Jump to content

Motorbytte i Scirocco 31


WGM36

Recommended Posts

Billig inn = billig ut. Tror ikke det vil være noe tapsprosjekt om det står FNM i båten en gang i framtiden så lenge de fungerer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva ble bedre og hva ble dårligere når du byttet til fnm?

 

FNM 250 er nærmest utrolig mye mindre enn KAD44 så jeg fikk utrolig god tilgang i et motorrom som er uvanlig trangt på styrbord side for de som kjenner båttypen. Aksellrasjon er omtrent lik, KAD "føles" mer brutal men klokka sier at det går ganske likt... forbruket er ikke testet ut enda pga jobbsituasjonen min. Jeg forventer noe lavere forbruk men kun som resultat av mindre vekt. Toppfarten er lik. Lydbildet er ulikt men samtidig ikke av betydning av i en åpen båt i 40+, Instrumentene (VDO Oceanline) er lettere å lese i grov sjø en orginale VP. Jeg har omplassert tank og redusert tankkapasitet for å få bedre ballanse, (sikkert ikke så relevant for din installasjon Terje, men viktig for min)Bruksmessig kan jeg nå ha tre personer sittende i sofaen bak førerstolene, og ha den samme følelsen som når jeg kjørte KAD og hadde TOM båt.... det er kanskje den viktigste endringen. Båten ligger nå flatere på vannet og ved innkjøring i bås er den ikke så vindfølsom, forundret over at forskjellen er såpass stor :thumbsup:

FNM leveres med "racor" dieselfilter og innsatsen er lik de som jeg har i reserve til KAD'ane :thumbsup:

Elektronikken ligger i egen forseglet boks, som kan plasseres høyt og sikkert :thumbsup:

I kassa ligger det også et stort 1 1/4" sjøvannsfilter i bronse med lokk i glass :thumbsup:

Motoren har integrert oljepumpe med uttak helt i bunnen av bunnpanna :thumbsup:

 

Oljebytte starter med innkjøp av 1stk 5 liter med olje.. til KAD måtte jeg kjøpe 3 stk

Ikkeno kompressorreim og kompressorolje som må byttes...

Jeg sliter med å finne noe som er klart bedre på KAD'n enn FNM'n, men dynamoen sitter enda lavere på FNM... :thumbsdown:

 

FNM- "rykte, verditap og pålitelighet"

Noen leste kanskje "bitteliten" sin lille utblåsning i hans D serie post igår.. vi ser jo noen av de samme tendense til generalisering og rå-synsing når det gjelder holdinger til FNM, en motor som de fleste ikke en gang har sett og kun et fåtall har skrudd på..

Min personlige mening: et nytt og ukjent merke alltid vil møte "usaklig motstand", og kanskje mest fra de som vet minst..

Det er jo denne frykten de "store" merkene lever på..

INGEN har klart å gi meg et eneste bevis på at CMD selger bedre motorer enn FNM

 

Om noen skulle lure så har jeg ingen kontakt med FNM i Norge og jeg skriver dette på ferie i familiebåten som også har KAD44... :giggle:

Og en av planetens hyggeligste menn jobber hos VP Teknisk :cheers_wine:

Tar gjerne de "små" merkene litt i forsvar. Fikk føle Volvo's "råseriøse" service apparat på nakken forrige sommer, de kunne ikke levere reservedel og ikke ny motor og ble dritsure når jeg kjøpte FNM fordi jeg ikke gadd å vente 2 mnd på ny motor. Den lokale forhandleren gjorde alt som sto i hans makt men ble stoppet av VP's nye rutiner... det er bare ikke verdt å betale nesten dobbelt for slikt.

 

Tenk over hva "folk" sa om Steyr for 10 år siden... Ikke så mange som ler av dem i dag... jeg tror Steyr har den beste motoren på markedet, men ikke den beste elktronikken.

