Jump to content

Motorbytte i Scirocco 31


WGM36

Recommended Posts

Hei

Litt erfaring etter 5 år med Scirocco. Min 32 HT har 2 x KAD 300 sum 544 hk, vekt 1150 kg (med drev)og gjør ærlige 43 knop med forbruk på marsfart 30 knop under 2 l/nm. Kompisbåten er identisk, men med D6 350 hk - 750 kg - gjør 34 knop og bruker 1,5 l/nm. Vektforskjellen betyr lite for kjøreegenskapene. Begge båtene må flapses uansett opp til 30 knop. Bemerkelsesverdig liten forskjell i egenskaper. Singelinstallasjonen akselrerer faktisk like bra opp til 20 knop. Har vel med dreiemomentet å gjøre. Utseende på båtene er forsjellig da den med D6 heller forover mens min ligger riktig :blush: i vannet.

 

500 hk er overhodet ikke problem i Sciroccoen. Den blir bare bedre og bedre å kjøre jo fortere det går. I 40 knop ligger den som på skinner. 2 x 250 er "rett" motorisering i denne båten Tåler sikker også 2 x300, men hvem har vel bruk for toppfart på 50 knop :yesnod:

 

Enig 2 motorer er tingen. Og da kommer det vel 50 meninger om det motsatte :lol:

Link to post
Share on other sites

Litt om motorlevernadører. Volvo er vel ikke di enkleste på markedet når det gjelder reklamasjoner. Til syvende å sist er det vel forhandleren det kommer ann på. Synes det er litt greit med KAD 300 da denne er vel utprøvd. Røyklegger havna når di er kalde :nonod: men di har vært feilfrie opptil 750 timer.

Redigert av 32 scirocco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei den er sikkert godkjent for minst 500 hk da min gamle Windy 27 er godkjent for 450 hk. Skulle vel funke flott med 2 x steyr 286 eller deromkring :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Montering.

Kan bare fortelle om Steyr motor når de gjelder montering, dette trur eg blir en grei sak å skiftet selv vis kan skru selv. vis eg ikke tar helt feil så er motor feste på samme plass og styer leveres me bravo drev. så da skal du koble en ledning til startmotor og så trekker du ferdig ledningsnett opp til instrumenter, da har du bare slangen til fra sjøvannsfilter,

 

Var ute og testet litt i kveld igjen, blir mer og mer glad i steyr jo mer eg bruker båten gikk fra 4,5 knop

til 32 knop på ca 18 sekunder, motoren virker død til 1800omd men etter dette trøkker den på noe så je.....

:eek::cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...