Jump to content

Najad konkurs!


Framtia

Recommended Posts

Trist nytt ja.

Leste ikke hele artikkelen, men noen som vet om det er noen som snuser på boet/merkenavnet for videre produksjon?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ja dette var synd, men da blir det mere tid til å kikke på andre båter under årets "öppna varv" med mindre flere går konkurs i mellomtiden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sørgelig nytt.

 

Mener å huske at enkelte erklærte krisen over for ei tid tilbake, men det kommer stadig eksempler på det motsatte.

 

Tross alt ser dette ut til å bli gjennomført på ryddigst mulig måte, så vi får håpe noen viderefører stolte tradisjoner.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Trist og overraskende. Det var nye eiere på plass etter han fra holland. Vi vet det er fler som sliter, men de to store på Orust ser ut til å klare seg bra. Nord West selger nye båter. Hr kjører visst 4 dagers uke. Windy er nok glade for sin solide og engasjerte eier.

Link to post
Share on other sites

Trist.

Engelskmannen som kjøpte opp alt etterHollenderen, la mye penger i Najad. 100mil ble det skrevt om da.

Det må bety at de svir av pengene alt for fort.

Hvem tørr og sattse på dette nå, med de utsiktene som ligger foran oss.

Sweden Y. skulle vistnok også starte opp igjen ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Najads most difficult period financially came in October 2009 with financial commitments greater than its ability to generate cash, at this time Animatrix Capital LLP injected €3,000,000 in cash and took control of the Company. Since that date Animatrix has injected a further €5,000,000.

 

Animatrix Capital LLP is the private investment vehicle for one individual, Mr Rupert Lywood, a London based financier.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja dette var trist. Synes det er alltid kjekkt å se flotte båter fra Orust. Enig med Bitteliten - Tror hele nisjen de operer i har krympet. Det gjør oppstart under ny ledelse mer usannsynlig.

 

Men tipper at navnet er jo verd noe og blir vel kjøpt og kommer til å leve videre som et merkenavn til en eller annen modellserie til en annen leverandør.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei kanksje ikke. Uansett trist når et slikt kvalitetsverft forsvinner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det rører seg i båt bransjen,

 

The Hanse-Group owner just sold his stake in the Hanse-Group,

after bringing Hanse to the stock-market, couple of years ago.

The Hanse-Group includes brands like Moody and Dehler, and is a

competitor in the mass production mainly to Bavaria Yachts.

Both german products, reliable quality, but of course, not

like the swedish brands i.e. Hallberg-Rassy or Malö.

The variety of products is quite wide, with Moody, Dehler, and Fjord

in addition to the Hanse -range.

 

Dette fra et annet forum, en Tysker som sier dette.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Trist med Najad, men er ikke enig i at markedet er borte. Men, konkurransen er blitt mye tøffere og det spørs om konseptet til Najad og HR er liv laga til at de kan fortsette i så stor skala som de har gjort de siste ti årene.

 

Da vi bestilte båt hos Luffe Yachts ifjor var det for de også helsvart marked - ikke fordi etterspørselen var borte, men fordi kundene ikke fikk solgt bruktbåtene sine først. Men, det løsnet utover høsten og er nå tilbake med full ordrebok og to års venteliste. Men, så er det også lenge siden de forkastet vekstambisjoner mot gjeldfrihet og et passende antall ansatte og kunder.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

@Careka

Michael Schmidt is a sailor and boat lover. Investors are usually bankers seeking profit. I am holding a small basket.

 

BAVARIA SYNDROME = as cheap as possible + boats are for staying in the marina (70%)-motoring 28%- sailing 2% + main use as charter boats + after 3, maximum 4 years they lose all their value and have to be replaced.

 

:giggle:

 

Michael Schmidt has sold his 64% shareholding and the company remains listed on the Frankfurt Stock Exchange. The trading results of Hanse have been very poor over the last 2 to 3 years - in the 2009 year a loss of 18.3 million, in the 2010 year a loss of 13.1 million and in the last 6 month period a loss of 6.9 million. No company can continue to sustain losses of this magnitude so that leaves little room for the directors to move. As 36% of the stock is held by the public and because of the trading results there would have been no room to raise additional capital through the issue of further shares. So it seems to me that Michael's only option to secure the financial future was to find a financial buyer to buy his shares and that will no doubt ensure the company does not fail.

For all us proud (mostly) Hanse owners we should be thankful that this change in ownership has occurred as the alternative could well have been a liquidation in time. The magnitude of the losses suggests that we may well see price increases on future which ought to assist the second hand market prices for our boats.

Also worth noting that Raymarine is controlled by a venture capital fund and they continue to introduce new product and have plenty of happy customers.

In summary this is a positive move that will ensure the future of a great bunch of brands.

 

Of me

 

Not bad, Aurelius bought 64,7% of a company with a turnover of EUR 79 mio and assets worth more than 35 mio for just under 25 (?) mio! I guess if these investors are a little bit intelligent, they should do ok in a couple of years. Just to compare only 3 years ago Bavaria was sold for 1.200 mio. The word is out that they will make a public offer for 5,01 a share to all the other shareholders. I think it is a "no brainer" and wonder why Michael Schmidt sold? One can only hope that they at least keep the (good or bad?) quality standards they have and that it does not get worse!!

 

 

in view of what happened today in the stockmarkets he did wisely.

 

Good seamanship is to predict the storms. :thumbsup:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Var innom hos hr og. Der var det og veldig lite aktivitet og sommerstengt. Alle verftene må omstille seg til ett dårlig merked. De store kan i så måte også få problemer.

Hallberg-Rassy har de for tradisjon å stenge butikken i 2 uker hvert sommer. Dem ukene ser man ikke en person der, alle er ute og seiler.

Link to post
Share on other sites

Trist med Najad, men er ikke enig i at markedet er borte. Men, konkurransen er blitt mye tøffere og det spørs om konseptet til Najad og HR er liv laga til at de kan fortsette i så stor skala som de har gjort de siste ti årene.

 

Men det betyr jo at markedet til Najad er sterk redusert. Akkurat det vi sier i tidligere innlegg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...