Jump to content

Motorbytte i Scirocco 31


WGM36

Recommended Posts

begynner vel å nærme deg 40-knops merket da :wink:

blir gøy det. med 30-32 knop behagelig marsjfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tja, bravo 3X passer jo bra siden det ikke er så voldsomt moment. men det koster jo litt. De passer vel også på volvodrev, får vel adapter til hva som helst nesten.

Men Bravo 1X er vel grei nok siden manøvreringsevnen til Bravo 3 ikke er så viktig med to motorer kanskje.

Bravo 2 er vel mindre gunstig når man kommer opp i større fart?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ang fart så har en kompis byttet fra 2x150 mercruiser til 2X230 CMD.. slike 4 syl saker (Veldig hard gange) Dette i en sealine S31 er det vel den heter.. veier vel noe rundt det samme som deg.. han har Bravo 3 X med 1:81 var det vel og 24 pitch proppeler.. topper lett 39 knop og marsjer fint 32-33 knop. toppturtall er 3900 rpm. Han ligger gjerne i 27 da båten flater ut på den farten og går pent.. da mener jeg han har ca 2650rpm og latterlige 44 liter i timen på begge.

 

Du får kjøre båten din ned til uk.. motorbyttet MED arbeid kostet £ 24000.- eller ca 215000 alt ferdig på den sealinen. Her hjemme kjører de kampanje på samme motorer ink drev til 305000.- PR STK UTEN INSTRUMENTER (SMART CRAFT) OG PROPPELLER.

 

Selv om du kjører båten din ned på vannet og hjem igjen og betaler MVA OG HK avgift så slipper du unna med ca prisen for 1 motor her hjemme :giggle::giggle:

 

Tilogmed vis du setter båten din på båt fra For eks Larvik ned til til uk så vil det lønne seg.. En slik transport kommer på ca 24 +mva en vei

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Southampton - Hampshire

Cummins UK CMD Marine Centre

Office Phone: +44(0)1489 724107

Office Fax: +44(0)1489 724100

www.cmdmarine.com

 

Sales Contact: Roger Street roger.street@cummins.com

Service Contact: Andrew Bowden andrew.bowden@cummins.com

 

 

Product Certification: MerCruiser, Quantum, Diamond, Zeus

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Du får slenge de en mail og høre med de :thumbsup:

 

Ellers så ligger jo disse langt syd i england... det finnes jo forhandlere mye lenger nord også.. bla denne hvor jeg har handlet tidligere:

 

Essex - Wallasea Island

E C Leisurecraft Ltd

Office Phone: +44.1702.257090

Office Fax: +44.1702.257092

www.ecleisurecraft.co.uk

 

Sales Contact: Bryan Chapman sales@ecleisurecraft.co.uk

Service Contact: Lester Magness sales@ecleisurecraft.co.uk

 

Product Certification: MerCruiser, Quantum, Diamond

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Pratet med han nå og han kikket i papirene sine.. hele byttet kom på 365000.- ink norsk mva og hk ex uk mva.. dette er med alt... så blir det pluss turutgifter..

Han tok dette byttet i fob med kjøpet av båten der nede så han kjørte da følgelig bare hjem etter byttet :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Interessant er det jo, men det ordnet seg jo til slutt. En motor som har klikket er jo ikke noen sensajon akkurat, den dagen noen klarer

å levere noesom bare går og går er nok potetene like store.

Vet ikke hvor lang tid det hadde tatt å få ny motor om det hadde hvert en d4, yanmar eller merc??

 

Ble ikke skremt men aldri morsomt med sånne historier.

 

Mvh Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo motorer som bare går og går nærmest til evig tid.

Felles for dem er jo at de har ingen turbo og de er ferskvannskjølt, men de kan gå på bensin eller diesel... det er likegyldig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilken motor man kjøper kan man ikke garantere seg mot et havari , saken er at når man selv står som importør blir en eventuell reklamasjon mye mer komplisert , det kommer ettertrykkelig fram i denne tråden .

Syntes også det er noe merkelig at KD Tading annonserer motorer , men ikke har noe som helst med handelen og gjøre , i en telefonsamtale ble jeg fortalt at firmaet ikke hadde noe fortjeneste på en slik formidling , men at visst salget gikk "via" dem ble prisen langt billigere enn om en selv skulle kontakte fabrikken ,

KD Trading tjente visst penger på service og delesalg ? -og som tidligere nevnt ble motorene oppjustert etter ankomst Norge pga.toll og avgifter . Hmmmmm....

Link to post
Share on other sites

Ang egeniport av motorer.. han kompisen min som satt inn flett nye cmd(mercrusier) motorer i uk fikk seg en kjedelig overaskelse når han tok av dreva sist høst og etter første sesong med nye klumper..

 

Belgene var feilmontert på transom i USA (de kommer ferdig montert fra produsent).. så han hadde fullt av vann i de og 2 stk ihjelrusta gimballlager samt knuter.. hmmmm hvordan går dette tenkte han.. han leste gjennom papirene fra CMD og der fremgikk det 2 års garanti (mot 5 års reklamsjon her hjemme). Han tok så komtakt med Brunsvick og kompetent verksted her på bjerget... Alt ble byttet innefor garranti uten noe mokk.. garantien gjaldt worldwide :flag_bp:

 

jeg ville nok valgt et motormerke som er velkjent her hjemme også.. selv om en kanskje ikke handler her hjemme :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper Mercruiser eller CMD, så er det bare å bytte motor, instrumenter og kabelstokk.

