. Allegedly the new improved DPH drive has a upper unit with a new bearing box with a new roller bearing, a reinforced suspension fork and redesigned gear geometry. The lower unit features gear with new geometry which are made from super-high tensile steel. Lubrication has allegedly also been redesigned to insure that the drive can handle the tremendous forces with higher reliability compared to the ordinary DPH drives used on D6-350/370 where there has been too many mechanical failures here in Greenland?" Redigert 15.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Takk festus, har bestilt den nå. Bygge om til singel motor er ikke tema, blitt altfor glad i å manøvrere en båt med to motorer, har baugpropel i tilegg. Helt rått synes jeg, kan jo kjøre helt sidelengs. Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.