 

Håper ikke dette ble totalt overdose.. essensen er: det finnes alternativer til de store merkene :flag_bp:

Lykke til med ditt valg Terje, men velg noe som gir deg den gode følelsen :yesnod:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt morsomt at CMD og CMD er to forskjellige ting forresten:

 

FNM-MARINE by C.M.D. Costruzioni Motori Diesel S.p.A http://www.fnm-marine.com/chisiamo.php

 

CMD Cummins MerCruiser Diesel Marine

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for utfyllende og bra svar, Dieselfan.

 

De egenskapene du beskriver er akkurat de jeg er på jakt etter. Lurer litt på lyden, da mener jeg i hvordan støyen oppfattes i øret. Er den mere plagsom en kad motoren, tenker da mest på frekvensen i lyden.

Hilsen Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

..med fare for å bli stempla så vil jeg si at FNM er litt mer "femi" i lyden.. :giggle:

det kan bli sjøsetting igjen om en måned om jeg får fri, sender en IM så kan du se om det passer :cheers:

 

teerex: du vet at jeg ikke kan skrive 4 linjer uten å gå på skjær... :wflag: cmd eller cmd, huff, godt det ikke er mange som leser motortrådene.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

dieselfan, det må da være mulig å være litt skeptisk til en konstruksjon på 2,4 liter med såpass effekt som er ny i markedet. Men som jeg skriver, så håper jeg denne motoren klarer seg fint :smiley:

 

Men det ville likavæl ikke vært mitt førstevalg, og det er vel derfor vi debatterer??

Håper innleggene kan sees utifra hva den enkelte mener, og ikke hva du mener..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke støtt, men det er synd man ikke kan debattere fordi man ikke har eid og prøvd en motor. Tror dette forumet ville blitt fattigere da.

 

Det er jo slik at dersom en person er fornøyd med en problemmotor, så trenger ikke alle rope hurra!

 

Men FNM er sikkert ok, og jeg ville valgt den foran visse andre merker.

Men hva jeg mener er best står i innlegg ovenfor.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Femi lyd?? Vet egentlig ikke om jeg vil vite forskjellen her :blush:

Prøvekjøring hadde hvert helt topp Dieselfan, supert med en IM hvis du får det til å passe. :thumbsup:

 

Steyr er nok den motoren jeg føler meg mest trygg på, men prismessig ligger jo fnm langt langt under.

Steyr leverer vel heller ikke noe særlig bånndrag, mener de trenger litt over 2000 omdr før det skjer noe.

 

Grønn motor er vel greit nok, men for meg noe av det siste jeg ville valgt.

 

Imponert over de to små sorte som jeg har idag, ikke ryker de, selv ikke ved kaldstart og starter meget lett etter at de har pepet ørevoksen ut av øra på meg.

Snittforbruk i 27 knop er ca 2,9 liter pr nm, ikke så galt men håper jeg kommer meg nærmere 2 blank med fnm eller steyr.

 

Drevene jeg har er fra 96 bravo 2 med alu prop, bør jeg bytte til noe nyere, de vil vel få sjokk

når det kommer in motorer med over dobbelt så høyt dreimoment.?

 

Men er det ingen her inne som har erfaring med eldre fnm motorer??

 

Hilsen Terje Larsen

Redigert av Terje Larsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg fortelle at jeg har snittforbruk på 2,2 på min 9800. Vekt ~4500kg LOA=9,80 bredde =2,98 Motorer: 2X VP 4,3GI med DP-SM og F6 props. Snitthastighet siden plotteren ble montert: 12kn, cruiser på 27-28kn @3200rpm toppfart målt til 38,4 @4150rpm. Regner med 30% reduksjon i forbruk med diesel. 2,9 er jo helt villt høyt.

Link to post
Share on other sites

Ikke vilt i det hele tatt, det er en ferilastet båt med fulle tanker og "alt" innbo med på tur.

Ble løftet av mobilkran med vekt i fjor høst, båten veide 7350 kg med full diesel tank og ellers alt som er med på tur.

Manglet bare full vanntank og folk i båten, vil tro den veier drøyt 7700 kg når vi drar fra brygga på ferietur.

