Jump to content

kan hydraulisk styring slure ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

På søndag kjørte eg heimover to timers tur, i det som for vår lille båt var ganske grov sjø. Det medfører mykje ratting for å holde kursen. Nytt av dagen var at eg monterte styrekule, eg tenkte det var fint å bruke når eg skulle manøvrere båten i havn. Etter litt prøvetur for å få kula på rett plass, så bar det heimover.

Når eg starta ut, så hadde eg kula montert på styret ca "fem over" om vi tenker på klokka, når båten gikk beint fram i rolig sjø.

I løpet av turen havna kula lenger og lenger "mot klokka", og etter to timers tur, når eg kjørte inn i heimehavna og kjørte beint fram, så hadde styringa slura ca 3 heile runder mot klokka ?!

Dette har eg aldri lagt merke til før, men har jo heller aldri hatt noko punkt på styret eg har holdt øye med...

Er dette normalt?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring på flere båter med hydraulisk (også servoassistert) styring når det er litt luft i systemet (f.eks. når mekaniker har byttet styreslanger til drev og ikke luftet tilstrekkelig etterpå). Har ikke montert styrekule, men sitter med samme følelse som deg, dvs. at rattet flytter seg bittelitt over tid. Mulig det er helt normalt.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette mye på gaffeltrucker dengang jeg var borti slike. Kula flytter seg hele tiden, selv på helt nye trucker. Så dette er nok helt normalt, om enn litt irriterende...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg leste meg litt opp på forumet her om oljetyper på styring, og bestemte meg for å brukr dextron III, så vart den fy, og så enda eg på hydraway hwxa 15 eller 22. Dette var det ingen som hadde i normale mengder, så eg kjøpte 10 ltr med 15 olje i går..... sikkert nok... :blush:

Så får vi sjå kva dag eg får tid å skifte.. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har ALDRI vært borti hydrauliske styringer som IKKE har gått sakte videre når roret er i borde. Det varierer jo hvor lett det er å dreie rattet videre når det er kommet til endes men videre går det selv på flere helt nye styringer jeg har montert.

 

At styrekulen flytter seg er også helt vanlig over litt tid av ovenfornevnte grunn men er der luft i systemet vil den flytte seg betydelig raskere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme "problem". Opplever at rattet flytter seg 360 grader ila 15-20 min. Det var slik da jeg overtok båten i fjor også, men jeg var ikke så bevisst på det da, og reflekterte ikke så mye på det. Jeg har tenkt at det må være en lekkasje et sted, og siden det samler seg noe oljefarget vann under motorene (noe jeg ikke har erfart tidligere - Windyene mine var knusktørre) har jeg lagt to og to sammen..... Men mulig det er luft også? Blir tatt med på vedlikeholdslisten som reklamasjon når skibet går i opplag til høsten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...