aslesp Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Hei Hvor stor er forskjellen på maks fart på båten deres mellom "tom båt" og "ferielastet båt". Tom båt - uten bagasje og nesten tomme tanker. Ferielastet båt - fulle tanker og bagasje. To voksne og to barn. Jeg har 27 knop på min KAD 43 med 290 drev på tom båt. 3850 omdr. Men bare 23 knop og ca 3600 omdr med ferielastet båt. En kar mente det var drevet mitt som slurte når belastningen ble for stor. Er det noe i dette? Er det normalt å "miste" så mye som 4 knop? Eller bør jeg vurdere å bytte propeller slik at den går "lettere" når vi er på tur. Har C3 idag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Har ikke hørt om slurende drev. Hvilken båt står dette i/på? Hvor mye anslår du "ferien" veier? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Det er vel enkelt å teste. Ha "tom" båt og ta med 4-5 karer (eller mer), så kan du se hvor mye du taper i fart. Du vil bli overrasket. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
snøgg Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Hørest helt normalt ut og miste turtall og fart slik som du beskriver samme på min båt når den er tungt lastet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Når du "mister" turtall så kan det bety at motoren ikke har nok krefter til å dra seg helt opp i forhold til last og motstand. Typisk er at når man vanligvis nærmer seg toppfart, så skal du ha sterk motor for å opprettholde farten med mye last om bord. Så hvis du skal ha lik fart tom som full ville jeg anta at du måtte bytte propell, slik at du på tom båt kanskje fikk noe lavere toppfart, men følgelig kan hende du opprettholdt denne også med last. Men da kan det jo hende at du får for høyt turtall når båten er tom, siden mest sannsynlig motoren går lettere og turtallet vil stige.... Det er mange faktorer som styrer farta, maks turtall, behagelig turtall, dreiemomentkurve, effektkurve, totalvekt etc og det er derfor det er mange meninger om propellvalg for ulike båter og motorer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aslesp Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Har C3 propeller idag. Noen som har formening om hvordan det ville være å prøve B3? Vil ikke disse være litt "lettere" og dermed gi meg mere turtall ved ferielastet båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Eg og mister 4knop. 127Hk i en summer family. Klarer 15-16 max tom, og 11-12 ferielastet. Samme turtal meiner eg, kanskje noen tiere ned Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Merker ingen forskjell om jeg er "ferielaste" med 1000 l. diesel, 1000 l. vann +++++ Det er sånn vi trawlere har det:-))) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.