 

2,2 i snitt pr nm hadde jeg i min gamle KMV 2300 med 5.7 merc på 260 hk. Målt med forbruksmåler og snittfart på 25 knop.

 

Du har et forbruk som er meget meget bra.!

 

Hilsen Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

Synes heller ikke forbruket ditt var så galt.. har selv hatt flere båter med KADer ombord 2X230 hk og båtvekt fra 7500-9500 kg disse vil ha ca 80 liter pr time og rett i underkant av 3,0 pr NM i marsjfart.

Målingene er fortatt flere ganger hvor en ligger i marsjfart fra full til "tom" tank på vei hjem fra UK.. gjerne 7-8 timers strekk.

 

Dette er da med et topp turtall på 3900 og mrasj på ca 3300-3500 rpm..

 

Snittet gjennom sesong blir selvsagt lavere da en går mye i putre fart.. men på strekk over til danmark-sverige etc så vil de ha mat.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei Thorlyn.

Toppturtall er også 3900 på mine, men jeg må opp i mellom 3650 og 3700 for at båten skal gå pent i vannet uten bruk av trimplan.

Hadde båten blitt brukt som en dags eller helge tur båt, ja da hadde nok motorene som sitter der hvert helt greie.

Hilsen Terje Larsen.

Link to post
Share on other sites

Regner med at båten din som de fleste andre ligger best i vannet fra 27 gps knop og OPPOVER..

 

Det er vel ikke annet og si at de fleste båter her til lands er undermotoriserte.

 

At noen marsjer i 20-22 knop med slike båter er for meg uforstålig da de ligger høyt med nesa og går fryktelig tungt i vannet. Over 26 så løsner båtene på en måte synes jeg... min erfaring er fra båter fra 30-42 fot med dobbel inst.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

de gode gamle svarte der er nok helt mekaniske og ikke chipbare.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Regner med at båten din som de fleste andre ligger best i vannet fra 27 gps knop og OPPOVER..

 

Det er vel ikke annet og si at de fleste båter her til lands er undermotoriserte.

 

At noen marsjer i 20-22 knop med slike båter er for meg uforstålig da de ligger høyt med nesa og går fryktelig tungt i vannet. Over 26 så løsner båtene på en måte synes jeg...

Helt enig.

Noen hevder at f.eks. Windy 27 fungerer på et vis i 19-20 knop marsjfart med 1 x VP AQD40-diesel på 165 hk.

Den er Veritas-godkjent for 2 x 225 hk og dette er en båt med ganske dyp V-bunn som trives best i over 25 knop marsjfart, helst rundt 30.

Med optimal moderne motorisering singel eller dobbel når/passerer den greit 40 knop på topp og 32-35 marsjfart.

Så at det omsettes slike båter med 1 x 165 hk tung gammel diesel og 22 knop toppfart (med lett lasta båt) er jo nesten ubegripelig :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det har jeg lest i et båtblad.. mulig det var svenske Vi Båtägare.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sikkert en flott motor.. men prisen da! (når staten har tatt sitt) :wink:

Og jeg ville vel da også ha vurdert Yanmars nye 370 hk V8 diesel som er vesentlig lettere og nok koster noe mindre.

Men man får jo ikke det sinnsyke momentet da...

 

"Volvo Penta has introduced the D6-400 DPH Sterndrive with 970 NM @ 2000 rpm and the most obvious difference between the D6-350/370 and the new engine is a tuned mechanical compressor + larger turbocharger & intercooler, a new higher capacity heat exhanger and improved oil cooling, and a longer intermediate shaft between engine & transom.

The new engine is a de-rated D6-435 engine adapted for sterndrive use.

 

Allegedly the new improved DPH drive has a upper unit with a new bearing box with a new roller bearing, a reinforced suspension fork and redesigned gear geometry. The lower unit features gear with new geometry which are made from super-high tensile steel. Lubrication has allegedly also been redesigned to insure that the drive can handle the tremendous forces with higher reliability compared to the ordinary DPH drives used on D6-350/370 where there has been too many mechanical failures here in Greenland?"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...