Det er noe man stort sett kan gjøre selv. Kanskje man bruker 10-20 timer pr motor.

 

På 4.2L motorene med kun mekanisk innsprøytning kan man justere opp injektor pumpen til å gi mer diesel på fullt så man får ca 10% effekt økning, dette gjelder vel på 3.6L motorene også.

Dette bør gjøres av en spesialist på Bosch dieselpumper.

Kan være en midlertidig løsning til du får nye motorer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Eg har montert Steyr 286hk x 2 i seaco 1030. har ikke prøvd båten enda men har startet begge motorene og er overasket

hvor stille motorene går. De er riktig at disse motorne ikke har samme NM men her er de mer å gå på til maks turtal

4300 omd er maks på disse motorene og da er de mulig å har mindre proppel er annen utveksling.

Skal bli spennene å prøve :cheers_wine::flag:

Da er dei første 5 timer av innkjøring av motor utført. første inntrykk er bra, for min del er de ikke noe problem at motor ikke har noe

spesielt drag før 1900 omd for da kommer begge motorer med utrulig trøkk og båten går rett opp i plan på kort tid.

de som forundrer meg til nå når de gjelder steyr 286 hk er at forbruket er de samme om eg kjører i 24 knop eller 30 knop ca 1 liter per NM per motor, så forbruket blir de samme, skal bli morsomt å teste mer turtal når motor er kjørt inn.

første inntrykket mitt er at her er de nok trøk.

 

Seaco 1030 ca 5-5500 kg

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo helt konge ut, er båten nybygd eller har du byttet motorer.? 2 liter pr nm synes jeg er utrolig bra i 30 knop. Går de stille i 30 knop eller mente du på tomgang, eller generelt stille.? Turtall i 30 knop lurer jeg veldig på og hva klarer du i toppfart.?

Hilsen Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

FNM HPE 300 leveres også i 90 hk versjon :wink:http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-687.html (ja det gjør jo også HPE 250 da som kjent...)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo helt konge ut, er båten nybygd eller har du byttet motorer.? 2 liter pr nm synes jeg er utrolig bra i 30 knop. Går de stille i 30 knop eller mente du på tomgang, eller generelt stille.? Turtall i 30 knop lurer jeg veldig på og hva klarer du i toppfart.?

Hilsen Terje Larsen

Båten er ny bygd. meget stille på tomgang, er litt mye turbo lyd etter 3200, men nå skal de seies at eg mangler pakning og

støy demping i motor luker, ved 3000 omd er de ikke noe turbo lyd, første intrykke er at eg har litt lette propeller har

bestilt 26 " XR så da skal de bli spennende å teste .

Link to post
Share on other sites

Eg kan og legge til at eg hadde noe av de samme problemet som deg når eg skulle velge motor, for meg så var de viktig at levrandør var at dei hadde lyst til å selge, og da mener eg ikke bare motor, for eg trengde mer som gass,styring, og en del instrumenter, eg sente ut ca

5 emailer til hver levrandører på vestlandet fra bergen til sørlandet ( volvo,yanmar,mercruser,) + nani . og spurde om pris flere bruket ca 6 månder å svare og noen har ikke svart enda. Mit ønske var at eg viste hva dette skulle koste meg total, de skal seies at eg har ikke enda fått total pris fra noen av disse. >De svare som eg fikk gikk på pris på motor og rest til netto pris men ikke noe mer ( fikke ikke vite om de koste 1000 eller 10000 kr) kom så i kontakt med UNIVA i Arendal har eg fått pris og oppfylling på alt eg har sent emali på .

 

( så mit spørsmål ble at vis dei ikke ønsket på selge. hvordan ble de vis de skulle komme en reklamasjon )

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo helt konge ut, er båten nybygd eller har du byttet motorer.? 2 liter pr nm synes jeg er utrolig bra i 30 knop. Går de stille i 30 knop eller mente du på tomgang, eller generelt stille.? Turtall i 30 knop lurer jeg veldig på og hva klarer du i toppfart.?

Hilsen Terje Larsen

Da er nye propeller montert, fikk 6 knop mer nå. mangler 2 timer på motor før en skal belaste motor med full pådrag.

 

650 omd. 4 knop. 64 db.

1100 omd 6,6 knop 72 db.

1500omd 8,3 knop 76 db.

2800 omd 27 knop 82/83 db

3200 omd 32 knop 82/83 db

3500 omd 35 knop 82/83 db.

 

topp turtal på denne motor er 4300 omd forbruk i følge innstrument er ca 1,8 liter ved 27 knop. 2 liter ved 32 knop. 2,2 liter ved 35 knop.

 

Skal montere tette eksos slange på drev og se om db blir lavere, føler at de meste av støy/ lyd kommer fra eksos.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for info.

 

Synes dette ser veldig bra ut, skal vel mye til at du ikke kryper over 40 tallet vil jeg tro.

Lurer litt på lyden, er den med kalesjen nede eller oppe, er den på så synes jeg ikke støyen virker

avskrekkende, hvor er støy målt? regner med ved førerplassen.

Kjenner jeg blir litt varm i toppen her, Steyr er motorer jeg virkelig kunne tenkt meg.

 

Mvh Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

De er med kalesjen opp. ( bur på vestlandet :thumbsup: ) Ja eg trur at her vipper vi 40 knop grensen.

Er overbevist at støy vil bli en del lavere, med tette eksos belger. Eg synes ikke at de er plagsom mye

støy men vis eg kan redusere den en del så blir fruen glad. ( alt som er over normal tale er støy for henne ) :discuss::giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...